En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, dog med en humoristisk vri, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er at det kan være artig å få et usensurert innblikk i en bloggers mind-set på sitt mest navlebeskuende, hvilket tidvis vel må kunne sies å være borderline narsissistisk.. 

 

 

Sur & fornøyd..

 

Aller først skal det sies at dagens plassering er som et mirakel å regne, og trodde knapt mine egne øyne da jeg fikk øye på eget smått sleskt smilende åsyn i miniformat på plass nr.19.. – Om gårsdagens 15 plass var særs overraskende basert på de gjeldende besøkstall, så er dagens topp 20 -plassering regelrett absurd!..

 

Utsnitt fra dagens toppliste på Blogg.no

Da jeg klikket inn på blogg.no hadde jeg nemlig stålsatt meg i forkant av å få bekreftet omfanget av hva jeg ikke var et øyeblikk i tvil om ville være en regelrett katastrofe, grunnet gårsdagens horrible besøkstall! Greit nok at jeg rakk å komme ut med to innlegg, men i det jeg så at klokken nærmet seg 23.00 i det jeg hadde klikket ‘Send’, så innså jeg allerede da at jeg var for seint ute til at det ville kunne rette opp i den ødeleggelsen som avstedkommer fra ikke å ha kommet med noe i all den tid folk er på nett..

Nå får det imidlertid være måte på gnål og gnetete utgreinger om årsaker for gårsdagens elendige besøkstall! Et sted må grensen for uttrykt narsissisme gå selv i denne spalten!..

For som det antydes innledningsvis, så følger det faktisk ikke noen blidhet i kjølvannet av at jeg er fornøyd i denne omgang. Når sant skal sies, er det snarere den etter alt å dømme særs usedvanlige kombinasjonen sur og fornøyd som råder på humørfronten i skrivende stund.. – Hvorpå den negativt ladede halvdel av denne selsomme mixturen har sitt utspring i en irritasjon som har ligget og murret under overflaten i månedsvis selvsagt måtte få den triggeren den har ligget å ventet på ved at jeg, som seg hør og bør med min erkeflaks, måtte komme opp med en så til de grader ræva timing for å klikke inn på TV2 at jeg får Vixen i overdoseformat pælmet rett i fleisen. – Og som jeg går ut i fra at en god del av dere, om ikke de fleste, nå er vel vitende om, så falt alle mine edle forsetter om å slutte fred, og komme til forsoning med Vixen mens stemmenominasjonen pågikk, fullstendig i fisk..

 

foto: byas.no

 

Denne gjeninnførte avstandstagen hadde sin direkte årsak i ‘unreconcilable differences’ hva faktorer som bør vektlegges i kategorier som beste forretningsdrift, sterkeste mening, ‘gullpenn’, årets influencer m.fl. Men i det jeg intetanende fikk fesjået i fleisen, og det i all sin gru, så finner imidlertid ‘de små grå’ det for godt å foreta de siste resterende koblinger som kreves for at det nevnte murrende issue får sin trigger;

Det hele begynte med at jeg intetanende satt meg til for å se Harm & Hegseth for hva som iallfall må nærme seg et år tilbake, om ikke det er enda lenger, der den tilsiktede underholdningen skulle få en brå slutt, for så å ende opp i en salig miks av sjokk og provokasjon i det de presenterer hovedinnslaget i den respektive episoden; Det store frafallet av etablerte [rosa]bloggere som fant sted på den tiden, og som dermed ligger til grunn for den totalendringen av bloggen som genre som vokste frem i kjølvannet av dette. I seg selv, så var det jo i aller høyeste grad relevant for et program hvis konsept består av nyheter fra underholdningsbransjen, å gjøre et innslag på at det hadde forekommet et såpass stort frafall av aktører som tross alt utgjorde de mest erfarne og veletablerte på bloggfronten. Men det skulle imidlertid vise seg at disse kun ble viet en lynkjapp oppramsing før det ble klart at dette innslaget slettes ikke var dedikert til de frafalne og eventuelle årsaker til det inntrufne, men snarere en diskreditering borderline karakterdrap av oss som utgjør de resterende; Altså det blogg-Norge som på det tidspunktet står i startgropen til å vokse frem i kjølvannet av det som nå er passé i det de legger ut på en hinsides redegjørelse bestående av en demonstrasjon med ditto ‘bevisføring’ for at blogg-genren nå var å betrakte som død og begravet. Dette utføres hovedsakelig i form av en seanse hvor de blar seg nedover alle nyutgivelser i skjønn forening med opplistede blogger på en uttrykt fåfengt jakt på nettopp blogger på blogg.no’s hjemmeside, der TV-kameraene er siktet inn på skjermene deres, slik at seerne tas med på dette paradokset av en søken. På denne ferden nedover hjemmesiden, får jeg øye på både egen- så vel som kjente og ukjente medbloggere i den grad at både plassering den aktuelle dagen, så vel som hvilke innlegg som lå ute for promotering i tidsrommet for innspillingen! – Og det var nettopp det å se min egen- og venners opplistinger i tillegg til annonseringene av de tallrike innlegg hvorpå det bak hvert eneste ett av disse står et menneske som har lagt ned betydelig tid og innsats like tydelig som jeg selv skulle vært inne på siden som gjorde det hele til en fornærmelse jeg aldri har kjent maken til..

 

dav_vivid

 

For jeg er nemlig alt annet enn en person som lar meg fornærme i tide og utide! For dette var faktisk min aller første opplevelse av å føle meg skikkelig tråkket på for det jeg kan huske!..

Dernest, så skal dette vise seg å bare være begynnelsen på en rekke hentydninger til at bloggen som genre er passé i riksdekkende medier. Følgelig så innebærer dette en regelrett motarbeidelse av det som unektelig er en betydelig kvalitativ oppgradering av konseptet som er i ferd med å vokse frem i kjølvannet av de rosa 20-somethings! Måten de avfeier genren i sin helhet, viser med all tydelighet at de respektive aktører har slått om seg med konklusjoner og stadfestelser uten så mye som å foreta en stikkprøve for å forsikre seg om korrektheten i påstandene som fremmes! – Og Vixen viste til fulle igjennom årets utdeling at dette med å være en organisasjon i de gode utgivelsers tjeneste, der kvaliteten skal stå i høysetet uavhengig av besøkstall overhodet ikke er i tråd med de faktiske forhold!

Dersom en skal forhindre at disse aktørene skal få rett i sine ‘dødsannonseringer’ av bloggen, med den følge at et utall utgivelser av ypperste kvalitet for enhver smak skal gå tapt, så er vi faktisk nødt til å synliggjøre oss, og ta til motmæle slik at det neste forsøket med å tråkke oss ned, forblir med forsøket! Folket har rett til å få vite om vår eksistens, liksom vårt arbeid har krav på sin rettmessige anerkjennelse!

11 kommentarer
    1. Veldig varierende hvor mange som skal ha vært innom for å komme høyt på lista.. Syns du stort sett liggerganske høyt oppe..vel fortjent det 🙂 Jeg følger ikke særlig med på Vixen..men trodde vel det først og fremst var en “bloggpris”..så litt rart ..liker konseptet blogg så håper ikke det er helt på vei ut..

      1. Ja, det var jo det de profilerte seg med i utgangspunktet! Selv den gang, så var det sider ved policyen deres som for meg var direkte giftig, men det var vel i år som ‘rullgardinen’ gikk ned for alvor for mitt vedkommende. Da de velger en kandidat som har begått såpass graverende økonomisk kriminalitet at vedkommende idømmes en bot på den nette sum av kr. 500 000, – altså en halv million norske kroner for å unngå fengsling, til prisen for årets forretningsmann/kvinne til fordel for Asbjørn, så gikk det de måtte ha av kredibilitet fløyten for mitt vedkommende..

      1. Hæ!? Så det du sier her, er at det jeg googlet frem med registrert kredittinnehaver dav_vivid i realiteten er ditt, for så at du skal finne denne tilranede kreden i det bildet havner på min blogg -anført hans navn?? Det er jo HEEELT VILT!!!
        De kreditt-anførslene som er gitt i bildeteksten, er jeg faktisk så sikker som det er mulig å få blitt er korrekte i forhold til de navn som angis som innehavere også! For jeg lagrer konsekvent nedlastede bilder i kredittinnehavers navn, hvilket de forblir hetende inntil de lastes opp på bloggen, og det respektive navnet føres inn i bildeteksten, nettopp for å unngå feilkrediteringer og/eller unnlatelser! Jeg har aldri byttet filnavnet til en beskrivelse av motivet før dette er besørget, så det er i tilfelle all grunn til å gå ut i fra at du eventuelt har fått frastjålet et bilde, og at den respektive synderen indirekte har satt sin signatur her.. 😮

        1. Det er utrolig frekt, viste at du ikke hadde stjålet det fra meg, men var interessert i hvor du fikk tak i det. Folk er frekkere en flatlusa! Jeg la ved en link nedenfor her også!

          1. Ikke for at jeg kan si jeg har klokketro på at det fører noen vei, så hadde jeg faktisk googlet det nicket. – Om ikke annet bare for å sørge for det overraskelsesmomentet som følger det å gi seg til kjenne! Da får du i det minste en aldri så liten betaling i form av litt djevelsk moro på hans (jeg går ut i fra det er en han, og at han heter David *hehe*) vegne!
            For oddsen for at den hvis kred som er stjålet skal snuble over det via en tredjepart der det er merket med vedkommendes signatur, må jo være helt absurd! Han vil aldri kunne ha sett for seg den komme, iallfall! (mmwhahaha)

            1. Hehe, håper du ikke betalte for det da. Du kunne fått dette bildet gratis av meg.
              Men jeg ble virkelig sjokkert hvor frekke folk er altså. Jeg må finne på noe lurt heretter med bildene mine. Likte det veldig dårlig egentlig….

              1. Det er jo helt naturlig og grunnleggende menneskelig å reagere i det vi blir fratatt noe som er vårt, om det så er en fysisk gjenstand eller red’en for et åndsverk, som det så fint heter..
                Dessuten så vil jeg nok tro at denne mekanismen kicker inn i varierende grad alt ettersom hvilken betydning det som er tatt har for ens liv og virke..
                For jeg hadde nemlig den regelrett surrealistiske opplevelsen av å finne en tilnærmet eksakt replika av den overskriften jeg hadde postet under dukke opp på førstesidepromoteringen til en annen blogg ut på kvelden! Nå var imidlertid dette vitterlig ikke rett tid og anledning til å begynne å gnete over en sånn filleting, for her var det kun det å få spredt et budskap som gjaldt. Ikke sånn å forstå at jeg tror jeg hadde ansett det som verdt bryet å konfrontere vedkommende okke som, men poenget er at jeg ble helt satt ut av hvor kraftig den umiddelbare reaksjonen var! Jeg så virkelig ikke noe sånt kunne komme, i det jeg har hatt et i overmåte avslappet forhold til sånt som kopiering! – Men da har det imidlertid dreid seg om ting som i grunnen ikke har spilt noen rolle; Enten fordi det ikke har hatt noen betydning, eller at det har vært problemfritt å bevise eierskapet. For bøttevis av år siden, oppdaget at et modellbilde jeg hadde lagt ut på en mobilside brått ble påstått å være tatt fra en annen, som visstnok hadde dette i sitt arkiv som seg selv! Det var jo unektelig spesielt, i det jeg fikk oppgitt denne linken av vedkommende som først konfronterte meg, å klikke inn i fotoarkivet til dette mennesket hvis eksistens jeg ikke visste om en gang, for så å finne forevigelsen av egen bakside på vei opp ei trapp iblant disse! Men dette ble liksom bare for dumt *hehe*.
                Det som virkelig kan være noe dritt nå, er jo at det også lar seg gjøre å sørge for å underlegge stjålne filer som ikke er sikret av opphavspersonen under egne copyright-sperrer, slik at en kan ende opp med å underlegges et forbud mot å bruke eget materiale! – Og da er det liksom ikke bare å riste det av seg lenger!.. 😉

      1. Ja, det ville jo unektelig vært skikkelig moro å funnet på noe sånt. – Ikke minst for å få synliggjort oss!
        I år, tror jeg imidlertid jeg ville vært for fiendtlig innstilt til de pga vrakingen av Asbjørn, -og andres kandidatur til fordel for en som har begått såpass graverende kriminalitet at det tilsvarer en bot på en halv mill. – Og jeg er vitterlig ingen ‘regel-rytter’, men i det det dreier seg om prisen for årets business, av alle ting, så er faktisk grensen min nådd for hva som kan passere uimotsagt.. Hadde det vært en hvilken som helst annen kategori, med unntak av årets influencernavn, hadde jeg ikke kunnet bry meg mindre. Men når det er snakk om prisen for å være best på forretningsdrift til en som har en fersk dom for grove brudd på nettopp de lover som går på forretningsdrift, så tar det fra de all kredibilitet.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg