En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, dog med en humoristisk vri, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er at det kan være artig å få et usensurert innblikk i en bloggers mind-set på sitt mest navlebeskuende, hvilket tidvis vel må kunne sies å være borderline narsissistisk.. 

 

 

Stabil..

To plasser opp, fra en 18 plass i går til en 16 i dag, må en vel trygt kunne kalle stabilt, da dette er sjiktet jeg har lagt meg på dager med normal blogging en god stund nå. – Hvilket er et nivå jeg faktisk er noe så sjeldent som fornøyd med å ha nådd, i det topp 20 i sin tid var det ultimate drømmemålet for bloggen..

Utsnitt fra dagens toppliste hos Blogg.no

 

Ikke sånn og forstå at jeg ikke har ambisjoner om å nå ut til stadig flere, og da følger jo gjerne listeplasseringene etter. Men listeplasseringen for mitt vedkommende, er ikke en typ konkurransearena med andre bloggere, men snarere et lanseringsverktøy der synligheten øker i takt med det sjiktet en ligger. – og plasserer en innenfor topp 20 så har en max synlighet.

Å ha klart å bli stabil på dette nivået, innebærer også en følelse av å ha lykkes som blogger. Min vei har jo både vært lang og tornefull som de mer poetisk anlagte ville ha sagt det! Og det skal jo ærlig innrømmes at det har vært mang en gang jeg har tenkt at det hele er fullstendig fåfengt, i det en har lagt ned en masse jobb bare for å måtte slite for å nå ut til en 100-200 stk.

 

 

For det første, var det nærmest en umulig oppgave for en voksen samfunns-/samtidsblogger å gjøre seg synlig i en verden fylt til randen av ‘rosabloggere’, i en genre disse dominerte så til de grader at de utgjorde selve definisjonen på hva som var å betrakte som hhv en blogg og en blogger. Videre, så er det jo nok av andre faktorer som kreves. -Faktorer jeg ikke hadde peiling på, -og hvor det fremdeles er mer enn nok og hente, for å si det sånn!

Overskrifter, f.eks, er unektelig et område der jeg har et enormt forbedringspotensial! Jo mer en overskrift trigger nysgjerrigheten, dess bedre. Men samtidig som den skal være fengende, så bør en unngå å henfalle til det som på fagspråket refereres til som ‘click-bait’, hvilket vil si overskrifter som er dramatisert så til de grader at de ikke lenger kan sies å være en referanse til innholdet. Om jeg f.eks hadde hatt overskriften ‘Slutte som blogger’ til dette innlegget, med syltynn henvisning til den ovenfor nevnte tvilen på hvorvidt dette hadde noe for seg, så ville det vært for ‘click-bait’ å regne. For med en slik overskrift ville jeg sjokket leserne med å si at jeg enten hadde bestemt meg- eller sto på vippepunktet om jeg skulle slutte å blogge, hvilket jo ikke stemmer overrens med innholdet i det hele tatt! Sånt gjør en som leser bare irritert! Greit nok at en oppnår klikkene, men når de som står bak disse klikkene føler at de er blitt ‘lokket’ til dette under falske forutsetninger, vil de jo bare sitte igjen med en negativ opplevelse av besøket!

Et besøkstall er jo bare et tall dersom de menneskene som står bak dette ikke leser innholdet! Da har en jo ikke nådd ut til disse i det hele tatt! – Og det er jo nettopp det å nå ut som er kjernepunktet med hele bloggingen..

7 kommentarer
    1. Gratulerer igjen. Det er virkelig gøy når man når plassering 1 – 20. Jeg har aldri vært der, men som sagt det er hyggelig med de jeg kjenner, når opp! Lykke til videre!

      1. Jeg er faktisk temmelig sikker på at det ikke ligger lenger unna enn at du hadde kjørt noen dager med et ‘mini-innlegg’ (spalte e.l) i tillegg til hovedinnlegget.. For med tanke på responsen du får på ett innlegg, så skal det gå glatt 😉 🙂

    2. Så moro at du holder deg på topp 20 – det er fjær i hatten! Overskrifter har mye å si – ingen tvil om det, men en skal jo ikke “lure” folk inn heller…..! Jeg har jo nådd opp til å befinne meg et sted mellom 35 og 60….. har skjedd mye det siste året, og det er gøy! God klem <3

      1. Jeg har jo fått en solid drahjelp for å komme hit, men for all del.. Jeg er fornøyd med egen innsats mht å ha klart å holde meg her 😉
        Jeg har en følelse av at det ikke er lenge før det blusser opp på bloggfronten igjen, så det blir spennende å få oppleve det som en av de etablerte– 😉

      1. Nei, jeg er så absolutt fornøyd med å ha klart å klore meg fast i dette sjiktet etter boosten fra Asbjørn! Men det krever nå at det blogges for harde livet, for med en gang jeg ikke skulle rekke å komme ut med min. to innlegg en dag, så faller jeg som en murstein *hehe* 😉

        1. Hehe kjenner til det, jeg prøver å klamre meg fast til en eller annen plass topp Max 99 jeg 🤞🤞🤞

          Selv om at jeg faktisk har vært sånn rundt 35-60 siste måneden med noen unntak de dagene jeg ikke blogger jevnt 💪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg