Dommedag er nær, så det er best å utnytte tiden!..

Reklame | Adviral

Jeg er neppe den eneste som har latt meg underholde av paranoide amerikanerne som går fullstendig av skaftet i sine forberedelser på eventuelle dommedagsscenarier i National Geographic -serien ‘Doomsday preppers’.  Men selv om disse selvsagt går alt for langt, har jeg faktisk måttet innrømme at vi i dagens samfunn er temmelig sårbare. Vi har f.eks blitt fullstendig avhengig av strøm, vi lever i en tidsalder hvor terrorister er trolig til å spre ett eller annet i luft/vann, en ulykke kan skje i en atomreaktor a-la Tsjernobyl, osv. På bakgrunn av dette, har jeg faktisk sett nytteverdien av å følge de råd som er gitt av intet mindre enn staten selv.. 

 

df-foto

 

For det krever nemmelig en fint liten innsats å sørge for at en har en viss ryggdekning dersom ett eller annet skulle skje. Først og fremst anbefales det at du har følgende:

  • Ei tiliterskanne med vann
  • Hermetikk/tørrmat for 3-4 dager
  • Firstikker/lightere
  • Lommelykt
  • Batteridrevet radio
  • En grei samling batterier
  • Oversikt/oppslagsverk over spiselige dyr/planter i den norske naturen
  • Basic verktøykit som inneh: Kniv, hammer/spiker, øks & sag
  • Presenning e.l for ‘husly’.
  • Forstørrelsesglass el. langsyntbriller for tenning av ild i solen
  • Medisiner; Ved siden av reseptfrie smertestillende, diarepiller, osv, så ikke kast ev. restanse etter en pencilinkur, da dette alltid er kjekt å ha liggende.
  • Fyringsved
  • Ei reservekanne bensin eller to.

Mye av disse tingene har en jo gjerne allerede, og det resterende er både lett å anskaffe og ting som uansett har en nytteverdi for de fleste av oss.

 

df-foto

 

Videre er det verdt å merke seg at det aller første som må besørges ved en eventuell krisesituasjon hverken er vann eller mat, da du klarer deg uten disse i hhv 3 dager og 3 uker. Varme, derimot er noe som må besørges asap, da du kun vil kunne overleve et par-tre timer i den norske vinterkulden.

Når det kommer til hygienen, er torvmose en gudesent ressurs, da denne kan benyttes som vaskeklut, toalettpapir, og oppvaskbørste i våt tilstand, mens den i tørr funker som ingrediens i bleier & bind, sårkompress, liggeunderlag m.m.

Hva matforsyningen angår, er løvetann det som bør være primærkosten, da dette er noe som kan inntas ubegrenset uten å føre til mageproblemer e.l samtidig som det har høy næringsverdi.

Dette er i allefall ting jeg setter stor pris på å kunne, da jeg med min [mildt sagt] begredelige stedsans atter en gang kan kunne komme i skade for å gå meg vill i skogen. -Og det er slett ikke er sikkert jeg slumper til å havne på en motorvei etter ‘kun’ 5-6 timers kaving neste gang..

 

 

 

4 kommentarer
    1. Det eneste jeg har så langt, er jodtablettene, som jeg egentlig ikke trenger ved atombombegreier, siden jeg er for gammel. Men siden ingen andre i den nærmeste familien har giddet kjøpe, så…de kan hente her.

    2. Jeg vil helst ha bomben i hodet, å slipper jeg alt sammen. Jeg mener dette seriøst, klarer ikke å forberede meg på dommedag, har levd sånn alt for lenge allerede.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg