En sånn jævla blond bimbo..

Hvor ofte har en ikke hørt jenter/kvinner gi utløp for egen usikkerhet med å rakke ned på sine medsøstre ved utsagn som ‘en typisk bimbo’, ‘dum og deilig pyntedukke’, eller lignende?.. Det skal imidlertid en god posjon ‘good-will’ fra tilhørerne for at konstanteringen tas for god fisk dersom det dreier seg om en brunette eller rødhåret. Kan det imidlertid tillegges at den svertede er blond, altså ‘en typisk BLOND bimbo’, ‘dum blondine’, osv, er samtlige tilhørere tilsynelatende helt inneforstått med vedkommendes karakteristikker, om de så aldri engang har hørt om -og langt mindre møtt den/de det er snakk om!.. Hvis noen av de allment godtatte statements som blir utret om lyshårede jenter/kvinner som liker å kunne ta seg godt ut var blitt gjort om noen annen folkegruppe/etnisitet, ville det vært slått ned på umiddelbart, da fordomsfulle ytringer basert på folks utseende faktisk er ulovlig! Så hvorfor i himmelens navn er blonde jenter unntatt fra beskyttelse av denne loven?  

 

 

Jeg skulle faktisk selv bli godt voksen før jeg innså det destruktive,som ligger i det at det blandt folk generellt, og menn spesielt, er en betydelig andel som, det være seg bevisst eller ubevisst, som anser blonde mennesker generelt, og kvinner spesielt for å være mindre intelligente enn andre. Men da det først skulle gå opp for meg, slo det imidlertid ned som et brak.Før fylte 18, hadde jeg ikke noe forhold til dette med dumme blondiner’ i det hele tatt. -Det var en genre innen ukeblad-vitser, på samme måte som svenske- og resturantvitser. -Hverken mer eller mindre. I 18-årsalderen, startet imidlertid en stadig sterkere bevisstgjøring på folks oppfatning av blonde jentyer/damer, først & fremst i forbindelse med at jeg fikk sertifikat. I begynnelsen, kom det til uttrykk gjennom å bli ansett for å være litt sånn ‘stakkarslig’ ved at det ikke skulle mer enn litt fikling med låsen på bensintanken til før et helt kobbel selverklærte riddere i rustning ilte til min utsetning.

Flotters! -Syntes jeg, da et punktert dekk på selv den mest øde strekning var overtatt av langt kyndigere hender på bilfronten i løpet av max 5 min. Om dette med ‘ridderne’ syntes toppers, var det ingenting i forhold til hva som skulle åpenbare seg da jeg opplevde å bli stoppet i trafikk-kontroll for første gang, og jeg, grunnet den sinnstilstand som følger det å være alt annet enn høy i hatten, inntar et vesentlig lysere & lavere toneleie enn normalen, mens jeg antagelig legger hodet litt på skakke og spør; “Får jeg bot nå??..

Hva jeg faktisk har sluppet unna med er så utrolig at jeg til og med har hatt litt vondt for å tro på det selv til tider, og spurt meg selv om jeg faktisk er noenlunde ved mine fulle fem, og ikke har fantasert opp hele greia. Men noe har jo skjedd i vitners nærvær, for å si det sånn, som dermed gjennom en diskret føring av samtalen får innhentet en bekreftelse, samtidig som at det er en kjennsgjerning at jeg har vært kjørende både mellom Sarpsborg & Fredrikstad, og Askim – Oslo i årevis uten en prikk på lappen eller ei krone utbetalt til statens bøte-kasse. For å gjøre en lang historie kort, er bersonlig rekord i antall passerte lovbrudd i en & samme stans; ikke sikkerhetsbelte, ikke medbragt sertifikat, noe for fort, og ett el annet med frontlysene, samt at dekkene var akkurat på grensen innenfor det lovlige, noe som ikke akkurat fører til større goodwill til vanlig..(!)

Det må bare innrømmes at jeg faktisk ikke kan si noe om sannsynligheten for at jeg ville vært bevisst på det samfunnsfientlige som lå og lurte bak dette her den dag i dag dersom politiets praksis ikke var blitt endret slik at hver patrulje/enhet nå, så fremt det lar seg gjøre, består av en kvinnelig & en mannlig politibetjent. Med inntoget av disse i begynnelsen ofte relativt nyuteksaminerte politikvinnene, ble nemmelig et helt annet utkomme av folks fordommer bragt på bane! Det gikk nemlig ikke lange tiden etter politiets innføring av partnere av ulikt kjønn at min blotte eksistens ute og kjørte på nattestid førte til en regelrett krangel mellom det blandede paret som skulle stoppe meg som seg hør og bør nattestid, da de åpenbart arbeider etter prinsippet om at de som beveger seg utendørs i de ‘små timer’ er skyldig (i ett eller annet) innen det motsatte er bevist. For å gjøre en lang historie kort, viste det seg at dama var ei pismegge ut av en annen verden med et åpenbart agg til blondiner, og hva ellers av utseendemessige- og andre trekk hun måtte se i meg. Hun var nemlig hellig overbevist om at jeg måtte være ruset! – Først den sedvanlige alkoholen, og da den testen lyste grønn, måtte det være noe annet.. Dernest fulgte et utall nykterhetstester etter  at den mannlige betjenten gav etter i første disputtrunde, bestående av alt fra å huske et nummer og si alfabetet baklengs til å treffe nesen med armene ut til sidene som utgangspunkt. – Nå vil tilfeldighetene det slik at jeg er greit over gjennomsnittet god på sånt som å huske numre over tid og si alfabetet baklengs, i tillegg til at det heller ikke hefter noen fysiske lyter ved meg som svekker mine evner til å lokalisere nesen i eget tryne o.l. Utkommet av dette, ble da (tro det eller ei) at jeg hadde scoret for bra på denne nykterhetstesten til at jeg kunne være nykter! – Og det var i det de går for å konfirere at stemmeleiene økte såpass i volum at de strengt tatt kunne spart seg de stegene som liksom skulle være utenfor min hørevidde, for her blir det rett og slett i overkant for den stakkars mannlige betjenten i det hun legger frem sin vurdering og konkluderer med at jeg bør tas med for urinprøve på stasjonen!..

Nå er heldigvis ikke dette kvinnemennesket representativ for kvinnlige politibetjenter, men måten hun både snakket om meg og til meg, i tillegg til det åpenbare frarøvingen av min rettssikkerhet, gjør dette til et lærebokeksempel på den langsiktige følgen av at det gis rom for en type holdninger mot en gruppe i samfunnet som det er null-toleranse for hva alle andre angår.

At det var denne episoden som gjorde meg bevisst på ‘den omvendte rasismen’ og dens skadevirkninger, er å overdrive, men den har nok hatt sin innvirkning som en av flere faktorer. For bare fra en er 18 til passerte 25, skjer det faktisk en vesentlig forandring i et menneske i hht det å bli voksen. Starten på voksenlivet innebærer oxo starten på å gjøre seg de erfaringer som hører voksenlivet til. – Noe som igjen unngåelig fører til at en ser mange ting på en annen, og ikke minst videre, flersidig måte. For min del, innebar bl.a den økte adgangen til utelivets gleder også i økende grad å utsettes for den typen jenter/damer som har en fientlig holdning til alle som kan oppfattes som attraktive av samme kjønn, hvorav standarbemerkningen for mitt vedkommende var (og er) dum blondine, sammen med ‘sminkedukke’. Dette er i seg selv til å leve med. Det som i midlertid er verdt å merke seg, er denne oppførslens linking til en rådende oppfatning og/eller tendens i samfunnet forøvrig. Hva som kun oppleves som idiotiske utsagn fra fulle tapere med for høy promille, får en langt mer alvorlig ramme når det har gått så langt som at dette oxo benyttes i diskusjoner! En klar falitterklæring, men like fullt et forsøk på å underminere en meningsmotstander på bakgrunn av dennes utseende!

 

Videre, opplever jeg titt og ofte at jeg ikke blir tiltenkt noen form for ‘ekspertise’ på en rekke områder. At jeg f.eks har langt større kunnskap hva angår mobiltlf o.l enn de fleste, blir som oftest møtt med hake-slipp ut av denne verden, og etterfølges faktisk at at de utbryter “Hæ!.. -DU!??.. Blonde kvinner opplever oxo å bli antatt å være mindre trolig eller sannsynlig tregere til å tilegne seg ny kunnskap eller lignende, hvilket igjen fører til at utfordringen blir gitt en annen. Særs viktig å merke seg er det at folk fra fremmedkulturelle innvandrergrupper uhindret kan uttrykke sin forrakt og nedrige oppfatning av nordeuropeiske kvinner. Dersom denne utviklingen får fortsette, er jeg redd det vil ende opp med en ny form for utseendebasert diskriminering og fordommer med samme, eller i allefall tilnærmet grad av alvorlighet som den som er blitt fargede til del..

Det som er ansett uakseptabelt av ytringer, gjerninger & holdninger ovenfor andre etnisiteter og grupper, er faktisk ikke det minste mer akseptabelt ovenfor blonde/lyshårede mennesker! Hvem ville f.eks i full åpenhet brutt ut med noe slikt som ‘en prototype av en dum jøde? -Du som er etnisk afrikaner er for dum til å si noe om dette! – Samene er jo bare en flokk idioter! osv, osv. Folk er virkelig nødt til å begynne å tenke seg om! Jeg foreslår at før de slenger ut noe som går på en annens lyse hårfarge, først tenker seg om ved å bytte ut ‘blond’ med en annen type utseende eller etnisitet. Føles det galt eller uakseptabelt, er det like fullt pokker så galt i forbindelse med lyshårede!

Lovpraksisen er oxo nødt til å våkne opp, og ta tak i dette, og sørge for at det blir likhet for loven! Rasismeloven gjelder faktisk for ALLE! Ikke bare minoritetsgrupper med et ikke-europeisk opphav!

8 kommentarer
    1. God morgen!

      Godt og viktig innlegg du har her. Vi er jo oppvokst med “dum og blond” “blond og dum” og alle blondinevitser..
      og det er veldig trist….

      Lag deg en fin fin tirsdag 🙂

      1. Det er faktisk skremmende hvordan dette praktisk talt har allmennhetens fulle aksept.. Greit nok at blonde damer hverken blir mistenkeliggjort eller skutt ned av politiet på gaten pga utseendet vårt, men så sterk assiosiasjonen er blitt mellom blond og dum hos mannen i gata, er det all grunn til å gå ut i fra at det (mer eller mindre ubevisst) setter sitt preg på sånt som f.eks avgjørelser i ansettelsessituasjoner der kandidatene står likt på papiret, og det eneste som gjenstår er arbeidsgiverens/personalansvarliges personlige oppfatning.. Jeg mener.. Jeg har jo selv fått kjenne på følelsen av å ha mer å bevise, i bla.a jobbsammenheng opp i gjennom tiden, så.. – Og dessuten; En allmenn aksept for å ‘disse’ mennesker de overhodet ikke kjenner med karakteristikker som ‘dum blondine’ o.l henger jo virkelig ikke på greip!

    2. Jeg elsker blondiner og tenke ikke at de er dumme. Det er det samme som mange sier at svartninger er dumme. Men å være dumme har ikke noe med hårfarger.
      Jeg ser mer på folks karakter jeg:)

      1. Det er jo den holdningen som burde vært en selvfølge hos ethvert noenlunde opplyst og oppegående menneske, men desverre flommer verden over av folk som mener det berettiget å både karakterisere og rangere andre ut i fra hvordan de ser ut..
        Jeg sier det som Einstein; “Det er kun to ting som kan tenkes å være uendelig; Universet og den menneskelige dumhet, hvorav jeg ikke vet hvorvidt dette stemmer hva universet angår..”

    3. Så sant som du skriver …..

      Og for ikke lenge siden diskuterte jeg (like etter 8 mars) dette med lik lønn – lik rett – og de sier at også i bransjer rundt her er det slik…. trynefaktor – utseende – ansiennitet har ikke alltid førsterett…. og lønnen er forskjellig fra om du ser slik eller sånn ut… og det trodde jeg rett og slett ikke….. jeg er for godtroende tror jeg :-/

      1. Hæ!? Det med lønnen hadde ikke jeg noen anelse om heller! Det finnes jo ikke greit! Jeg trodde liksom lønn/lønnsberegning var fastsatt fra statlig hold, hvor både sånt som tarifflønn og hvilke kriterier som skal legges til grunn for det og det lønnstrinnet..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg