Det eneste jeg krever…

Hva er det egentlig som skiller blogg-formatet fra andre former for utgivelser?

Mange vil kanskje påpeke det personlige aspektet, men det er faktisk fullt mulig å blogge uten å dele noe som helst av personlig karakter. Formatets spennvidde er nå bredere enn noen gang, og det blogges om alt fra fra reiseliv, mote og skjønnhet til de mest alvorlige samfunnsrelaterte tema og alvorlig sykdom. Slik jeg ser det, er svaret den direkte kommunikasjonen mellom utgiver og lesere. Dette er iallfall alfa og omega for mitt vedkommende, det være seg både som blogger, og som bloggleser..

 

 

For meg, er det å kunne besvare samtlige henvendelser helt avgjørende for å kunne definere meg selv som en blogger. -Og dette er også av avgjørende betydning når det kommer til hvilke blogger jeg selv velger å følge. Det hele bunner i noe så grunnleggende som den tidlige barnelærdommen om at en svarer når folk snakker til en. -Enkelt og greit!

Ikke sånn og forstå at absolutt alt av kommentarer besvares. Enkeltord o.l som f.eks ‘fint’, ‘trist’ eller ‘kult’ eller andre rene konstateringer har jeg selvsagt ingen problemer med forblir ubesvart, hvilke det heller ikke finnes noe svar på, for den saks skyld. Det jeg mener, er de mer utfyllende kommentarene, og spesielt de som inneholder spørsmål, synspunkter eller forslag i hht innholdet. -Disse skal besvares! Så om kommentarer ikke besvares, eller enda verre; At kommentarfeltet er stengt, mister jeg umiddelbart interessen, da denne toveis-kommunikasjonen mellom leser og utgiver er hva som definerer hele bloggkonseptet.

Som nevnt, er dette ikke minst et krav jeg setter til meg selv! Så fundamentalt er dette at den dagen jeg eventuelt skulle bli ‘for stor’ til å besvare de menneskene som snakker til meg, så har jeg rett og slett mistet meg selv. Det vil uansett ikke være noe som heter ‘ikke å ha tid til alle’, da dette for meg er ensbetydende med ikke å ha tid til å blogge. For et blogginnlegg er slettes ikke ferdig i det en klikker ‘Publiser’. Jobben med et blogginnlegg er ikke fullført før iallfall samtlige utfyllende kommentarer er besvart!

Her skal det i aller høyeste grad også nevnes at de innleggene jeg virkelig er fornøyd med, er blitt gitt det nødvendige perspektivet og/eller tyngden nettopp gjennom kommentarfeltet. Så jeg vil med dette benytte anledningen til å takke samtlige av dere som kommenterer innleggene mine, og dermed i aller høyeste grad bidratt til å berike bloggen.

 

20 kommentarer
    1. For et fint bilde altså 🙂 Enig kommentarer skaper liv på bloggen..skrev akkurat litt om det, før jeg så dette..nå skal jeg redigere innlegget og få med deg også..

    2. Jeg er så enig, dessverre er jeg en av de som ofte leser innlegg men så mister jeg litt tråden eller hva jeg tenkte på når jeg setter meg ned for å kommenterer og da blir det ikke sånn jeg så for meg eller det glir ut. Mn je prøver. Så flott bilde av deg

      1. Ja, ikke sant!.. Denne kommunikasjonen er faktisk en ‘deal-breaker for mitt vedkommende. Stengte kommentarfelt, eller at det ikke svares gjør at jeg ikke gidder lese den respektive bloggen 😉

    3. Ja, kjekkest å kommentere når bloggere svarer på kommentarene. Kjedig om det er regel og ikke unntak å ikke gjøre det. Jeg tenker folk sikkert har sine grunner for ting. Men spesielt samfunnemner kan være kjekt å lese kommarfeltet på.

    4. Helt enig, Gry! Halve moroa er jo kommunikasjonen mellom oss! Jeg bruker også tid på å besvare – og på å lese og kommentere andres blogger! Det er en tidkrevende, men kjempeflott hobby! Jeg koser meg! Klem <3

    5. Så enig med deg i dette, hvis man ALDRI får noe svar på kommenterer da slutter jeg å kommentere enkelt og greit 😊

      Og, man skal jo vær mot andre slik man vil at andre skal skal være med seg. Og kommunikasjon i et kommentarfelt er jo såååå koselig 🥰🥰🥰

      Flott flott FLOTT bilde av deg Gry 🤗

      1. Enig. For meg, er det faktisk sånn at dersom en ikke har tid til kommentarene, har en heller ikke tid til å blogge! For innlegget er faktisk ikke ferdig før siste kommentar er besvart 😉
        Selvsagt kan det være en og annen som glipper, for all del.. Men sånn over all, så bør vi sørge for at folk blir ‘sett’ 🤗

    6. Så enig, både med toveis kommunikasjonen og at en svarer. Jeg må nok ofte bruke mer tid, en dag kommenterer jeg noen, svarer på kommentarer hos meg en annen dag osv. Rekker langt fra å lese alle innlegg. Har noen ganger for lite energi, sørgelig nok, til å være innom. Der jeg har lagt igjen en seriøs kommentar uten å få svar, da mister jeg også lysten til å følge videre. Men jeg er veldig glad for alle fine bloggere jeg har kommet i kontakt med. Blogg er en berikelse, med alle variasjonene. <3

      1. Ja, ikke sant!
        Jeg har også dager hvor jeg ikke har tid til annet enn å slippe et innlegg, om jeg i det hele tatt får gjort såpass*hehe*. Men da er det jo ikke verre enn at en bare kan ta det igjen når en har tid/overskudd 😉

    7. Igjen veldig enig med deg! 😀 Det er koselig å kommunisere via kommentarer. Vi blir jo litt kjent da ☺ For meg er det veldig viktig også å kommentere hos andre, og det er raskere å enklere å gjøre det her på blogg.no 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg