DAGENS BLOGG! [blogg.no]

I det jeg nå kan bekrefte at jeg faktisk har klart å klekke ut hvordan dette konseptet kan fortsette i det stort sett alle aktive bloggere som figurerer på topplisten til daglig er blitt omtalt (en og annen kan alltid tenkes å ha sneket seg under radaren her, men et sted må en bare skjære igjennom for at ikke dette tilfeldighetenes spill, som utgjør selve fundamentet for ‘Dagens blogg’, skal forbli det som bærer konseptet).

Men før vi drar i gang med  Dagens blogg, ‘2nd edition’, er det en siste omtale jeg gjerne vil gjøre som en slags rundens ‘Grand finale’, der denne rundes av med brask og bram i en fremsnakk som omfatter alle..

 

 

BLOGG.NO!

 

For hvor ville nå vi ha vært uten ‘flaggskipet’ vårt!?.. Jeg kan iallfall slå fast at dersom jeg i det hele tatt hadde en blogg i mitt navn i en verden utenfor blogg.no, så ville den etter alt å dømme ikke vært verd papi.. – nettadressen den sto oppført under engang!..

Mitt møte med blogg.no, fant sted på en tid da alt fremdeles var helt annerledes enn hva det er nå; Den gang, het plattformen som ble benyttet til å utforme innleggene våre fremdeles ‘Bloggsoft’, og det var fritt frem for alle og enhver å opprette en konto som gjorde en til blogg.no -blogger, ingen kvalitetskrav eller øvrige begrensninger what so ever.. – Og en sånn policy blir det mange oppføringer av! – Og da spesielt i det vi fremdeles befant oss i ‘rosa-bloggernes’ storhetstid! Så dominerende var denne gruppen, at de faktisk endte opp med å definere både konsept og utøvere! Men om bloggverdenen var aldri så rosa, så var spennvidden allikevel upåklagelig! Under dette ‘rosa’ -flagget, fantes nemlig alt fra det mest veldrevne og kvalitativt eksellente til det som var så pinlig elendig at det var fysisk smertefullt å bevitne. – For ikke å snakke om alt det ‘giftige’ som ble lagt ut hva angår kroppspress, fronting av materialistisk livsstil og kosmetiske inngrep m.m..

Jeg rakk imidlertid akkurat å sette bloggen ut i livet for å få snekret sammen et bidrag til en bloggkonkurranse som ble avholdt i regi av blogg.no. En konkurranse som skulle vise seg å avstedkomme med ‘the surprise of a lifetime’ i det jeg ble utropt som en av tre vinnere, for så at nyheten om overflytting fra Bloggsoft til WordPress droppes like etter.. – Og allerede etter et par måneder, var prosessen i gang.. På dette tidspunktet levde vi fremdeles i den tro at dette kun dreide seg om en flytting fra A til B. Først da det kommer oss for øre at prosessen vil bli tidkrevende, da overføringen av blogger utføres manuelt, så går det opp for meg at dette dreier seg om langt mer enn som så! – For at en utgiver velger å overføre ‘gud-vet-hvor-mange’ kontoer manuelt, er unektelig meget spesielt!..

– Og dermed faller bomben!..

 

 

Den tidkrevende prosessen som har hensatt oss gjenværende på Bloggsoft-plattformen i en stillstand der vi er avskåret fra utgiveren i det blogg.no befinner seg i WordPress sin verden, slik at blogging er fåfengt, da det ikke finnes noen utgiver de promoteres på, er slettes ikke gitt kun dreier seg om et tidsspørsmål avhengig av hvor en befant seg i ‘flyttekøen’..

Det er ikke bare at bloggene overflyttes manuelt! Det foretas også en utvelging av blogger som får bli med på flyttelasset! Med andre ord;  Vi er nødt til å oppfylle gitte krav for å kunne kvalifisere oss som bloggere på nye blogg.no! – I følge ryktebørsen, skulle det i bunn og grunn dreie seg om antall klikk.. –  ‘Ja ja, dett var dett’, tenkte jeg. – ‘Jeg har typ blogget et kvarter, hvilket innebærer et antall sidevisninger som ikke kvalifiserer til noe som helst, i grunn’.. – Med den nylige konkurransetriumfen friskt i minne, var jeg imidlertid langt mer optimistisk dersom utvelgelsen ble foretatt ut i fra en ren kvalitetsvurdering. Oddsene syntes imidlertid å peke i retning samlet besøkstall, så jeg var ikke akkurat utpreget optimistisk i det vi gikk mot juletider dette året!..

Men så ville tilfeldighetene at det skulle bli min tur allerede i neste ‘forsendelse’, da jeg brått befant meg i et parallelt bloggunivers der de kjente funksjonene var plassert i en setting som var helt fremmed.. For det skulle vise seg at kravene til kvalifisering, var basert på kvaliteten på utgivelsen. – Og etterhvert som tiden har gått, har jeg blitt stadig mer bevisst de kravene som faktisk stilles til kvalitet for å innlemmes i stallen til blogg.no.

På vårparten i dette inneværende herrens år, 2021, var jeg så bevisst den kvalitetsikkerheten som foreligger for de utgivelser som figurerer i stallen til denne utgiveren at jeg går i gang med dette konseptet! – Et konsept som har sitt utspring i en noe over gjennomsnitts cocky aktualitetsblogger (les; kontroversiell samfunnsynser uten filter) som ikke bare nekter å oppgi troen på å kunne snakke verden til fornuft, men som heller ikke utelukket muligheten for i det minste å kunne bidra noe til å forbedre den rådende stemningen i blogg.no-leiren.. -Hvilket i praksis innebar å kunne stole så blindt på den kvalitative utvelgelsen som foretas av de utgivelser som innlemmes i denne stallen at jeg skulle kunne trekke ut en hvilken som helst blogg på topp 100 -listen, og foreta en 100% ærlig vurdering av hvordan jeg opplevde denne uten at utkommet inneholdt så mye som et ymt av negativitet!

Tygg litt på denne.. – La betydningen av de siste par setningene synke inn..

 

 

– Jeg føler meg altså så trygg på kvaliteten som stilles til det som gis ut her inne, at jeg går igang med et konsept bestående av å trekke ut en hvilken som helst blogg blant de 100 mest leste siste døgn, for så, -ofte uten å vite nada om denne på forhånd, å gi en omtale som;

A) Er 100% ærlig, fra ende til annen,

..samtidig som..

B) Omtalen ikke skal inneholde så mye som et ymt av negativitet!

Dernest, legger du til faktoren at dette er utført av meg.. – MEG!!

– Altså.. – MEG!!!  Hvis varemerke er å synge ut min hjertens mening uten å fire en tomme, og etter alt å dømme ikke engang er fysisk kapabel til å uttrykke positivitet av rene høflighetshensyn! Herregud, jeg evner faktisk ikke engang å foreta den løgnen som kreves i settinger som f.eks å gi det obligatoriske uttrykket for at en baby er søt dersom den ikke tilhører det mindretall der den i mine øyne faktisk ER det!

Så galt er det, at i det nyheten faller om en ventende bekjent, besørger jeg bestandig, på mitt finuelige vis, pakket inn i en lystig tone, at vedkommende er inneforstått med at det beste en kan håpe på fra min side, er at det nyankomne avkommet er mindre stygg enn normen..

JEG har altså problemfritt kommet meg igjennom et slikt sjansespill uten problem!.. – Og dette er ikke min fortjeneste. – Ikke i det hele tatt!

Dette har ene og alene latt seg gjennomføre fordi blogg.no har gått ‘all in’ i det å gjøre kvalitet til sitt varemerke!!

Hver eneste en av de superlativer som har regnet ned over de respektive blogger i dette konseptet, og som har vist seg å bety så mye mer enn jeg kunne ane for så mange, er 100% deres! – Og fordi jeg nå har fått innblikk i det meste som ligger ute på plattformen, fra lengst utenfor egen målgruppe til de som er spot on, hvor samtlige har det til felles at kvaliteten er upåklagelig, så ligger det også en tilsvarende bekreftelse for meg selv og min utgivelse, liksom det gjør for hver og en her inne:..

Jeg er blogg.no -blogger, 

derfor vet jeg at jeg er god!  

15 kommentarer
    1. Jeg startet å blogge som en av de første på miniblogg og klarte etterhvert å bli godtatt som blogg.no blogger.
      Og jeg trives godt her.

      1. Det kunne ikke ha tatt så lange tiden før de kom å ‘plukket’ deg opp da?.. Jeg har liksom hatt en ide om at du har har sånn ca samme fartstid som meg (hvilket jo forsåvidt er ganske riktig om jeg var blant de siste som tegnet konto på ‘gamle’ systemet, og du blant de første i det nye..)
        Jeg tenker jeg er meget trolig til å oppleve et sånt opprykk som en ‘big deal’ av de sjeldne *hehe* 😉

    2. Jeg startet på den tiden det var ikke noe krav og jeg fikk ble med til flyttingen:) Men jeg har jo tatt en pause av og til pga. ulike årsaker.
      Jeg husker ikke alt i detaljer alt som skjedde, men du verden, du har jo en hjerne som et kopimaskin. Du husker jo alt 🙂

      1. *hehe* Ja, jeg har nok ganske god hukommelse på enkelte områder, mens det faktisk er temmelig stusslig på andre.. Stedsans, f.eks, er tilnærmet ikke-eksisterende hos meg. Den er oppsiktsvekkende elendig, faktisk, og du aner ikke hvor mange ganger jeg har gått meg vill! – Selv på eget hjemsted, og det har vært så inni granskauen pinlig at jeg har spurt etter veien på engelsk fordi det rett og slett har vært for flaut å gjøre meg bekjent av å være en nordmann med det riksmål som er hjemmehørende i- og rundt Oslo, og gå meg vill i småveiene i boligfeltet på Ilen, -på grensen mellom Askim og Spydeberg.. *haha*

    3. Fantastisk…
      Dette var et langt innlegg.. Har delt det opp og ja her er kvalitet fra A til B..
      Du får skrive om din blogg også. Prøve å tenke hvordan vi leser din blogg 😍

      1. Normalt, så får jeg jo skviset to innlegg + den kveldssnutten med sitater inn på den tiden det tok å ferdigstille dette ene, så det er jo utvilsomt en ‘special edition’ 😉
        Men i løpet av den tiden jeg har hatt dette konseptet gående, så innser jeg at det er på tide at vi begynner å se hverandre i et mer kollegialt lys, so to speak; Altså, at vi i stedet for kun å betrakte hver og en blogger isolert, ser på hva vi faktisk tilbyr som en enhet der leserne via hjemmesiden tilbys et utvalg som favner hele befolkningen, der hver og en utgjør en del av et totalbilde der jeg har latt meg imponere av den profesjonaliteten jeg har latt meg imponere av hver forbannede dag i flere måneder!
        Jeg er nemlig temmelig sikker på at hver og en av oss har en masse å tjene på å backe hverandre, i det jo flere lesere som klikker inn på noe som gis ut under blogg.no -flagget, og dermed drar lesere til plattformen, desto flere sidevisninger vil bli en selv til del!
        Dessuten, syntes det på høy tid at folk innser hva som faktisk utgjør blogg-Norge pr. dags dato! Jeg mener.. Det er jo bare å se seg rundt! – Sammenlign med National geographic, kronologer av stjernejournalister og forfattere, whatever, og de respektive blogger her inne er jaggu helt på høyde med hva som helst! – Og det mener jeg seriøst.. 🙂

    4. En liten anmeldelse av blogg.no faktisk 🙂 Og ja, jeg er fornøyd med å være her. Orket aldri prøve noe annet og ble flyttet over i første pulje. Sikkert fordi jeg har holdt på så lenge 😀 Fornøyd med support også jeg 🙂 Hanne Mari, som alltid hjelper 🙂

      1. Om overraskelsen var stor den første gangen jeg henvendte meg til admin, og svaret tikker inn pronto, så var det først da jeg innså at de hadde lest innlegget mitt, og handlet som på ordre det for alvor gikk opp for meg hvor godt ivaretatt vi er..
        Dette var et innlegg som ble skrevet etter å ha plassert unormalt lavt på listen i forhold til sidevisningene. – Altså så til de grader at det gikk tydelig utenfor de svingningene som foreligger i tråd med det totale antallet på plattformen foregående døgn! Selv jeg, som igrunnen aldri har vært overvettes opptatt av hvordan rekkefølgen er på den lista, ble sittende å stirre; ‘Hæ!?? Hva i alle dager er dette her??’ – Hvorpå jeg instinktivt begynner å lete etter en forklaring ved å se nærmere på hvem, hva og hvordan det hadde seg at plasseringen syntes så absurd. Da oppdager jeg at en god del ‘døde’ blogger er ‘gravd opp’ grunnet all-star verson av ex om the beach, i tillegg til flere som hadde vært i presen dagen før grunnet alvorlige lovbrudd. Jeg provoseres da av at folk klikker inn på plattformene deres, og derav belønner de for alt fra millionsvindel til hasardiøs kjøring proppfull av sprit, kokain og etter alt å dømme GHB. Samtidig, vil jeg absolutt ikke være ho som rakker ned på andre bloggere fordi det furtes over at andre har gjort det bedre den aktuelle dagen! Det er det mest patetiske jeg ser, så jeg er faderlig nøye med å legge inn litt humor hist og her, samtidig som det ene og alene skal være en henstilling til det å klikke seg inn på de profilene de går ut med skulle fratas rollen som forbilde ved lovvedtak..
        Etter oppdrag utført, besvares et par kommentarer, der det også tikker inn en på dette siste innlegget, for så at jeg vender tilbake til hjemmesiden etter sånn ca 1 – 1 1/2 t.. og stusser over ett eller annet det tar en stund, og noen besøk rundt om før jeg skjønner årsaken til.. – Da hadde de jaggu støvsugd hele raklet av ei liste for alt som var av døde blogger!! Hvor hinsides er ikke det, liksom!! 😮 😀

    5. Akkurat nå har du satt perspektiv på alt som har skjedd på blogg.no som ikke jeg har tenkt på. Veldig fin oppstilling av hendelsene som gjør at jeg kjenner på stolthet for at jeg er en del av dette. Fint at du løfter inn en slik vinkling. Og for en jobb du har gjort!!

      1. Tusen takk!
        Det skal sies at jeg brukte all avsatt bloggetid på dette ene innlegget, der jeg normalt får presset inn to, og på de beste bloggdagene 3 innlegg + den faste kveldssnutten med sitater, så det er jo en slags ‘special edition’ *hehe*
        Men om vi skal klare å utnytte den muligheten som ligger i det at det nå er bredden som dominerer blogg-norge, er vi nødt til å selge oss inn ved å informere folk om at blogg-genren er totalrenovert vs. slik den har vært. – Og for at andre skal få øynene opp for den kvaliteten som finnes nå, så må vi jo først evne å se det selv 😉 😉

    6. Sånn har jeg igrunn ikke tenkt ….. jeg er jo faktisk middels topp hundre og stortrives! Takk for at jeg våkna opp riktig dette, Gry! God klem 😘😘

      1. Når sant skal sies, har jeg vært mektig provosert på vegne av oss som per i dag kan sies å utgjøre den ‘harde kjernen’ på plattformen pga de som skaper et inntrykk hos folk om at bloggkonseptet er passé. – Og det toppet seg helt da Harm & Hegseth gjør en sak på at ALLE bloggerne har lagt ned til fordel for Insta og nap. – Dette legger de altså ut om, mens skjermen deres vises i det de scroller seg nedover hjemmesiden på blogg.no.. Jeg revner faktisk så til de grader at jeg brølende skjeller de to ut etter noter igjennom TV-skjermen *haha*
        – Det var bare så forbannet respektløst å bla seg nedover en side proppet med blogger og ferske innlegg mens de sprøytet ramler ut av nebbet!!
        Det er de overfladiske ‘rosabloggerne’ som er ferdig! Bloggen har imidlertid en bredde og en kvalitet den ikke engang har vært i nærheten av tidligere! Ja, sidevisningene har falt på blogglesning generelt, hvilket er en naturlig følge at de rosa selvsagt dro med seg sine unge følgere!!
        Så snart folk blir inneforstått med den endringen som er skjedd av bloggen som genre, kan jeg ikke skjønne annet enn at den vil nå nye høyder..
        Vi sitter jo faktisk på en skjelden mulighet her nå, i det vi kan gjøre vårt for å informere folk at blogg-genren også innkluderer dem nå!..
        – Og derfor er det likeså viktig at folk ser kvaliteten i det de er en del av 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg