Dominans!!

I dag avsluttes de olympiske vinterleker i Beijing. – Et OL som Norge har dominert fra ende til annen. Aldri tidligere har noen nasjon greid å ta 16 gullmedaljer i et enkelt mesterskap, og at dette attpåtil gjøres av en nasjon med drøye 5 millioner innbyggere, vekker en massiv internasjonal oppsikt, landets snø- og isrike beliggenhet til tross.. 

 

 

Jeg mener.. Det sier jo virkelig sitt når den amerikanske TV-giganten NBC kan underrette om at nordmenn ved navn Johannes faktisk ville ligget så høyt oppe som på en 13 plass på medaljestatistikken!..

Når nyheter om utenlandske TV-dokumentarer omhandlende de norske superhelter, må jeg ærlig innrømme at jeg sitter der å typ soler meg i glansen, stolt som en hane og med et fårete glis om munnen. I min bevissthet, snakker de om oss, – meg inkludert, selv om jeg vitterlig ikke har bistått med en dritt, som seg hør og bør for en vaskeekte sofasliter..

 

 

Men samtidig kan jeg ikke hjelpe for at disse vinterlekene tapte en del av glansen i det sommerlekene i Tokyo gikk av stabelen kun et halvår tidligere, og ikke 1 1/2 år som det skulle vært. Følgelig, ligger disse så tett i minnet at jeg først nå virkelig ble klar over hvor mye større sommerlekene er internasjonalt sett enn vinterlekene. For de fire gullene vi tok i Tokyo, er faktisk større enn de 16 vi tok i Beijing. Her skal det også nevnes at det ikke var hvilke som helst medaljer vi høstet i Japan; For hele 3 gull og et sølv ble sanket på friidrettsbanen, hvilket er og blir de mest anerkjente titlene som er å oppnå i idrettens verden. – For mens slikt som langrenn, hopp og alpint ikke lar seg gjøre i størstedelen av verden, så løper, hopper og kaster man absolutt overalt! Så at 20 år gamle Jakob Ingebrigtsen da stormer inn til et overlegent OL-gull og olympisk rekord på den prestisjetunge distansen 1500 m, og Karsten Warholm vinner 400m hekk med en verdensrekord som faktisk ville fått ham videre fra forsøksheatene på 400m flatt, er faktisk større enn de fleste av oss evner å ta inn over seg.

 

(foto: nrk) De norske skiskytterne med sin massive medaljefangst.

 

Nå er jo jeg muligens en smule ‘biased’ når det kommer til løping, siden jeg tross alt syslet med dette selv i sin tid. Men ikke desto mindre, så løpes det unektelig over hele verden, mens kun en liten del av den i det hele tatt har hørt om slikt som f.eks kombinert og skiskyting. Dette fikk jeg forsåvidt også føle på da den nevnte Ingebrigtsen tro til med innendørs verdensrekord på favorittdistansen 1500m for noen dager siden, i det dette er løpet som er blitt spilt på repeat her på berget, og ikke kombinertguttas lagseier, for å si det sånn..

Men ikke desto mindre, så har i allefall det siste årets to OL fått gitt oss nordmenn et sårt tiltrengt boost i disse koronatider, da det en gang for alle har blitt demonstrert hvor forbannet typisk norsk det er å være best!

6 kommentarer
    1. Jeg visste det! At du egentlig er en løpedronning, kanskje til og med en sprinter! Tror du har både hurtigheten, utholdenheten og evnen til å skyte fart! 😀
      Jepp, typisk norsk å være best, til tross for janteloven… 🙂

      1. *hehe* Jeg var faktisk noe innmari god på å løpe også i sin tid. – Ikke sprint, da, men 800m gikk unna på drøye 2 min, så jeg fikk med meg et par aldersbestemte NM -titler og greier. Men jeg fløt i grunnen mye på talentet, for jeg var nå temmelig lat den gangen også. Det hele kulminerte med at jeg fylte 18, og var russ av året, for å si det sånn *hehe* 😜

    2. Norsk dominans er styrkende for nasjonalfølelsen her…. moro er det! Men jeg er enig – et gull i et sommerOL er jo mange hakk større! Så du er en god løper altså – det er kult <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg