Dette er ikke greit!!

 

At det i det hele tatt kan være uenighet hvorvidt det er rett eller galt av de folkevalgte å gi bort nærmere 700 000 av det første partiet på 1,9 millioner vaksinedoser som er kjøpt og betalt av det norske folk til den nette sum av 60 millioner kroner, er over min fatteevne. Vi her på det sentrale østlandet er nå inne i vårt andre år med mer eller mindre lock-down, med de følger dette har for vår mentale helse såvel som for vår økonomi. Å komme med argumenter som at vi ikke sulter her til lands, holder bare ikke! Ei heller er det snakk om å ikke skulle bistå de land og folk som lider, da dette vitterlig ikke forutsettes gjort på bekostning av eget land og folk! Sist jeg sjekket, var heller ikke Norge et EU-land, og dermed heller ikke bundet av den avtalen som her er gjort om et internasjonalt vaksinesamarbeid. Alikevel så driter altså våre folkevalgte langflatt i eget land og folks ve og vel med å skippe mellom 1/2 og 1/3 av den første vaksineforsendelsen raka vegen til ‘happaranda’ just like that, vel vitende om tilstanden til sine egne.. 

 

 

Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein har i sakens anledning vært frekk nok til å benytte følgende hersketeknikk i sitt forsvar av at den regjeringen han representerer har stjålet folkets kjøpte og betalte vei ut av det helvetet den samme regjering har hensatt oss i; «Pandemien er også en test på om nestekjærligheten strekker seg lenger enn til svenskegrensa. “Derfor har regjeringen finansiert flere millioner vaksinedoser til verdens fattige samtidig som vi om få måneder vil få nok vaksiner til oss selv her i Norge”.  Dette er  hersketeknikk fordi han spiller på folks samvittighet ved å sette oss opp mot de dårligst stilte på planeten. Å gi uttrykk for noe annet enn full solidaritet på lik linje til alle verdens land og folk er å bryte med de politisk korrekte rammer, hvilket en minister er vel vitende om at de færreste har ‘baller nok’ til å gjøre i det offentlige rom.

Jeg, derimot, gir blaffen i hvorvidt jeg fremstår som usolidarisk, egoistisk, og det som måtte være i enkeltes øyne, og svarer som sant er; Nei, min nestekjærlighet strekker seg vitterlig ikke lenger enn til svenskegrensen når det kommer til å ofre seg selv for å redde andre! Ja, det finnes plenty av steder der mat, legehjelp og husrom er en mangelvare, hvis folk derav lider mer enn oss, men det betyr ikke at vi ikke lider en reell nød slik ståa er nå. Og jeg mener faktisk vi skal kunne nyte de privilegier vi har med god samvittighet..

For Norges priviligerte status a-la i dag, har vitterlig ikke kommet rekende på ei fjøl! Dette er faktisk goder dine og mine forfedre har betalt for med både blod, slit og selve livet som innsats. Ressursmessig, skulle faktisk vi vært et u-land, og ikke de land som flommer over av naturressurser! Så hvor kynisk det enn måtte høres ut, er det faktisk grunner for at verdens ressurser er fordelt slik de er. Når det er sagt, mener jeg ikke at vi ikke skal bistå, og at verdensordningen som sådan er fullkomment rettferdig! Poenget mitt, er imidlertid at vi skal kunne sørge for oss selv før vi bistår andre med god samvittighet. At vi slipper å risikere å sulte under pandemien, betyr vitterlig ikke at vi skal guilt-trippes til å sidestille oss med gjennomsnittsnasjonen i Afrika, og iallfall ikke at dette gjøres bak vår rygg slik det her er gjort!

I mine øyne, er denne donasjonen på bekostning av eget folk faktisk så graverende at regjeringen burde stilles til ansvar, da jeg vitterlig ikke kan begripe hvordan noe sånt kan være innenfor deres myndighetsområde å foreta seg sånn uten videre.

 

4 kommentarer
      1. Jepp. Det er ikke sånn at vi ikke skal hjelpe, men det er nå også en kjensgjerning at en faktisk er nødt til å hjelpe seg selv først for at en skal kunne være til nevneverdig nytte for andre

    1. Det kan sikkert diskutert hvor mange doser som skal gi bort. Men jeg synest det er riktig at rikere land bistår fattige i en global pandemi. Det er nok mange andre ting jeg heller ville diskutert når det kom til vaksiner og organisering av situasjonen.

      “For Norges priviligerte status a-la i dag, har vitterlig ikke kommet rekende på ei fjøl! Dette er faktisk goder dine og mine forfedre har betalt for med både blod, slit og selve livet som innsats. Ressursmessig, skulle faktisk vi vært et u-land, og ikke de land som flommer over av naturressurser! Så hvor kynisk det enn måtte høres ut, er det faktisk grunner for at verdens ressurser er fordelt slik de er”

      Mener du at Norge har kjempet seg til stor rikdom kun med livet som innsats, og at det ikke har noe med naturresurser å gjøre? (Hint: Olje)
      Og hva er grunnene for at ressursene er urettferdig fordelt etter din mening?

      Men jeg håper vi snart vil bli kvitt pandemien.

      1. Oljen har såklart stått for en grei innkomst for ‘AS Norge’, men landet hadde faktisk klart å gjenreise seg til å bli en velferdsstat før dette ble en inntektskilde i 1969. Greia med Norge, slik jeg ser det, er at vi har klart å få max ut av de ressurser vi har. Herregud, den største eksportvaren var is langt inn på 1900 tallet!
        Historisk sett, har det norske folket også vært blandt de som har tatt de nødvendige kampene mot alt fra diktatorer (konger og prestestyret i middelalderen) til kampen for kvinners rettigheter.
        Jeg mener ikke at vi ikke skal hjelpe/bistå, men jeg mener at dette ikke skal gå på bekostning av oss selv, -og iallfall ikke at dette skal gjøres uten folkets viten og samtykke slik det ble gjort her!
        Følgene for de av oss som har levd med konstant lock-down siden mars i fjor, med unntak av en 6-7 uker i sommer, er faktisk ganske alvorlig. Omfanget av skaden, vet man ikke enda, men at det er snakk om seriøs forringelse av folks mentale helse er hevet over enhver tvil. Når de da gir bort vaksiner på den her måten, blir det for meg ensbetydende med at vi ofres for u-hjelpen, og for meg blir det helt feil

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg