En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, dog med en humoristisk vri, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er at det kan være artig å få et usensurert innblikk i en bloggers mind-set på sitt mest navlebeskuende, hvilket tidvis vel må kunne sies å være borderline narsissistisk.. 

 

W.A.F!??

Nå har jo jeg plassert bedre enn fortjent ut i fra besøkstall i flere dager, senest i går så at jeg i dag endte opp med å bli underbetalt jmf det sjikt besøkstallet normalt tilsvarer, ville jeg bare ha måtte akseptere..

Men som den observante leser muligens har lagt merke til, så tilsier ordvalget at her er det forhold rundt denne 23 plassen som skurrer..

Det har seg nemlig slik at det er dukket opp flere forlengst døde blogger med lesertall som ikke har rot i virkeligheten på dagens liste (hvilken jeg dessverre ikke får lagt ved i det jeg blogger fra telefonen, hvorpå jeg enda ikke har funnet ut av hvordan skjermbilder tas). – Og dette er ikke bare noe jeg tror, men derimot noe jeg kan si med 100% sikkerhet. Eksempelvis, er det ikke en gang er en snøballs sjanse i helvete for at bloggen ‘Strikkepiken’, som hadde sitt siste innlegg omtrent på samme tid jeg hadde mitt første en gang i 2018, ble lest av flere enn min i løpet av det foregående døgnet..

 

 

– Og dette er slett ikke den eneste.. Jeg kunne telle hele fire(!) blogger på høyere plasseringer enn meg på den listen som det ikke finnes den minste lille mulighet for at skulle plassert på topplisten i det hele tatt, for ikke snakke om blant de topp 20 med et antall sidevisninger som overgår mine åttehundere-og-ett-eller-annet!

Dessuten så jeg at det også fantes slike for lengst døde ‘oppkomlinger’ under meg på listen, hvilket innebærer at det er andre som følgelig har flere ufortjente foran seg på dagens liste enn de fire det dreier seg om i mitt tilfelle.

Dette har jo ikke all verden å si for de som uansett ville plassert innenfor samme sjikt (1-20, 21-40 & 41-100), men for de av oss som er henvist til et lavere sjikt som følge av dette, så har det faktisk konsekvenser utover det lettere irriterende som ligger i å stå oppført på en lavere passering enn den rettmessige; Lavere sjikt innebærer nemlig en reduksjon i promotering på hjemmesiden, hvilket igjen gir færre klikk. .

Og hvorfor gjøre så stort nummer ut av dette? Det finnes da viktigere ting i verden!

– Ja, det er riktig det! – Akkurat som det finnes viktigere ting i verden enn at du blir forbigått på jobben mht den forfremmelsen du har rettmessig krav på, eller at noen går inn og fullfører salgene dine, for så å høste din rettmessige provisjon!

 

 

For de av oss hvor bloggen enten helt eller delvis utgjør ens inntektskilde, samt de med ambisjoner i den retning, jobber nemlig som faen for å nå de mål vi har satt oss. – Både langsiktig, og fra dag til dag. Det har f.eks tatt meg drøye 3 1/2 år fra den spede begynnelse til å komme dit jeg er i dag, og det samme gjelder samtlige av de som utgjør dagens aktive bloggere. Enkelte har riktignok gjort grunnarbeidet på SoMe i forkant, men poenget er at det å plassere i de øvre gemakker krever at en legger ned en masse arbeid over tid.

Hva denne spesifikke dagen, så innebar det å ferdigstille de to omfattende innleggene som skulle avstedkomme med et sted mellom 8 og 900 sidevisninger, i tillegg til timene tilbragt i restauranten, en drøye 11 timers arbeidsdag. Nå er jo ikke blogging en arena der det er noen automatikk i retning av å lønnes etter innsats, så dersom det var 20+ blogger med høyere besøkstall enn meg det foregående døgnet, så ville det selvsagt ikke vært noe å si på det! Men nå er det derimot IKKE 20 blogger som har overgått mine sidevisninger det respektive døgnet, og jeg har lagt ned alt for mye innsats i den topp 20, og derav story-plasseringen som rettmessig er min til bare å kunne la det passere uimotsagt!

Nå er det imidlertid ikke første gang døde blogger har dukket opp fra intet med besøkstall uten rot i virkeligheten, så feilen blir forhåpentligvis rettet opp i løpet av dagen med den følge at skadeomfanget minimeres. Så en får jo bare vente og se om noe skjer..
Jeg kan nå bekrefte at FEILEN ER RETTET slik at den listen som nå ligger ute er korrekt, og sjelefreden følgelig gjenopprettet ved synet av egen trynesnylte i story-glideren på sidetoppen.
11 kommentarer
    1. Jeg synes også det er veldig rart at det er flere som har ikke blogget i månedsvis ligger fortsatt blant hundre i listen. Jeg fatter ikke det.

      1. Enig!
        Jeg er sikker på at de ville vært mye mer tjent med å fjerne disse fra listen, og heller ta inn flere fra Mini-blogg for eventuelt å fylle opp plassene.. Det er plenty av blogger av høy kvalitet å ta av der inne!
        Om det var jeg som styrte ‘skuta’, ville jeg praktisert noe sånt som at et sted mellom 3-6 mnd inaktivitet innebar fjerning fra listen, mens ett års inaktivitet innebar at bloggen ble slettet.
        – Selvsagt under forutsetning av at det ikke er særskilte grunner til den manglende aktiviteten, da 🙂

      1. Enig!
        Jeg tror også en slik praksis vil lønne seg for blogg.no på sikt.. For det å ta ned en inaktiv ‘kjendisblogg’ som fremdeles drar nok klikk til å befinne seg blant topp 25-30 etter 6 mnd til ett år, vil jo følgelig medføre et viss tap i annonseinntekter om de tas ut av listen. Men til gjengjeld, vil det jo føre til en økt synliggjøring av aktive blogger på vei opp- og frem! Og en blogg på vei opp, må jo være mer ‘verneverdig’ enn en som er på vei ned!..
        – Men om så var at det var slike blogger som var plassert over meg, så ville dette vært grunnet i et høyere antall sidevisninger enn meg, og dermed noe jeg ville akseptert fullt ut. For har de flere klikk, så har de nå en gang ‘slått’ meg fair and squeer! Men når det derimot dukker opp blogger som står oppført med klikk som ikke har funnet sted, så blir saken en ganske annen.. 😉

    2. Er dette fenomenet nytt for deg? Er ikke så veldig lenge siden Aud-Marit skrev det samme som deg (bare på en annen måte). Jeg har også for ikke lenge siden laget et innlegg om dette. Nå når jeg skjønner at vi bloggere lever i Matrix så er det greit, det bare skjer innimellom, så retter det seg like raskt.. for et par dager siden måtte jeg tåle å være side om side med Sophie Elise i ti minutter, så stakk hun igjen.. det er verre egentlig å ha Kjerringa bak seg, det er faktisk bedre å ha hun foran seg, da irriterer hun mindre 😂

      1. *hehe* Jeg har jo visst det ikke er første gang, men kan bare huske å ha sett det med egne øyne en gang tidligere.. I tillegg var jeg klar over den episoden du skrev om. Det jeg ikke skjønner, er hvor de sidevisningene de kommer med stammer fra!? Er det Google funksjonen som har gått berserk, eller er det grunnet i noe administrativt?..

        1. På meg ser det ut til at dette er navn som har vært registrert så ofte på denne listen at noen algoritmer eller systemet, whatever, prøver tvinge dem fram, if that makes sense.. jeg kaller det Matrix, for her skjønner jeg hva som skjer, jeg greier bare ikke formidle det.

          1. Forstår jeg det riktig at det dreier seg om at det er lagt inn en basic rangering i systemet? Hvilket i praksis betyr en typ A-list som etter alt å dømme består av de som i sin tid ble utpekt som såkalt Side 2 -bloggere?..
            – Hvilket igjen er en ganske så plausibel forklaring på dette spørsmålet om hvorfor sånn som at verken du eller jeg, Vivian, Vibbedille, Aud-Marit, osv til dags dato ikke har blitt promotert på blogg.no’s FB -side? For alle disse og flere til har jo knapt har hatt en dag utenfor topp 20 siden ‘Ålesund brant’, i tillegg til at flere av oss, om ikke alle har vært topp 3? (- Hvilket også gjelder Klikk.no og Side 2, for den saks skyld).. For det henger jo faktisk ikke på greip om vi ser på plasseringer og lesertall de siste månedene..

    3. Sånn som feks Stinablogg, hun legger jo masse swipe up linker på sin snapchat selv om at hun ikke blogger. Ikke at hun er på lista nå tror jeg, men slik får de jo lesere inn uansett og jeg skal være enig i at de som faktisk HAR sluttet å blogge kan jo like godt tas bort og gjøre plass til andre. Men det skjer nok ikke!

      1. Ja, hun der Stina er den som har holdt koken i toppen desidert lengst ut i fra det jeg har sett! Selv Isabel Raad begynte jo å bevege seg nedover etter hvert, liksom..
        Men det kan jo være grunnet i at de foretar en opprydning i døde blogger, og at dette av en eller annen grunn slår inn på listen på det her viset, for med det å ‘surre’ den til for en liten stund..(?)
        Rart er det i alle fall!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg