Det giftigste som finnes!..

I det siste, har jeg kommet over flere blogginnlegg som har gjort meg både opprørt og provosert. – Ikke av bloggerne selv, og iallfall ikke fordi de føler som de gjør, men fordi vi i Norge, anno 2021, kan være oss bekjent av at den aldersdiskrimineringen av kvinner som har forgiftet den vestlige verden i uminnelige tider.. 

 

 

Jeg merker det koker i toppetasjen hver gang jeg leser sånt som ‘ikke å se så verst ut for alderen’. For mitt eget vedkommende, er dette faktisk det verste folk kan si til meg; ‘Du er jo utrolig fin for alderen!..’ – Hva faen ‘fin for alderen!? Enten så er jeg fin, eller så er man midt på treet, eller så er man ei grå og gusten mus. Det er ikke noe som heter ‘fin for alderen’. ‘Flott for alderen’, er rett og slett ikke annet enn en pent innpakket måte å si at vedkommende har latt seg forfalle i mindre grad enn hva som syntes å være tilfellet for de fleste som ankom planeten i løpet av samme tidsrom!.. – Og dette er IKKE et kompliment! Enten, så gir en et ærlig kompliment fordi en syntes personen ser flott ut, ellers så har man å holde kjeft!..

Men dette er bare overflaten.. Selve giften, består av hvordan kvinner er blitt ansett for å være ‘ferdig’, utgått på dato, i det de kun har levd i 1/3 av forventet levealder. Roten til faenskapen, ligger delvis i Hollywood, og delvis i mote- og skjønnhetsbransjen. Her har man i tiår etter tiår presset alderen for når ei dame er å anse som attraktiv, godt backet opp av menn i panikkalderen med ‘ræva full av gryn’. Med ungdomsdyrkingen, får de jo kjøpt det menneskelige smykket som tidens trend anser for attraktivt, i tillegg til at de lever i den villfarelse av at hva som fremstår som et barn ved sin side, får de til å fremstå som om magen som buler en halvmeter ut fra kroppen ikke finnes, og de siste 20 års forfall på magisk vis viskes ut. – Ikke minst, er ungdomsdyrkelsen som en gudegave for disse fordi gjevnaldrende (eller eldre, for den saks skyld), representanter for kvinnekjjønnet på sitt flotteste, er langt forbi å la seg imponere av penger og status slik tilfellet er for 20-somethings.  Derfor har de brukt sin innflytelse til å lede markedet i den giftige retningen det er tatt.

 

 

Men uansett innflydelse i finansverdenen, så er det faktisk vi, forbrukerne som bestemmer. I det vi velger hvilke varemerker vi vil kjøpe, er det også vi som sitter med styringen på hvordan disse skal markedsføres, og derav hvilke signaler disse sender ut. På bakgrunn av dette, er det en skam uten sidestykke at vi, borgerne av kongeriket Norge, hvilket er et av verdens fremste foregangsland mht likestilling mellom kjønnene, kan være oss bekjent av at dette fenomenet fremdeles får forgifte samfunnet vårt. For dette er giftig i begrepets fulle betydning; Dette er mer skadelig enn kroppspresset som det nå blir lagt ned en uendelig mengde energi på å bekjempe! Får man foreldrene på banen, slik at de faktisk oppdrar ungene sine i form av å gi de den nødvendige tryggheten på seg selv, så er det problemet løst! Aldersdiskrimineringen, derimot, kan ikke bøtes med selvfølelse, da det å være trygg på en selv og ens egenverdi ikke har en dritt å si i søken etter en jobb for alt fra skuespillere og modeller til de som søker jobb som butikkselgere! Dessuten vil en ungdomsusikkerhet få bein å gå på i det disse nåværende ungdommene om en 15-20 år brått har nådd sin ‘utløpsdato’, hvor de braser rett i veggen i det de innser at de har gått rundt og vaset i komplekser da de var i den attraktive alderen, for så å være ‘ferdig’ for godt..

Men det sykeste av alt, er at hele denne greia med at skjønnhet er forbeholdt de yngste, er for intet mindre enn en vrangforestilling uten sidestykke å regne. For i det jeg leser en medblogger skrive at attraktive menn innenfor samme aldersspekter, er ‘out of reach’, i det hun har avskrevet seg selv i forhold til de som er 15-20 år yngre, så tar jeg meg selv i å brøle inn i PC-skjermen; ‘NEEIII!!! Du er IKKE noe dårligere eller mindre attraktiv enn noen!!!’ For dette mennesket kommer vitterlig ikke til kort ovenfor noen!! – Det være seg om de er 20, 35 eller tilhørende hennes egen aldersgruppe!

Nå mener jeg ikke på noe vis å antyde at 20 -somethings ikke er nydelige! Her finner man såvisst plenty av prinsessevakre jenter! Men i det en blir eldre, endrer denne skjønnheten seg til den av en dronning! Dette er en mikstur av utseende og utstråling som ikke kan oppnås uten å inneha en viss mengde livserfaring, for ikke snake om selvrealisering! For å se hva dette innebærer i praksis, anbefaler jeg vignetten til TV-serien ‘Vanderpump rules’ (TV2 Sumo). Serien i seg selv er en anmasende ‘spin-off’ fra Real housewives in Beverly hills’, hvor handlingen er lagt til restaurantkomplekset som driftes av tidligere B.H -husfrue, Lisa Vanderpump, der det ikke er måte på til drama blant de ansatte, som alle later til å være i 20 -årene, som foregår i kulissene. Serien, er i mine øyne med andre ord ganske kjedelig, men i vignetten, så presenteres medlemmene i den nydelig utseende casten en etter en, for så at Vanderpump selv feier inn, seende ut som a billion bucks iført en dyprød ballkjole med utstrålingen til en femme fatale som eier verden.. Den vignetten er rett og slett price-less!..

 

 

Nå skal det sies at det har skjedd en markant forbedring hva dette angår i løpet av de siste 10-15 årene. Takket være at de såkalte 90 -tallsmodellene (Cindy Crawford, Naomi Campbell, Kate Moss, Vendela Kirsebom, osv), hvis karriærer umulig ville vare utover nådde 35 år i alder, -hvilket var for elgammelt å regne i modellbransjen på denne tiden, fremdeles holder koken, så opplever vi i det minste at tendensen er begynt å gå i motsatt retning. Disses stayerevne, har igjen ført til at underholdningsbransjen har åpnet døren for voksne damer, hvilket f.eks kommer til uttreykk ved TV-serier som The real housewives of (XXX). Videre, er det også stadig fler ledende kosmetikkmerker som har hengt seg på, hvor Elizabeth Arden og L’Oreal fortjener all verdens berømmelse for å ha fromtet denne utviklingen.

Men fremdeles er det jo en lang vei som gjenstår før giften kan sies å være eliminert. Dog var det en gledelig kjensgjerning da det gikk opp for meg at mitt come-back i modelløyenmed aldri kunne ha skjedd 10 år tidligere..

Det hele koker faktisk ned til oss, deg og meg, der utviklingen nå befinner seg; Skal den positive trenden få fortsette, og det i et viss tempo, eller skal vi resignere, og godta at det er som det er, og giften er kommet for å bli? Vi avgjør dette, ved simpelthen å benytte oss av den makten vi sitter på som forbrukere. I det det fremkommer at en skuespillerinne som er typ 10 år yngre enn Leo Di Caprio ble ansett for gammel for rollen, så ser vi ikke den filmen! Eller om en 30 åring er satt inn som en modell for hudkremen beregnet på 60+ så velger vi et annet merke! Dette er like forbannet viktig om en er ung eller gammel, mann eller kvinne, da det handler om å bli kvitt ren gift fra samfunnet vi lever i!

21 kommentarer
    1. Jeg har begynt nå å si, etter du var innom meg her om dagen, at JEG ER FIN. I stedet for: jeg er ikke så verst for alderen. Om andre sier jeg ALDRI ” for alderen”

      1. Yay!! Så glad jeg ble!!! 😀 😀 😀
        Dette er en av de tingene som affiserer meg aller mest. – Så voldsomt faktisk, at grunnen til at jeg ikke har blogget om det oftere, er fordi jeg ikke orker å bli så forbannet og opprørt som jeg vet jeg vil bli i det jeg åpner den døren der.. Men det går jo bestandig kun hit, men ikke lenger før det sprekker *hehe*

      1. Åå nei, du! Jeg er mer trolig til å la meg overbevise om at pandemien har vært håndtert på forbilledlig vis enn å fire på så mye som en tøddel i denne saken! 😉 😉 😉

          1. Jo, eldes gjør vi, om vi vil det eller ei. Det jeg mener, er at en ikke nødvendigvis blir mindre vakre av den grunn! Jeg mener det er noe riv ruskende galt et sted når ei dame ansees som ‘ferdig’ i god tid før fylte 50. – Og for 20 år siden, var det helt skrudd, for da var øvre aldersgrense for attraktiv 30-35

            1. Hver alder har sin sjarm, og jeg har INGEN problem med at folk på 25-30 år er penere enn meg. Dette handler om symmetri. De er STRSMMERE, RETTERE, FRISKERE, OSV., OSV.,

              1. Ikke nødvendigvis, skjønmer du, min gode mann!.. Men når det er sagt, så krever det mer innsats å holde sex-appeal’en ved like etterhvert som junk food, sigaretter , ukentlige enheter av jodlevann og annet ‘snacks’ har fått forsøple kroppen i x-antall år *hehe* 😜

    2. Jeg er ganske sikker på at Kokkejævel er kjekkere nå enn for 20 år siden. Men sånn ellers aner jeg politisk korrekthet i dette tema her, så derfor velger jeg ikke si så mye mer om det 😜😂

      1. Åh, salig tatten.. Så skulle jeg jaggu ikke få oppleve at selveste Bunny Trash’ern skulle velge å trå varsomt for ikke å tråkke på noen politisk korrekte tær!.. Da er farsen fullkommen, liksom 🤣😂🤣😂

    3. Jeg har forstått at jeg fremdeles i en alder av snart 73 kan føle meg fin og slett ikke utgått på dato.
      Ikke så veldig lenge siden noen plystret etter meg på gata. Jeg tror i hvertfall at det var til meg.

    4. Ja, Frodith hadde nevnt i innlegget sitt at skjønnhet innenfra er viktigst.
      Vi kan bli provosert at slike uttalelser, sammenligning osv.
      God morgen Gry:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg