Eier ikke Flyskam!

Tatt i betraktning at drivstoff forurenser, og at det går med en god dose drivstoff på en flytur, så er det ikke det minste rart at denne ‘flyskam’ -kampanjen virker som en genistrek for å få til en nedgang i flytrafikken, med ditto nedgang i luftforurensningen. Men det er imidlertid langt mer til dette konseptet enn det gir inntrykk av ved første øyekast.. 

 

 

At miljøødeleggelsene og klimakrisen har fått et økt fokus- og en høyere prioritering den siste tiden, må i utgangspunktet kunne sies å være på høy tid. Regnskogen krymper minutt for minutt, og drar med seg den ene arten etter den andre i dragsuget. I de største byene, er det stein hakke umulig å puste, mens ei pustemaske kan holde en i live noen tiår før en kreperer av lungekreft, emfysem eller annen luftveistyggdom mellom 40 og 60 år. -Dersom en overlever barndommen, vel og merke.. Havet oversvømmes av plast, og ozonlaget er i ferd med å gå lukt til helvete.. Slik kan det selvsagt ikke fortsette, og tiltak må ihverksettes asap..

Ikke desto mindre, kjente jeg uviljen formlig knøt seg i mellomgulvet, slik at det føltes fysisk smertefullt, i det jeg ble gjort kjent med -og leste meg opp på fenomenet som startet i Sverige i kjølvannet av skolestreiken og dens leder og initiativtaker, Greta Tunberg. Begrepet som sådan har visstnok ikke blitt innført i den norske dagligtalen før de siste dagene, men like fullt har fenomenet som sådan spredd seg som ild i tørt gress som den nye tvangspålagte holdningen både her i Norge og i vest-Europa forøvrig. – Og det er her skoen trykker så til de grader for mitt vedkommende..

En trenger nemmelig hverken å være samfunnsanalytiker, trendforsker, eller synsk spåkone/mann for å se hvor dette bærer; Det bærer samme vei, bare i en enda større skala, som de øvrige massesuggresjonene som har feid over det ganske land de siste par årene;  At unger tar skade av å avbildes i blogg og på sosiale medier, og at det overhodet ikke skal så mye som ymtes frempå med noe fremsnakk av slanke kropper grunnet den påstått ødeleggende effekten slikt har for barna og ungdommens selvbilde. Det er ikke lenger snakk om å gi det minste rom for unntak i tilfeller hvor utadvendte unger som elsker å bli vist frem i sosiale medier. I løpet av få måneder utviklet ‘nei’ -siden til eksponering av barn, som det så fint heter, til en reinspikket lynsjmob som slo ned på all motstand, og på rekordtid fikk innført monopol på sannheten i ekte diktatorstil. Fra vårparten av, har det rådet absolutt nulltolleranse mot selv det minste pip i retning av ‘at ‘de som foreldre tross alt kjente sine avkom fra innsiden og ut, med den følge at det er de som best kan avgjøre hva angår deres familie generelt og barn spesielt. Som enhver diktator med respekt for seg selv, erklærte de uten å mukke sitt syn for opphøyd og uomtvistelig, -og dette var likt for alle, uansett..

Og atter en gang har jeg vist meg så begredelig naiv at jeg har latt meg blende for muligheten til at det kan følge noe enda galnere i kjølvannet av den rådende galskap og ekstreme vannvidd. Liksom jeg eksempelvis levde i den naive tro at president Bush i sin tid representerte den absolutte grensen for den skade en president kunne påføre en nasjon gjennom en 8 årsperiode, har jeg denne gang vært fullstendig blind for annet enn at toppen var nådd med Greta Tunbergs fredsprisnominasjon. For det som skjer nå, er at vi er på full fart mot å kjøre tilgangen til lufttransport straka vegen tilbake til 30 -tallet. Skal en lykkes med få innført et diktatur på en holdning, er en nødt til å plukke ut en syndebukk blandt de mange, å kjøre beinhardt på dette slik at opinionen fullstendig mister gangsynet for hvordan den utvalgte syndebukk faktisk plasserer seg i det fulle og hele. Med dette mener jeg at dersom det skulle foreligge en gjennomtenkt og genuin interesse av å tatt ‘brodden av’ den største kilden til forurensning i så måte, ville det jo vært bilen som var erklært skambelagt! 

For mitt vedkommende, er det først og fremst den fremgangsmåten som her blir brukt for først å hjernevaske, for så å påtvinge de resterende en bestemt mening. Som tidligere nevnt, er det eksempelvis ikke lenger rom for å mene at det slettes ikke foreligger noen skadefølger av å ‘eksponere unger i sosiale medier, og den samme absoluttheten er på trappene til å få oss fanget inn i det samme garnet hva angår å uglese bruk av luftfart dersom vi ikke våkner opp og får satt det hele i det perspektivet det hører hjemme pronto.

Sannheten er jo at det ideelle for både miljø og klima, ville vært å legge ned all infrastruktur, og returnere til det livet vi var gitt å leve fra naturens side; Som hottentotter boende i fjellhuler og primitive trehytter som livberget oss av det vi evnet å fange av vilt med våpen som pil og bue, selvmekkede spyd, o.l, i tillegg til en planteføde bestående av et primitivt hånddrevet jordbruk sammen med det naturen gav oss på det viltvoksende ‘markedet’. Dette kan kanskje syntes å dra strikken litt vel langt, men det er faktisk ikke stort mer fornuft i det å lyse ‘luftfarten i bann’. For i det vi eventuelt ender opp med en enerådende oppfatning om at flytrafikken er vår tids dødssynd nummer en, og de som benytter seg av denne erklæres det siste skuddet på hekse-stammen som kan jages som fritt vilt, kutter vi samtidig vår egen kommunikasjonslinje til verden forøvrig. For uansett hvor mye Tunberg og co hyler om tog, og de moderniseringer som er gitt dette fremkomstmidlet hva angår både fart og komfor, er hastigheten uansett hinsides lavere enn den som gjelder for luftfarten. Videre er det nå engang også slik at over 70% av jordoverflaten er dekket av vann, noe som umuliggjør togtrafikk mellom en rekke steder, eller i allefall forlenger reisen så til de grader at det er å anse som umulig. Eksempelvis, kan en jo unngå å krysse havet for å komme til det amerikanske kontinentet dersom vi tok veien om Sverige, noen latviske stater, og russland på tvers, men ingen ved sine fulle fem ville vel ansett noe slikt for et alternativ!?..

 

Verden er definitivt best tjent med at vi holder hodet kaldt i hht ihverksetting av tiltak for å redde den.

 

Og der hvor disse togene strander, hva må vi gjøre da?.. Jo da må vi ta bilferger og store passasjerskip til hjelp! -Og hva driver så disse flytende metallmonstrene?.. Jo, det er drivstoff det, hvilket får oss rakt tilbake til start hva forrurensningskilde angår, bare i en hinsides langsommere og mer tongrodd kontekst.

Greia er at vi ikke kan avskjære oss fra de tingene som er nødvendige for å nå ut i verden! At en eventuelt oppfordres til en vesentlig reduksjon hva innenrikstrafikk angår kan ha noe for seg, er jeg så gjerne med på, men derfra til det å begrense vår egen, allmenne bevegelsesfrihet, er imidlertid å skyte seg selv i foten. Virkelig flotters er det når dette med miljøavgifter i den hensikt å prise en rekke reisende ut av bildet kommer på banen. Det er jo helt absurd hvordan dette kan diskuteres av en horde av mennesker uten at en eneste en lar høre fra seg med et innspill om at denne metoden faktisk ikke tjener annet enn å gjøre det å bidra til forurensning i form av luftfart forbeholdt de mest velbeslåtte!

Som tidligere nevnt, føler jeg mest av alt en sterk aversjon mot innføring av diktatur på holdninger og meninger. -Og det at dette i tillegg åpent oppfordres til å skammeliggjøres, bryter for meg med alt som måtte være av demokratiske prinsipper, den individuelle frihet, og retten til å leve livet etter eget forgodtbefinnende. For vi er faktisk avhengig av luftfarten i disse tider, og de miljøtiltak av en mer massiv karakter som skal kunne ihverksettes hva dette fremkomstmidlet angår, er nødt til å gå gjennom å forske oss frem til et miljøvennlig drivstoff.

Og generelt må også folk begynne å tenke seg om to ganger før de begynner å forbanne det ene og det andre. Eksempelvis, ville den norske levestandarden antagelig vært for spartansk å regne i forhold til den som råder uten den ‘forbannede’ oljen’. -Og som ikke det var nok, sitter de der på sin høye hest (les; låst med kjetting til ett eller annet byggeprosjekt), og hverken ser de enorme miljøproblemene som vil følge slikt som el-bilen på sikt, f.eks i det antallet kasserte batterier når et viss punkt. Ei heller later det til å forekomme den ringeste anelse om at både regntøy, vindjakker, sykkeldekk og gud vet hva faktisk inneholder akkurat det de protesterer så heftig mot.. Verden er faktisk ikke sort-hvitt, selv om vi mennesker har en flau tendens til å te oss som om det var så..

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg