Det som irriterer mest på nett!

Liksom i tilværelsen forøvrig, er det også visse former for adferd på nett jeg opplever himla irriterende. Nå tenker jeg ikke på slikt som nettrollvirksomhet, som er motivert av misunnelse, selvhevdelsestrang og ren ondskap, men ting som gjøres innenfor allment akseptert internettvirksomhet..  

 

 

→  Rene faktafeil når det presenteres noe innenfor et bestemt emne, og da i særdeleshet der denne feilen så blir liggende til grunn for det som måtte komme videre. Om det dreier seg om en dokumentar, blogginnlegg, stand-up, TV eller film spiller ingen rolle. Oppdager jeg feil (altså rene, skjære faktafeil som ikke har med meninger/oppfatninger å gjøre), slik jeg f.eks gjorde i en YouTube video hvor ulike nasjoners forsvarsstyrker ble satt opp mot hverandre, er det tilfeller hvor jeg har ‘mistet det’ så til de grader at jeg har hylt, bannet og svertet ut min frustrasjon over at folk ikke kan sørge for å ha alle fakta på det rene før de utgir noe til lap-top’en..

→  Dårlig språk og gramatiske feil er en 100% garanti for at jeg ikke vil besøke en blogg igjen, uansett hva som måtte bli bragt på bane for ettertiden. Jeg har bla.a flere eksempler på bloggere som konsekvent benytter ‘å’, enten det dreier seg om et ‘og’ eller en ‘å’, bloggere som hverken benytter seg av stor bokstav i starten på nye setninger eller når det kommer til navn. Videre syntes det for mange å være slik at både ‘de-gang..’ og ‘hver-gang..’ følges av et ‘når’, for ikke snakke om et generelt dårlig variert og tidvis regelrett umodent språk. Spesielt irriterer dette når det dreier seg om de som får hele- eller deler av inntekten sin gjennom bloggingen, da dette gjør de til yrkesskribenter. – Og liksom jeg forlanger at en kokk faktisk skal beherske kunsten å lage mat til fingerspissne, forventer jeg at de som har skriving som profesjon faktisk behersker språket..

 

foto: df-foto

 

→  Private Instagramkontoer tilhørende folk hvis intensjoner for denne er alt annet enn at den skal være av en privat karakter hvor inneholdet kun er ment for familie og venner, men snarere gjør den privat for å gjøre seg selv ‘important’, er heller ikke noe som sees på med blide øyne fra min side. Har en person som oppfordrer så mange som mulig til å følge seg samtidig privatisert kontoen, har jeg enda til gode å klikke ‘follow’, hvilket også innkluderer tilfeller jeg i utgangspunktet har ansett som svært interessante å kunne følge. Her vinner den grenseløse irritasjonen en soleklar seier hver gang, da ingen til dags dato har vært interessante nok for å kunne gå på akkort med mine prinsipper!..

Hyppige ‘gråteinnlegg’ over netthets fra nedbrutte nettaktører er faktisk også blandt de tingene jeg virkelig irriterer meg over på nett. At nettroll er en uting en så indelig gjerne hadde kunnet få bukt med, er det ingen tvil om. Men like fullt, og hvor mye en enn skulle ønske det ikke var slik, er denne formen for oppførsel en del av det å operere på nett, og derfor noe som et voksent, oppegående menneske må ta stilling til på forhånd. Her funker heller ikke ung alder som noen unskyldning, da enhver vestlig borger over 15 bør være fullstendig inneforstått med de ulike faktorer relatert til internett. Av den grunn, blir det kun irritasjon, nada sympati og en stopper for framtidige besøk fra min side i det den respektive aktøren røper av h*n for det første ikke innehar den nødvendige psyken det kreves for å være en aktør på nett, og for det andre at h*n tar uvitenhet til et helt nytt nivå i det de åpenbart ikke har gitt de ulike aspektene ved det de har gitt seg utpå et eneste minutt av sin tid før de gikk i gang med krum hals. For meg, blir nettaktører som knekker fordi de ikke er forberedt på netthets like dumt som om jeg, under en storbyferie til New-York skulle finne på å ta turen for å sjekke ut ‘Bronx after dark’.. Jeg ville etter alt å dømme hært heldig om jeg kun var ranet til skinnet, og hverken gruppevoldtatt, lemlestet til det ugjenkjennelige eller drept i løpet av de første 5 minuttene etter å ha skredet ut av Taxien! Om jeg var så forbannet blåst for kunnskap om livets realiteter, vil vel de fleste enes om at jeg ville hatt meg selv å takke. For til tross for at overfall ++ er fullstendig uakseptabel adferd, i Bronx like fullt som alle andre steder, er det nå en gang slik at i områder av denne typen, er og blir vold en del av virkelighetsbildet en faktisk er pokka nødt til å forholde seg til! – Akkurat på samme vis som netthets er en del av virkeligheten på nett..

8 kommentarer
    1. Derfor jeg nesten bare har blogginnlegg om meg selv..da blir det ingen faktafeil..hehe.. 🙂 Jeg er ikke god i rettskriving..skriver mer slik jeg snakker..men har faktisk blitt bedre etter jeg begynte å blogge.. Jeg følger heller ingen “lukka”instagramkontoer..med mindre det er nære bekjente 🙂 Ha en fin kveld videre<3

      1. Jeg kan forsikre deg om at du på ingen som helst måte har noen relasjon til de tingene her, – jeg leser nå tross alt bloggen din daglig, så der kan du føle deg helt trygg (hahaha) 😉

    2. Veldig enig med deg i det med Instagram. Hvis de ikke orker å vise en flik av hva de faktisk står for, så gidder jeg heller ikke å følge dem.
      Og det med å være yrkesskribent og ikke beherske gramatikken, det blir litt merkelig. En ting er blogg, men jeg har også sett det i avisartikler, og da blir jeg litt irritert må jeg si. Hvilket nivå ligger vi på egentlig? Vi går 10 år på grunnskolen, og de aller fleste går også en eller annen videregående skole etterpå. At småbloggere som ikke tjener penger på sin virksomhet skriver litt gramatisk feil, det gjør ikke så mye synes jeg, men de som tjener penger på bloggen, og da atpåtil er forbilder for mange blant annet unge mennesker, da synes jeg de burde i det minste tatt i bruk et retteprogram eller noe, før de legger ut innleggene sine.
      Men…. Jeg skriver ikke perfekt jeg heller, selv om jeg ikke har særlig mange gjengangere i feilene mine. Det er mer tilfeldig. Tror jeg da 😉

      1. Nei, et og annet feilskjær her og der spiller jo ingen rolle. Med kun en selv som utgiver, er det jo ikke til å unngå! Det jeg imidlertid ‘kicker’ på, er det jeg vil definere som graverende mangler, slik som å erstatte ‘og’ med en ‘å’
        [Disse ville med andre ord formulert den første setningen i denne kommentaren slik; “Nei, et å annet feilskjær her å der spiller jo ingen rolle..”]
        Jeg mener.. – Alvorlig talt… Det går jo bare ikke an å utgi en tekst som er skrevet på denne måten! (haha)

    3. Jeg er både kokk og skribent, men jeg behersker ingen av delene til fingerspissene. Det hender seg at jeg svir sausen og det hender seg at jeg skriver grammatisk ukorrekt. Det er det som driver meg framover, feilene. For meg er innhold viktigst. Ikke for meg som leser, men for den som har skrevet teksten. Hvis ikke teksten er viktig for skribenten, forfor skulle den være viktig nok for meg?

      Helt enig ang. faktafeil og påstander, samt personer som liksom klarer å lese tankene dine og hevder de vet hva du “egentlig” mener eller hva som er ditt “virkelige” motiv bak det du skriver. Irriterende og slitsomt og av og til sårende. Nettroll kommer i mange ulike forpakninger. Jeg kommer aldri til å godta dem, på samme måte som jeg heller ikke godtar mobbing ellers i samfunnet. For det er det trolling er, mobbing i sin reneste forstand. Spesielt hvis det blir mye av det, og det gjør det gjerne hvis du er profilert. Du kan tåle det, det må du, men du skal aldri godta det. Handler ikke om alder. Eller om å være “hårsår”. Det er det mobberne i skolegården også forsvarer seg med.

      1. Det du sier her er helt identisk med mitt syn på dette med nettroll. Slik adferd er fullstendig uakseptabel, og jeg vil gjøre det som står i min makt for å bekjempe de. -Her kan nevnes at jeg har vist meg å ha en viss evne til å kunne ‘parkere’ en del av de, og uansett hvor fåfengt det å få ‘uskadeliggjort’ et trolls kvalme i en enkelt sammenheng kan sies å være i det store bildet, kommer jeg like fullt til å holde frem med krum hals. – For dersom alle lar være å gjøre noe fordi det syntes så lite i det store bildet, vil det heller ikke skje noen forbedring på problemet!
        Men samtidig som jeg nekter å godta netthets, og er rede for å holde min dråpe av et bidrag til det store havet gående til ‘the bitter end’, er det like fullt en kjensgjerning at ‘trolling’ er en del av virkeligheten for en som opererer på nett. Men selv om en aldri vil – eller skal akseptere slik adferd, er en pr. d.d pokka nødt til å forholde seg til deres eksistens som en del av bransjen. Først og fremst tilsier dette at en er nødt til å gjøre seg kjent med det en kan risikere, så vel som det en må forvente å få av dritt. Selv gikk jeg så langt som til å terge på meg værstingene på profiler som f.eks Mads Hansen, osv, hvor det kryr av troll av værste sort, med det for øyet at de skulle følge opp med å ‘tapesere’ min Instagram med dritt for å sjekke ut hvorvidt jeg ville la meg affisere av det eller ei.. Kanskje er det i overkant ekstremt, men det gav en ubetalelig trygghetsfølelse i det jeg tok steget inn i bloggverden. 😉

    4. And disse videone,kan det jo være infoen har forandret seg siden den ble laget.
      For ex: Du har flykapringen som førte til Sohalia andrews som eneste overlevende(mener jeg). havnet i dum snille norge.= Operation Feuerzauber
      Den var lenge tilskrevet GSG 9 Alene. Men i internet å information flytens tid… Har det kommet frem at Britiske SAS var med på den og. (Angivelig bare som rådgivere, men tviler)

      Når det kommer til lands forsvarevne er det altid mye som er flyetende, når det kommer til info.

      Ang rettskriving så kan det jo være de har dyseleksi..Så der kan det hende de ikke kan hjelpe for det. Så ville ikke gått så hardt ut der var jeg deg.
      Men det var et fritt land,nu har vi bare fri vilje igjen..Enn så lenge så gjør hva du må

      1. Det med skrivingen innebærer ikke et medlemskap i ‘rettskrivningspolitiet’, hvor det er nulltolleranse for alt annet enn perfeksjon. Dette dreier seg om det som rett og slett er oppsiktsvekkende elendig mht skriftlig formuleringsevne, som f.eks det å eliminere ordet ‘og’ fra språket! Setningene blir da seende slik ut: ‘Per å Kari hadde mye å gjøre, å tenkte å ringe Ole å Eva for å høre om de kunne delta. Vasking å snekring var de ferdige med, å skulle nå prøve å få gjort ferdig båt å bil, å satte i gang..’ Andre igjen, har eliminert dette med stor bokstav, hvilket faktisk har langt større betydning for en tekst enn en skulle tro. Dette er ikke sånt som normalt følger dysleksi..
        Det må også presiseres at dette ikke er annet enn mine særheter hva ‘deal-breakers’ for å følge noen angår. Jeg vil tro nær sagt alle i det minste har ett eller annet trekk/uvane som utelukker den respektive utgivelsen for fremtidige besøk, liksom det antagelig finnes ett eller annet hos oss utgivere som for noen vil være en deal-breaker. Jeg ville f.eks bli svært overrasket dersom min fokus på tekst fremfor bilder ikke plasserer meg på ‘svartelisten’ hos noen (haha).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg