DAGENS BLOGG! [geriatriks]

– Og nummeret som åpenbarer seg i det jeg bretter ut den respektive papirkulen, er…. 

71

..og bloggen som innehar denne listeplasseringen på dagens toppliste (hos blogg.no) er:..

 

GERIATRIKS!

 

Etter først å ha trukket to som nylig er blitt omtalt, og en som ikke hadde oppdatert på såpass lenge at det syntes feil å utnevne den til ‘Dagens blogg’, skulle det vise seg at ‘alle gode ting’ var fire..

Bloggen som i dag skal gjøres stas på bærer navnet Geriatriks, hvilket igjen innebærer at det atter en gang er dags for å utforske et, for meg, nytt og ukjent terreng..

Jeg har så vidt vært innom Geriatriks et par ganger tidligere, og må vel lettere skamfullt innrømme å ha avfeid den som en ‘ishockey-blogg’ med innslag av samfunnsrelaterte meningsytringer. Men i det tilfeldighetenes lotteri sender meg avsted for å stifte nærmere bekjentskap med utgivelsen, innser jeg mer eller mindre umiddelbart at jeg har vært i overkant kjapp m.h.t den karakteristikken. Det viser seg nemlig at det snarere er en meningsblogg med innslag av hockey, hvilket for mitt vedkommende betyr at den brått ble å anse som langt mer interessant m.h.t fremtidige visitter, for å si det slik. Ikke for dét.. Jeg er ei rimelig sportsinteressert frøken som også vet å sette pris på god ishockey, men det begrenser seg dog til serien ‘Iskrigerne’, og det å se de norske NHL-proffene (hvilket i all hovedsak vil si Mads Zucarillo Aasen) i aksjon.  For en samfunns- og aktualitetsblogger som meg selv, er imidlertid de oppdagelser som gjøres av andre som opererer innenfor samme genre nærmest ensbetydende med at man vil fortsette å følge vedkommende.

Ikke sånn å forstå at man er nødt til å være enig i de meninger som fremsettes! For mitt vedkommende, får jeg like mye ut av et innlegg som fremmer et syn jeg er uenig i som det motsatte. Ved å få med seg de argumenter ens meningsmotstandere har lagt vekt på i det de har tatt sitt standpunkt i den respektive saken, så vil en få et videre perspektiv på dette anliggende. I ytterste konsekvens, kan det være faktaopplysninger en selv ikke har vært klar over, slik at en ender opp med å endre mening. Uansett så er jo intet i denne verden sort-hvitt, hvilket uansett gjør det til en berikelse å få utvidet ens horisont, for å si det slik.

Hva Geriatriks angår, slår det meg som spesielt at jeg både er helt enig- og ditto uenig i ett og samme innlegg! Altså: Jeg kan være enig i konklusjonen, men uenig i hele- eller deler av argumentasjonen! Det siste innlegget, hvilket er lagt ut i dag, er et skoleeksempel i så henseende; Her argumenteres det kort fortalt for at man må kunne forvente at norskkunnskaper og skriftlig fremstilling er noenlunde på stell hos skribenter (det være seg bloggere, journalister, forfattere, osv), hvilket jeg er helt enig med ham i. Han begynner imidlertid sin argumentasjon med et par generaliseringer jeg er helt uenig i, og sånt syntes jo jeg er fascinerende..

Konklusjonen er altså at Geriatriks er et solid stykke håndtverk. En velskrevet utgivelse med fokus på samfunnsrelaterte saker ispedd litt ishockey hist og her som absolutt kan anbefales.

 

8 kommentarer
    1. Jeg liker bloggen hans 🙂 Han har meninger om mangt, og argumenterer på en god måte i mine øyne. Samtidig som han virker som en all right fyr. Leser den ikke hver dag, men sånn innimellom når jeg ser det er temaer som opptar meg 🙂

    2. Ja, han skriver godt, og langt fra bare om hockey. Jeg leste ofte bloggen hans de første årene jeg blogget. Nå er jeg ikke lenger så aktiv på egen blogg. Da blir det mindre lesing av andres blogger også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg