Delikatesser jeg nekter å smake på..

Godt oppdratt i et møblert hjem som jeg er, så er det å ta for seg av den maten en blir servert solid forankret. Det skal ekstremt mye til for at jeg ikke spiser noe av det som måtte komme på bordet, da voksne mennesker som ‘ikke liker’ tar seg grasalt dårlig ut. Men selv om det enda har til gode å skje, er det enkelte ting jeg bare ikke vil kunne klare å ta innenfor mine lepper dersom jeg noen gang skulle oppleve å få det servert.. 

 

 

→  Snegler:  Om dette aldri så mye regnes for en delikatesse, også blandt mange nordmenn, så er dette noe jeg aldri kunne klart å ta i min munn. Snegler er et av de krypene jeg har sykelig fobi mot (hvilket innebærer at fobien ‘har en begrensende effekt på ens livsutfoldelse), så når jeg ved flere anledninger faktisk ikke engang har vært i stand til å gå på gaten i det de trekker opp på overflaten (i forb. med regn, osv), og derav både har måttet bæres, hentes, eller svidd av en formue på taxi, er det iallefall ikke på tale å spise de!

→  Froskelår:  Årsaken er den samme som for sneglene, men mens det for disse ikke lar seg misforstå hva som ligger på fatet/talerknen, har jeg angst for at jeg en dag skal ha spist froskelår uten å være klar over hva det var før etter å ha svelget.. Dette er etter sigende ikke noe en er gitt å kjenne igjen, slik at noe slikt fort kan skje om en f.eks ikke er oppmerksom i utlandet, m.m, og da evner jeg virkelig ikke å se annet utfall enn at jeg vil gå i full krise med ditto oppkast og mere til..

→  Smalahove:  Her regner jeg en nærmere utdypning for overflødig, da jeg vil si smalahove-aversjon er selvforklarende!

 

 

→  Lutefisk:  Denne geléaktige fiskeanretningen med glassmanetkonsistens fremstår faktisk så ekstremt lite innbydende at det må i allefall særdeles spesielle omstendigheter til (typ middag på slottet) for at jeg skal kunne klare å mobilisere den nødvendige viljen for å føre denne guffa av en fisk inn imellom leppene.

→  Blodpudding/-klubb/-pølse:  Blodmat er det aller første jeg skjønte jeg aldri ville bli fysisk i stand til å innta grunnet sin hinsides uappetittlige fremtoning. Her kan jeg bare referere til Astrid Lindgren-serien Emil i Lønneberget, hvor disse produktene var faste utkomme ved siden av kjøttet etter hver slakt, hvorpå de ble vist i all sin (ekle) skrud. Gudsjelov kunne min mor berolige med at hun delte min oppfatning,fulgt av en forsikring om at dette var unntatt fra regelen om å måtte smake på alt før det var lov å si at en ikke likte.

→  Larver og insekter:  Det blir stadig mer vanlig og ikke minst utbredt å innkludere insekter i kostholdet. Spesielt i asiatiske land som Thailand, India, m.fl hives det innpå av alt fra gresshopper til biller og larver. Insektsspisingen ansees som forbilledlig av verden forøvrig fordi det både ansees for å være særs miljøbesparende og ditto bærekraftig. For mitt vedkommende, kan det beklageligvis følge all verdens positive sider uten gjør det ikke en tøddel fra eller til for at jeg skal kunne klare å innta noe slikt.. .

4 kommentarer
    1. Snegler er godt. Serverte det i 30 års laget mitt som forrett
      Froskelår har jeg aldri smakt. Hadde vært gøy å prøve.
      Smalahove frister ikke.
      Lutefisk er jeg og Gubben enige om at ikke er godt, og derfor kan forbigås i stillhet.
      Blodpudding, klubb eller pølse slapp jeg å spise som barn. Har ikke tenkt å begynne nå.
      Yngste Sønn spiste “larvesuppe” i Asia. Skal visst være godt.
      Hadde jeg fått det servert som gjest, hadde jeg smakt på alt. Møblert hjem, manerer osv..

      1. Ja, alle jeg har snakket med som har smakt snegler skryter av det, så var det ikke for dette forbannede fobi-greine, tror jeg absolutt jeg kunne ha likt det 😛

    2. Jeg har smakt snegler en gang, synes det smakt saltvann bare. Og lutefisk har jeg smakt, ekkel konsistens og kan ikke huske smaken. Men fleste sier det er greit å spise med bacon til. Hvorfor ikke spise bare bacon i stedet for? 😀 Jeg likte lever som liten, vi hadde det hjemme. Men jeg har ikke spist det som voksen..

    3. Enig i lista. Men jeg har heller aldri klart ren lever. Lutefisk kan gå med mye tilbehør.. Smalahove tror jeg nok er det jeg blir kvalmest med tanke på av det du nevner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg