DAGENS BLOGG! [heges lille rom]

– Og nummeret som åpenbarer seg i det jeg bretter ut den respektive papirkulen, er…. 

73

..og bloggen som innehar denne listeplasseringen på dagens toppliste (hos blogg.no) er:..

 

HEGES LILLE ROM!

 

Jeg har ikke fått lest mer enn et par setninger av det siste innlegget i denne til nå ukjente bloggen før jeg nærmest overveldes av spørsmålet ‘Hvorfor i helvete har jeg ikke fått øynene opp for denne bloggen tidligere!?..’

Mer enn det trenger jeg altså ikke for å skjønne at denne utgivelsen er ‘right up my alley’. Heges lille rom, er nemlig sentrert rundt homofile- og lesbiskes rettigheter, liksom bekjempelse av de fordommer og middelalderske holdninger som fremdeles eksisterer i pinlig stort omfang i det vi er godt inne i det 21 århundre.

At jeg selv er solid forankret i den hetrofile majoriteten, har ingen relevans hva angår mitt engasjement i denne saken, da det handler om at folk skal kunne leve sine liv etter eget forgodtbefinnende uten å få tilværelsen forsuret av moralister med gammelkristlige- eller muslimsk fundamentalistiske holdninger.

I bloggens siste innlegg, hvilket ble lagt ut tidligere i dag, får vi nemlig en, iallfall for meg, kvalmende påminnelse om at slike holdninger dessverre finnes i et langt større omfang enn man skulle tro ut i fra det faktum at vi tross alt lever i 2021 og ikke i 1821. Her forteller nemlig Hege om regelrett sjokkerende meldinger som tikker inn på kanalene hennes med jevne mellomrom, hvilke er eksemplifisert ved følgende;”Alle homofile bør sendes til Svalbard, og ikke gå fritt rundt!..”

Ja, hva skal man si til sånt, annet enn at her har vi alle faktisk et felles ansvar i hht å engasjere oss i kampen for å få bukt med de holdninger som her kommer til uttrykk.

Her vil det sikkert være en del som viser til ytringsfriheten, og jeg må også selv ærlig innrømme at jeg ofte har  problemer med å skille mitt altoverskyggende forsvar av ytringsfriheten med min avstandstagen til pietistiske holdninger. På bakgrunn av det faktum at ytringsfriheten også omfavner de meninger og holdninger som regelrett byr en i mot, tidvis så til de grader at de er fysisk smertefulle å bevitne, så kan jeg heller ikke unngå å forsvare nasjonens fordomsfulle pietisters rett til å fremme sine holdninger. Som jeg har vært inne på en rekke ganger her på bloggen, er det ikke den ting som kommer helt blottet for (mulige) negative aspekter, ei heller ytringsfriheten. -Og homofobi er definitivt blant disse negativer.

Men dette betyr imidlertid ikke at man på noen måte står maktesløse i hht å bekjempe de diskriminerende holdningene..

For det første, er det forskjell på å ytre meninger som f.eks at homofile burde avskjæres fra samfunnet forøvrig, og det å oppfordre til hat, eller enda verre, oppfordre til å gå til angrep på noen tilhørende en spesifikk gruppe, som f.eks homofile med utsagn som f.eks ‘Død over homsene!..’ eller noe i den duren. For det andre, så kan offentlig uttalte ytringer imøtegås! – That’s the beauty of it! I det en mening kommer til uttrykk, så blir den synlig, og med synlighet så kan det som blir sagt imøtegås i en helt annen skala enn om de ble promotert i det skjulte. – Og det er nettopp dette Hege tar sikte på gjennom sine kanaler, og det er (dessverre, må det vel være lov å si) nettopp dette som gjør denne bloggen så viktig.

For min egen del, er jeg svært glad for at tilfeldighetenes spill fant det for godt å sende meg til akkurat denne bloggen, da dette definitivt er en utgivelse jeg vil følge videre. Vi kan altså konkludere med at vi her har å gjøre med en av de virkelig viktige utgivelsene, både på denne plattformen og i landet forøvrig. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er et regelrett samfunnsansvar å klikke seg inn på denne bloggen og lese et knippe av innleggene som ligger her inne minst én gang i løpet av livet.

10 kommentarer
    1. Åh det setter jeg så utrolig stor pris på <3 Og ble litt rørt .. Jeg blir så glad når det jeg kjemper for, og engasjerer meg i – kommer til syne. Fordi det er så altfor mange som fortsatt ikke tør være seg selv i dag. Takk <3

      1. Samme her, må jeg jo si, da dette konseptet sender meg hit og dit til blogger jeg knapt har visst eksisterte (hehe). Mange er jo utenfor eget interessefelt og målgruppe, og dermed omtalt med henblikk på de utgivelsen retter seg mot, men denne gangen, ble jeg imidlertid gjort oppmerksom på en blogg som rett og slett har klart å snike seg under radaren 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg