Drittlei ungefokus!

Greit nok; Det har vært kjedelig å være barn under pandemien, liksom lock-downs og sosial distansering har vært en betydelig psykisk belastning for mange ungdommer, og selvsagt skal man ikke glemme de yngste. Men seriøst.. Nå har det vært et praktisk talt ensrettet fokus på de unges mentale helse og psykiske utfordringer i måneder til ende, og nå er det, iallfall så vidt meg bekjent, enda ikke en eneste forekomst av en mindreårig som verken har tapt livsverket sitt, hus eller hjem! Ei heller er det noen mindreårige som har måttet tåle belastningen av en konstant blodangst for at pengene ikke skal strekke til for å kunne betale både husleie, strøm, telefon og transport, i tillegg til å brødfø en hel familie i det arbeidsplassen, og derav inntektskilden ligger brakk!.. 

 

 

Kort oppsummert; Det er ingen mindreårig, og særdeles få, om noen, mellom 18 og 23 som har fått sine liv lagt i ruiner! Jeg sier ikke at det siste halvannet året IKKE har avstedkommet med negative, og tidvis svært alvorlige  konsekvenser. Men at hovedfokuset skal legges på denne gruppen, er regelrett absurd!

Direkte provoserende blir det i det både presse og politikere dra med seg publikum inn i et mind-set der det gjøres et massivt ‘issue’ ut av ‘den belastningen ungdommen lider ved ikke å få feste’, og at ungene i verste fall har måttet utstå en tre-fire to-ukersperioder uten barnehage, skole og lekeplass! Vel.. Til sammenligning, er det x-antall voksne som er blitt fratatt livsverkene sine, og hvis liv derav etterlates i ruiner..

Unger er dessuten så tilpasningsdyktige at de kan formes inn i et nytt sett rutiner som leirklumper, og ei heller har de blitt påtvunget klaustrofobiske ansiktsmasker som blokkerer luftveiene, med de følger dette har hatt for mange! Barn og unge er en del av samfunnet, ja visst, men det får da være grenser til fokusering på deres ve og vel oppe i dette her! Når alt kommer til alt, så er det faktisk den voksne delen av befolkningen som driver samfunnet. Uten voksen arbeidskraft, så vel som i roller som beslutningstagere i styre og stell, så stopper Norge, enkelt og greit! For det er nå et ubestridelig faktum at mindreårige er ute av stand til å forsørge en nasjon, og i det hele tatt drifte AS Norge! Sett i lys av den fellesskapet foran individet -filosofien, der den enkelte blir avkrevd å sette egne behov til side til fordel doe det samfunnstjenelige, så er det jo dessuten et ufravikelig faktum at de voksnes verdiskapende kapasitet gjør denne gruppen hinsides mer verdifull enn de yngste og de eldste!

 

 

Nå er dette selvsagt et alt for kynisk mind-set til at man kan gjøre seg bekjent av! Men samtidig syntes det nødvendig å dra det hele ut til det ekstreme for å illustrere den skjevhet, og de konsekvenser som følger ved at en gitt andel yrkesaktive (eventuelt) settes ut av spill pga at de blir nedprioritert i behandlingskøen når tiden er inne for å redde stumpene en eller annen gang i fremtiden.. Som jeg har nevnt gjentatte ganger, er jeg hellig overbevist om at dette vil holdes gående helt til ‘bermen’ setter foten ned i hht å følge ‘bjellekua’, hvilket neppe vil skje med det første, sånn det ser ut nå iallfall!..

9 kommentarer
    1. Følger poenget ditt. Barn og unge og fokus på det og forebygning er viktig. Og jeg synest det er bra med fokus på de unge ettersom de har tatt en stor støyt uten å være i risikogruppe. Og flere er litt litt sårbar aldet. Men som du skriver så har også andre tatt en rimelig stor støyt. Og mange voksne er også sårbare, og flere har mulig hatt enda tyngre påkjenninger enn yngre, uten at det alltid er sammenlignbart. Det er mulig mediefokuset har vært litt skjevt. Jeg har ikke tenkt så mye på det nå.. men du har nok rett.. mye om studenter og yngre den siste tiden. Og noen grupper blir ikke nevnt i det hele. Det er vel ikke noe nytt. 🙂

      1. Ja, det er altså så himla mye som ikke adder opp i forbindelse med den pandemien og håndteringen av den, at jeg har nådd det punkt der jeg vil si jeg er sikker på at det er ting som foregår i kulissene rundt dette her..
        – Dessuten.. Jeg er faktisk langt i fra sikker på at de unge som gruppe er noe nevneverdig mindre risikoutsatt en de eldre generasjoner, jeg da.. Greia er at immunforsvaret til dagens unge rett og slett er mye dårligere enn hos oss som er født før sånn ca midt på 80 -tallet.. Jeg mener.. Det syntes jo å være noe sånt som 1:1000 under 25 som verken har astma, allergi og/eller noe annet kronisk! Herregud, de evner jo knapt å puste mellom april og oktober!.. 😛

        1. Jeg er enig i at endel ting ikke adder opp. Jeg har prøvd å ha tillitt, men det er endel jeg stiller spørsmål ved. Jeg synest det er bra at du og bunnytrash er litt kritiske, vi deler endel tanker her. Jeg vet ikke om jeg forstod det siste. At 1 av 1000 under 25 har astma, allerier eller noe kronisk? Det vet jeg ikke. Hørtes mye ut.

          De har jo mye fokus på alder i pandemien, og nærmest ingenting på immunforsvaret, eller hva man kan gjøre for immunforsvaret. For selv om alder er en risiko og man har andre risikofaktorer som nok er helt reelle, så går det jo ikke bare på alder. En 70 åring kan jo være sprekere enn en 50 åring. Går jo mye på livstil, trening, kost m.m også.

          Det fokuseres ellers merklignok omtrent ingenting på behandling av covid og det feks gi behandling tidlig til folk som er smittet.. Er kun vaksiner som er fokus. De skremmer i nyhetene med at 1 av 3 vil få ettervirkninger av covid. Men hvorfor behandles ikke de som får det tidlig for å unngå dette? Er jo forsket og funnet effektfulle behandlinger sies det. Men virker som alt folkus skal være på at enten tar du vaksine eller så blir du smittet og skremsel skremsel.. Og det er ikke det at jeg ikke tar corona på alvor, eller tror på at det kan skade. Jeg har tatt det høyst på alvor. Men de drar ting ut av perspektiver.

          Nå skal de visstnok ta bort en metersregelen i danmark, og noen settinger i norge. Det er jo omtrent det eneste tiltaket som man vet kan redusere smitte. Så jeg synest det er litt rart tidspunkt, samtidig som de roper varsko om smitteøkning. Det er bra at man beskytter de som trenger det, og jeg er ikke imot vaksine. Jeg skulle bare ønske vaksinen hindret videresmitte. Og frihet for mennesker og rett over eget liv og egen kropp står høyt hos meg. Det virker som det skal vaksineres mye fremover, og bli mer vaksinepassområder. Og jeg tror jeg er mer skeptisk til det store bildet.

          1. *hehe* Det var ikke ment som noe eksakt, det var bare noe som ble slengt ut i det jeg kun vet om en eneste person mellom 5 og 25 som er fri for sykdommer og/eller kroniske tilstander..
            Her kaller vi de faktisk ‘generasjon skral’ 😝😅

    2. Det jeg undres litt over er dette du skriver om din medfødte immunitet mot Corona, Hvordan og hvor kan man få det bekreftet?

      1. Jeg vet ikke om det er like avansert de testene som utføres ved legekontor, men de C19-testene som utføres på sykehus, så ser de (i følge min samboers hjertespesialist) faktisk hvorvidt en noensinne har vært utsatt for viruset. Dersom så er tilfelle, uten at en har merket noe til det, -ja, da er man immun. (Dette gjelder faktisk ikke bare barn, men det er ikke blitt nevnt med et ord på et års tid, slik at folk har åpenbart glemt det).
        I den tiden de jobbet med å utvikle vaksine, så ble man jo oppfordret til å donere en blodskvett dersom en hadde fått påvist immunitet, for at de skulle kunne fremskaffe en kopi av det respektive antistoffet. Dette fikk langt større fokus i f.eks USA enn her, da de selskapene som jobbet med å utvikle disse ikke var norskregistrerte, men allikevel nok til at jeg satt meg opp for å få dette offisielt, for med det å kunne bistå på den måten.
        Grunnen til at jeg fikk vite om min immunitet, er nemlig at jeg var tidlig ute med den ideen som bla.a årets russ betalte rundt en tusenlapp for å få gjennomført; Nemlig å utsette meg for viruset med vitende og vilje. Samfunnet var mer eller mindre lukket uansett, det verst tenkelige scenariet i mitt tilfelle var en ordinær influensa med varighet på noen få dager, så jeg tenkte som så at; ‘Pokker heller, om jeg tar den her nå, så vil det uansett innebære en fordel i fremtiden’.
        Ei venninne av meg hadde nemlig fått påvist sykdommen (typ 2, altså tilsvarende en normal 3-dagers forkjølelse), så ved å dele ei drikkeflaske, en sigarett, og kyss på munnen, er det ingen tvil om at jeg fikk det viruset! Så ‘gjekk no dagan’, og jeg var like forbannet frisk etter 5 dgr, 7, 10 og 14 dager..
        Hva min samboer angår, som per definisjon er i risikogruppen, ble det riktignok holdt avstand, men for han er det helt essensielt for livskvaliteten at han føler han lever normalt, med den følge at han heller dør av C19 om så skulle være enn å leve i frykt for det. For meg er dette helt uforståelig, men like fullt noe jeg må respektere, så vi surret nå rundt her i hver vår ende av leiligheten i disse dagene, uten at noen av oss ble syke. 😉
        – Det jeg reagerer på som litt snodig, var i grunn at jeg aldri fikk noen respons på henvendelsen om å være villig til å donere.. Jeg mener.. De kunne jo i det minste ha gitt beskjed om at det ikke var nødvendig med fler, eller noe..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg