Dette verdsettes høyest!

Vi har alle vårt sett av verdier vi setter høyere enn andre, både m.h.t personlige egenskaper og hva angår samfunnet vi lever i. Disse verdivalgene er blant de faktorene som definerer hvem vi er som mennesker, og her følger en liste over hvor jeg står på de mest sentrale områdene her i livet.. 

 

 

Personlige egenskaper:

→ Lojalitet:   For meg, er det helt avgjørende for et vennskap/forhold at vedkommende står last og brast ved min side også når jeg driter meg ut.  Ikke sånn å forstå at jeg ikke skal kunne gis en overhøvling når fortjent, men denne skal gis til meg, personlig, på ‘kammerset’.

Heller en hvit løgn enn en ødeleggende ærlighet:  Jeg er etter hva jeg har kunnet forstå en av ytterst få som ikke forlanger at en skal være 100% ærlig hele tiden. Jeg foretrekker faktisk å bli servert en hvit løgn dersom det ikke kommer noe godt ut av å få vite sannheten, og ville heller ikke brydd meg om jeg tok noen i å finne på en unnskyldning for å slippe unna noe de ikke hadde lyst til.. Kravet til lojalitet dekker faktisk også det jeg forlanger av ærlighet; Saken er nemlig at dersom du lyver, så må dette kun være med de beste intensjoner..

Åpent sinn & selvstendig tankegang:   For å vinne min gunst, må vedkommende fange min interesse, og den fanger du ikke gjennom å følge ‘the main stream’. Jeg er avhengig av at de jeg sosialiserer med er intelligente og selvstendig tenkende.

Uhøytidelig og ‘Easy-going’:   Jeg er rimelig ‘røff i kantene’ med et ‘friskt’ språkbruk, for å si det på den måten, og det er dermed helt avgjørende at de jeg omgås deler denne avslappede holdningen til livet. Dette er imidlertid ikke på noen som helst måte synonymt med å være ufin og uhøflig, for en må ha såpass sosiale antenner at en vet hva som passer seg når. Men de jeg velger å knytte meg til, har som regel en grei dose ‘rølp’ i seg.

 

 

Politiske/ideologiske verdier:

→  Jeg er liberal i ordets fulle betydning. Kort fortalt innebærer dette at jeg verdsetter individets frihet under et ditto ansvar høyere enn den statlig besørgende tryggheten som i stadig større grad har kommet til uttrykk i norsk etterkrigspolitikk. Dette betyr at jeg er sterkt i mot alt av lover som griper inn i menneskets frihet til selv å være herre over eget liv og legeme. Jeg ønsker istedet en individuell frihet og råderett over eget liv, kun begrenset av det som er til skade for andre, eller utsetter disse for en uforholdsmessig risiko. Min overbevisning på dette området, er bunnet i at det med denne friheten som nevnt følger et ditto ansvar. Dette innebærer at dersom ens handlinger forårsaker skade og/eller ødeleggelse, må en stå fullt til ansvar for det en har stelt i stand. Et prakteksempel på dette, finner vi i rus/kriminallovgivningen;  Slik det er nå, får en [utrolig nok] kraftig strafferabatt for ugjerninger begått i ruset tilstand. Har en begått et drap i sanseløs beruselse, slipper en uten unntak med 13 år inne, mens den samme udåden i nykter tilstand koster en flere år lenger bak lås og slå. – Jeg mener.. Hva faen er formildende med å ikke være bevisst i gjerningsøyeblikket når det er deg selv som med vitende og vilje i hht hva du dytter i deg har satt deg i den tilstanden!?..  Som et paradox til dette, settes det hinsides med ressurser inn på å løpe ned dørene hos de som måtte innta ett eller annet ‘snusk’ i fred og fordragelighet uten å gjøre en flue fortred! Her begriper ikke jeg hvorfor en heller ikke kan la skadevolderne få stå til rette for det de har gjort, og heller la de som eventuelt kun skader seg selv passere!  Om en hadde et slikt ansvar hengende over seg, er det faktisk bevist å ha en særdeles gunstig effekt på folks rusvaner!..

→  Jeg er religionsmotstander på min hals. – Ikke sånn å forstå at folk ikke skal være frie til å fremme hvilket livssyn det nå måtte være, men dette skal overhodet ikke bekostes av staten/fellesskapet! Medlemmene av de ulike kirker & religiøse trosretninger skal selv måtte bekoste de gudshus osv som måtte følge den enkelte religion, rett & slett fordi vi befinner oss i den opplyste delen av verden i det herrens år 2019..

→  Jeg brenner for at det skal være likebehandling uansett; – Det være seg bygd eller by, om en er fremmedkulturell innvandrer eller etnisk norsk, så skal grunnprinsippet være like vilkår for alle. Jeg blir vannvittig provosert av at noen får skattelette, momsfritak, blir forfordelt osv pga. innvandrerbakgrunn, bosted, ell. Jeg mener.. En driter like lite en ‘crap-load’ av penger om en er blond og blåøyd bosatt sentralt på Østlandet som en med mørkere hudfarge og flyktningbakgrunn gjør!  Jeg er nemlig anti-rasist ‘with all its means’, – Hvilket vil si jeg forlanger at det utvises samme respekt og samme nulltoleranse for nedrigheter, hatkommentarer og forskjellsbehandling om det går den ene eller den andre veien. For meg syntes det ubegripelig at de som uttrykker forakt for det landet og det folket som har tatt de imot ikke blir sendt rett ut, for så å få gitt deres plass til en av de utallige menneskene som ønsker denne muligheten over absolutt alt annet! Det er disse jeg så gjerne skulle ha sett flere av blant de som innvilges opphold- og statsborgerskap i kongeriket, og derav bli mine og dine nye landsmenn. Jeg mener en må gi for å kunne få, og det å komme til et nytt sted, innebærer at det er den nyankomne som må tilpasse seg, og ikke befolkningen forøvrig.

 

 

Jeg vil tro at denne oversikten inneholder elementer mange vil kunne kjenne seg igjen i, men jeg er vel vitende om at jeg også har sider av det mer kontroversielle slaget. Like fullt kan det være at jeg nok en gang blir overrasket over hvor mange som syntes å dele de sider og oppfatninger jeg i utgangspunktet trodde ville møtt mest motstand.. Uansett, ville det vært interessant å få vite litt om hvor dere står, og hva dere brenner for!

 

 

12 kommentarer
      1. Ja, jeg har lagt merke til hvordan vi på et eller annet vis klarer å ‘snuse’ oss frem til våre likemenn her på blogg som på de andre arenaer vi ferdes <33

      1. Ja, frihet under ansvar, i det frihet verdsettes høyere enn trygghet skriker jo ikke akkurat ‘Rødt’, nei *haha*
        Men ikke desto mindre er det å lande på valgalternativet trygghet i det dette grunnprinsippet settes opp mot frihet et valg som er fullt forståelig selv om jeg selv landet på ‘motparten’, da det tross alt er de samme fordeler og ulemper som har blitt avveid av begge parter, for så at en har ilagt de ulik tyngde..
        Der jeg imidlertid strander i forhold til venstresiden, er den åpne døren med temmelig ukritisk holdning til hvem som gis oppholdstillatelse, og ikke minst at fremmedkulturelle innvandrere gis fordeler resten av oss ikke får..(?)
        😉

        1. Jeg har ikke noe i mot frihet under ansvar. Men som regel ønsker folk frihet til å gjøre hva de vil – uten evne til selv å ta ansvar når det går galt. Du tok eksempel med de som dreper noen i ruspåvirket tilstand og får strafferabatt fordi de var sanseløse i gjerningsøyeblikket.
          Hva med de som ruser seg sanseløse på cava, kjører i fylla og forventer at sykehusene skal buke av felleskapets midler til å lappe de sammen igjen. Er du villig til å la de ta ansvaret for å lappe seg sammen selv? Altså ta kostnaden? Som regel ønsker man frihet uten ansvar, for ansvaret ha fellesskapet.
          Jeg tror det er en myte at innvandrere får så mange goder vi andre ikke har.
          Hvis ikke er det rart at Frp ikke har gjort noe med det etter 6 år i regjering og flere justisministere enn folk kan telle.

          1. Her er du faktisk inne på akkurat det jeg mener.. For å bruke dine eksempler, så er det jo per dags dato slik at politiet nærmest går ut av sitt gode skinn for å få tatt noen med et par gram ‘jalla-tobakk’ eller en grammer med speed på innelommen der de sitter i en privat sfære uten å gjøre ei flue fortred. Samtidig gis strafferabatt i det noen utfører voldshandlinger, eller i verste fall drap, i det de er så proppet med rohypnol og sprit at de har vært totalt utilregnelige i gjerningsøyeblikket.. Hva faen, liksom.. De har jo SELV satt seg i den tilstanden!! Så fremt de frivillig inntok disse midlene, og var ved sans og samling da inntaket ble foretatt, så vet de- eller burde de vite hva utkommet blir, og skal derfor straffes deretter! Det jeg ønsker, er å bli kvitt disse lovreguleringene som går på ens personlige, grunnlovsgitte frihet løs, men med den følge at i det en ikke er seg bevisst det ansvar som følger den gitte friheten, så skal en også stilles fullt og helt til ansvar.. Jeg vet det er land som kjører en slik policy hva fyllekjøring angår, der man grunnet det skjødesløse i en slik handling har utvidet ansvaret til at de vil sitte igjen med hele pakken (ei heller noe forsikring som kicker inn) dersom noe skulle skje, uansett om det i utgangspunktet er deres feil eller ei. – Og utkommet er at fyllekjøring eksisterer simpelthen ikke i det der landet! (lurer på om det kan være Australia eller noe, men er ikke sikker).
            Hva innvandrerne angår, lurer jeg også på hvorfor i helsike FrP ikke fikk gjort stort i løpet av sine 6 år i regjering! Herregud, det var jo bare på hengende håret de klarte å få skippet den forbannede mullah’en på flyet til Italia, etter at de hadde tigget og bedt om å få ham utsendt i en årrekke! Videre, så hjalp jo ikke motstanden som ble fremmet i det man skulle hente hjem disse IS-damene på statens regning heller! For terroristen ble jo like fullt hentet, for så å bli idømt en straff så latterlig at de liksågodt kunne spart seg hele greia når de bare furtet, og forlot regjeringen..

    1. Det er greit at folk er ulike. Etter min mening er det viktig å ha respekt for andre uansett status, intelligens , hudfargen eller tro🥰
      Selv om en tigger på gata kan vite noe som ikke en geni vet noe om🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg