Dumhet på amerikansk nivå!

Selv om jeg fremdeles kan blåses av banen over graverende kunnskapshull (som f.eks ikke å kunne navngi kongen, ikke kunne tidfeste 2.verdenskrig og grunnloven, osv) som med jevne mellomrom kommer til uttrykk i realitykonsept som Ex on the beach og Paradise hotel, er det ikke desto mindre noe en må kunne forvente i slike settinger. I et konsept som Kompani Lauritzen, derimot, stiller det seg unektelig ganske så annerledes i så henseende..

 

Hvor gammel var DU da du ble klar over at et knivstikk kunne være dødelig?

At brorparten av casten i årets Kompani Lauritzen skulle vise seg å inneha like gaverende mangler innen elementær allmennkunnskap som de vi forbinder med såkaldt ‘trash-TV’, som Ex on the beach og Paradise hotel, så jeg vitterlig ikke komme.. (foto: TV2)

 

Vel.. Nå skal imidlertid sies at årets cast inneholder et par-tre tilfeller som jeg var vel vitende om er hjemmehørende blant de som i utgangspunktet figurerer i de innledningsvis nevnte konsept. Greit nok at det gikk som forventet i hht at de respektive deltagerne kom pinlig dårlig ut av en test i allmennkunnskap var som forventet rent resultatmessig, selv om jeg faktisk ikke så for meg at de oppviste en tilsvarende grad av hårreisende kunnskapsløshet her som i hhv. PH og EOTB . Men det sjokkerende her, var imidlertid at det skulle vise seg at disse såkaldte realitykjendisene så langt i fra skilte seg ut i denne testen! At en tilsvarende grad av regelrett dumhet skulle vise seg å være gjennomgående for denne casten, -den så jeg vitterlig ikke komme. Vi snakker tross alt en cast hvor betydelig andel av de er blant landets mest profilerte- og høyst respekterte artister, TV -profiler og idrettsutøvere. -M.a.o godt voksne mennesker som utelukkende har fremstått som høyst oppegående ressurspersoner med kjempesuksess innen sine respektive felt/bransjer. Av eksempler kan nevnes KEiiNO -vokalist Alexandra Rotan, Den internasjonale toppdanseren Mona Berntsen, TV2 -programleder Vår Staude, The Voice- og Stjernekampvinner Knut-Anders Sørum, og i det hele tatt.. -Altså reelle kjendisprofiler av den typen som faktisk har oppnådd sin status av en skjellig grunn.

Så kommer altså denne kunnskapstesten på banen. En kunnskapstest som i mine øyne burde vært ren plankekjøring for enhver med fullført ungdomsskole, for ikke snakke om videregående..

 

 

Produksjonen har valgt å presentere dette her i form av å ‘zoome’ seg inn på den enkelte av deltagerne, hvor vi så får oppgitt dennes svar etterhvert som de respektive oppgavene/spørsmålene blir presentert nederst på skjermen. Og jeg vil gå ut i fra at de som (ev.) ikke har sett programmet også vil være fullt på det rene med hva dette faktisk dreier seg om etter å ha lest seg opp på følgende gjengivelse av det som fremkom i så måte:

    • Først ut, var en regneoppgave jeg faktisk ikke en gang ville ansett for å være menneskelig mulig å besvare feil:

Major Ødegård har 18 epler, som er det som trengs for å bake en eplekake. Men så er det mark i 5 av de, som derav må kastes. Hvor mange nye epler må Ødegård nå skaffe (for å få bakt denne kaken)?

Her får vi vite at både 18 og 0 figurerer blant svaralternativene, før vi den tredje og siste besvarelsen vi får oppgitt på denne oppgaven er det korrekte, -altså 5.

  • Hvorfor er 9 april 1940 en viktig dato i norsk historie?

Her blir vi gjort kjent med to som begge har svart ‘Frigjøringen’, og en som svarer ‘selvstendig’. Galt svar på dette spørsmålet er fra mitt ståsted tett opptil like absurd som det i det hele tatt å klare å bomme på denne vitsen av en regneoppgave som er gjengitt over. I tillegg føles det litt sånn der trist, på en måte, at det kan se ut som om det ikke å vite at dette var dagen tyskerne gikk til angrep på Norge, og vår deltagelse i den andre verdenskrig var et faktum.

  • ‘Brent barn skyr …’  

Av de innkomne besvarelser på hvordan dette ordtaket ender, avsløres iallefall at ‘…lurer ingen’, og ‘…har ingen navn’ er to av de.

  • Norges nasjonalfugl?

Nå er det slettes ikke alle som praktisk talt har vokst opp med skogsturer- og naturprogram på TV i den grad som jeg har gjort, så her har jeg faktisk forståelse for at det er de som er svar skyldig i hht å ha fått med seg at dette er fossekallen. Men når vi så får en som ‘resonerer seg frem til ‘trost, som i nasjonalsangen’, kjenner jeg at grensen for hva jeg kan tollerere er overskredet også her. – Og jeg blir vel ikke nevneverdig mildere stemt av at det blant de øvrige er en som tror dette må være et lurespørsmål, i tillegg til at både due, spurv og måke er å finne blant besvarelsene på dette spørsmålet.

  • Årstall for slaget på Stiklestad?

Her skal det vise seg at vi har nådd det punkt hvor min frustrasjon ikke lenger lar seg tøyle, med den følge at jeg brøler ‘1030!!!’ inn i skjermen synkront med at følgende årstall oppgis av tre av deltagerne; 1505, 1805 og 1950(!)

  • Hva blir innført i Norge i 1913?

Da det utvilsomt er noe ganske annet å besvare spørsmål/oppgaver hjemme i sofaen enn for deltagerne i de respektive TV -program, så jeg minner meg selv på å utvise en viss forståelse for at innføringen av allmenn stemmerett for kvinner fort kan tenkes å bli et offer på hjernteppets alter i en slik setting. Følgelig, innebar dette at jeg ville vist storsinn ovenfor forslag av sånt som f.eks innføring av trygdekassen, e.l. Men også her skulle det vise seg at grensen for den respektive fleksibiliteten fra min side ble realt overskredet i det vi presenteres for besvarelser som at ‘vi fikk statsminister’, for ikke snakke om at dette var året for ‘innføringen av grunnloven’..

Altså.. – Det som fremkommer her, er faktisk dumhet/uvitenhet på amerikansk nivå..

 

 

For min egen del, skulle jeg ønske jeg hadde evnet å stenge av de alvorlige aspektene ved det som fremgår her ved bevisst å sette fokuset på det komiske ved det hele på samme måte som jeg i sin tid gjorde i hht Donald Trumps presidentskap. Men av en eller annen grunn, later dette til å vanskelig kunne la seg gjøre i dette anliggendet, til tross for at den risikoen som følger at en komplett idiot skal ha styringen over verdens største atompark skulle tilsi det motsatte.

Men når det er sagt, er nok forklaringen på dette at vi tross alt var vel vitende om den hinsidige uvitenheten som råder over der i dette ‘forjettede land’ i uminnelige tider før det respektive idiotiet får den fatale følgen at de ender opp med å velge en president, hvis personlighet totaldomineres av en narsissisme på steroider, som overhodet ikke finnes kvalifisert for et slikt embete. Ikke sånn å forstå at det ikke var sjokkerende å våkne til nyheten om at ‘the Donald’ ville bli landets president den kommende fireårsperioden, for all del! Men det var allikevel langt i fra så lammende som situasjonen skulle tilsi, da vi både var vel vitende om det rådende nivået hva intellektet angår hos dette folkeferdet, i tillegg til at hans republikanske forgjenger, George W. Bush, sitt åtteårige presidentskap unektelig hadde gjort sitt for at verden skulle bli vel ‘preppet’ for dette her.

 

 

At det skulle råde en tett opptil tilsvarende grad av idioti i deler av den norske befolkningen, tror jeg nok knapt noen hadde kunnet se for seg i sin villeste fantasi. dermed blir jo sjokket også deretter. – For mitt vedkommende- i likhet med hva jeg vil tro tilfellet er for praktisk talt samtlige av mine landsmenn. Men sjokk fikk forsåvidt være sjokk, om det bare hadde blitt med det. Hva som gjør dette så lite morsomt det kan få blitt, er at denne totale IQ -kollapsen hvis omfang er ukjent pr. d.d er stemmeberettiget.. Og for de av oss hvis mentale kapasitet er såpass at vi kom oss greit i havn hva Kompani Lauritzens matteoppgave angår, er det klart som dagen hva som brått kan avstedkomme dersom kongerikets andel av ‘retarded’ er av en slik størrelsesorden jeg, etter å ha sett dette programmet, syntes det er all grunn til å frykte..

4 kommentarer
    1. Minner meg på en historie fra mine skoledager. Avsluttende eksamen artium som det het på min tid. I det minste på folkemunne. Altså Ferdig med tre år på videregående skole allmennfaglig studieretning. Deler av klassen min kom opp i muntlig samfunnskunnskap. Ryktene skal ha det til at eksaminator, altså læreren vår begynte å hyperventilere og så ut som om han kunne få slag hvert øyeblikk da kandidaten på spørsmål om når EF striden var svarte mellomkrigstiden. Jeg bør kanskje legge til at denne eksamen foregikk i 1985, altså 13 år etter EF striden det var spørsmål etter og som kandidaten burde klare å erindre.

      1. *dævver!*
        Vedkommende var jo virkelig fullstendig på trynet her. Selv JEG ville himlet med øynene over dette svaret, dagens lavmål til tross, så en kan vel knapt forestille seg hvor hinsides kunnskapshull av en slik magnitude må ha blitt opplevd den gang.
        😀 😀 😀 😀 😀

      1. Det burde jo ha vært så, -at dette her i det store og hele var utkommet av en gjennomgående utmattethet, totale jerntepper, og i det hele tatt sånt som innebærer at det som ble prestert her ikke representerer norm for de respektive personene.
        Dessverre er jeg stygt redd det ikke er så vel.. Ut i fra det jeg har fått med meg i løpet av de siste par tiårene, later allmennkunnskapen hos de som etterhvert har tredd inn i de voksnes rekker har gått i en stadig nedoverbakke. I tillegg kan jeg vel heller ikke si annet enn at mange av de svarene/refleksjonene som ble gitt i den her seansen taler sitt tydelige språk om at dette her faktisk er realiteten i hht kunnskapsnivået til disse menneskene. Om en eksempelvis ser for oss et hjernteppe i hht spm. om årstallet for slaget ved Stiklestad.. At en da har en total hjerneblokk i hht årstallet, er greit nok, men om det så dreide seg om en blokkade av episke proposjoner, så er svar som 1950 så til de grader bort i veggen at det ikke kan skyldes annet enn en gjennomgående uvitenhet. Ikke minst tilsier jo det at dette her refereres til som et ‘slag’ at dette her går rimelig langt tilbake i tid. Og da mener jeg såpass at de som tidfestet det til et sted på 1800 -tallet ikke var et spor bedre når alt kommer til alt. – Dessuten.. Enkelte ting burde være såpass elementært at de rett og slett ikke lar seg ‘blokkere ut’, slik som Grunnloven av 1814 og at en i det minste har årstallet på stell i hht når Tyskerne inntok Norge. Jeg mener.. Om de ikke husker datoene, så er det ingen forklaring som er god nok for ikke å vite at Norge var deltagende i 2.verdenskrig fra 1940-1945 for mitt vedkommende. – Og hva den matteoppgaven angår.. – Jeeze!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg