En giftig person

En får til stadighet advarsler mot å involvere seg med såkalte giftige (toxic) personer, hvilke pr. definisjon er mennesker som til stadighet er omgitt av drama, baksnakking og krangler. De går ‘all in’ for å kontrollere og manipulere menneskene de omgir seg med, i det de anser sine medmennesker som et verktøy hvis nytteverdi er å sørge for at deres egne lyster og behov blir besørget. Videre, er de ekstremt sjalu, dømmende og kritiske, og det føles som om deres blotte nærvær suger energien ut av deg.. Her følger de personlighetstrekk som typisk kjennetegner denne mennesketypen.. 

 

 

->>   Du føler deg rett og slett emosjonelt utslitt etter å ha hatt omgang med de, det være seg om det er i jobbsammenheng eller privat.

->>  De forsøker å kontrollere deg/få viljen sin ved å gi deg skyldfølelse/spille på samvittigheten din (guilt tripping).

->>  De er svært sjalu, og misunnelsen oser i form av forsøk på å sverte de som lykkes eller å bagatellisere den respektive triumfen.

->>  De har et permanent syn på seg selv som et offer, og tar dermed på seg offerrollen til gangs uansett hva det måtte dreie seg om.

->>  Komplimentene de gir (om de i det hele tatt forsøker seg på den slags) har bestandig en negativ ‘brådd’ i seg, slik at det føles mer som det motsatte.

->>  De er hinsides defensive og konstant i forsvar. Bla.a elsker de å vitse på andres bekostning, men har nulltoleranse for fleip som blir rettet mot dem selv.

->>  De benytter trusler og frykt (typisk skjulte/underliggende trusler) for å få viljen sin.

13 kommentarer
    1. Sånne folk er det best å ikke ha så mye med å gjøre ja..heldigvis ingen jeg kjenner som er sånn..Men vet jo at “typen”finnes både i det virkelige livet og på sosiale medier… Fint bilde av deg da <3

      1. Jeg har også klart å styre unna de folka der, men nå har jeg den innebygde sensoren som følger med at jeg er såkalt høysensitiv, slik at jeg reagerer umiddelbart på personer med dårlig energi/utstråling 😉

      1. Derfor er det viktig å være obs, slik at de ikke får huket deg inn gjennom en gradvis tilvenning. Disse menneskene er gjerne skikkelig slu, slik at de begynner i det små med ting som er fort gjort å bortforklare/ignorere, for så at det drar seg på <3

    2. det du beskriver inkluderer flere kjente kjennetegn på psykopati, eller dyssosialitet som det jo korrekt heter nå for tiden.
      Særlig misunnelse, og underliggende og skjult nedsnakk av andre. Det positive eller hyggelige fra/om andre, gir de en negativ tilbakemelding, eller mindregjør. Bagatelliserer som du sier, eller gir lite respons, altså upassende lite. De har også en tendens til å bli glad (litt “skjult”/indirekte), og lage store digresjoner om andre har motgang. Eksempelvis ved å virke cheeerful i opptreden og tonefall, eller å komme med overdrevent positive og umulige “løsningsforslag”. Samme med komplimenter som du sier det. Der er en “brådd”..
      Huff ja, denne typen mennesker suger livskiten ut av enhver.

    3. Den traff spot on på veldig mange som jeg har valgt bort fra livet mitt de siste årene. Det tok meg lang tid (og mange timer til psykolog) før jeg forsto at jeg burde velge meg selv fremfor de.
      Jeg tror de menneskene er en stor grunn til at jeg har mobbet meg selv i omtrent hele mitt liv. Aldri vært bra nok til de.
      Jeg kan føle slike mennesker, men akkurat disse var i nær familie med meg og jeg trodde ikke jeg kunne velge de bort. Jeg skulle valgt de bort for mange år siden, kanskje jeg ikke har vært så ødelagt nå.

      1. Ahh.. Jeg ser den, ass!
        De forholdene som en blir født inn i og vokser opp med, anser en jo for å være normalen i det en ikke kjenner til noe annet! – Og om en så skulle bli seg bevisst at ens familie var dysfunksjonell på et tidlig stadie, altså i løpet av ungdommen, så får en neppe gjort særlig fra eller til uansett. – Og ihvertfall ikke med de psykologiske issues en er gitt å pådra seg ved å leve under slike forhold!.. Jeg kan ikke engang begynne å forestille meg hvor grusomt det må være å være ‘stuck’ med et sånt menneske, for ikke snakke om hvor ødelagt en må bli psykisk!
        Jeg kan bare ta av meg hatten for den indre styrken du må ha utvist i det du faktisk har klart å redde deg ut av dette her, altså, for jeg skjønner i det minste at det her må virkelig ha vært tøft! <333

        1. Jeg har brukt mye tid på å undres hvordan enkelte mennesker er skapt, og hvorfor de ikke ser hvor ødeleggende det er for andre og seg selv.
          Hvis du har lyst og tid en gang så les gjerne litt om hva jeg har skrevet på min blogg. Anbefales å starte helt bakerst. Jeg skriver ikke så bra som deg, men det er god terapi i tastaturet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg