Er det samsvar mellom kvalitet og listeplassering?

Rangeringslister finnes for nær sagt alle former for utgivelser. Alt fra filmer, musikk, Tv-program såvel som kanaler, ukeblader, aviser, – og ikke minst blogger rangeres fortløpende etter salgstall, antall sidevisninger, seere og/eller lyttere. Ut i fra dette, skulle ren skjær logikk tilsi at det å bekle topplasseringene i de respektive grupperinger er ensbetydende med å inneha den høyeste kvaliteten. At mange går ut i fra dette, er derfor intet nytt under solen. Det som imidlertid er interessant, er jo om det faktisk ER slik at kvaliteten/underholdningsverdien på bloggene øker etterhvert som en beveger seg høyere og høyere oppover listen?..  

 

 

.. – Eller kan en like gjerne finne de gode bloggene blandt de som enda har til gode å oppnå en listeplassering blandt det siste døgns topp 100 som blandt de som innehar topplasseringene?

Hvor ulogisk det enn syntes å være, opplever jeg at det hva blogger angår er mildt sagt oppsiktsvekkende hvor lite samsvar det er mellom antallet lesere og kvaliteten på det som gis ut. Av de blogger jeg leser enten fast eller sporadisk, er bloggene som frekventerer blandt topp 25-30 i klart i mindretall i forhold til de lenger ned på listen, eller ikke har oppnådd listeplassering i det hele tatt! Det skal ikke fornektes at det kan godt være jeg er litt sær i hht hva jeg finner interessant å lese, men det forklarer alikevel på langt nær alt, for å si det slik..

For jeg har vært litt nysgjerrig på dette fenomenet her en stund, og da jeg mener meg ganske god på å bedømme kvalitet også på de genrene som faller utenfor interessefeltet hva lesestoff angår, så anså jeg meg i stand til å bedømme dette her på et bredt grunnlag.

 

 

For å ta min egen kategori, samfunn-/samtidsbloggerne (meningsytrerne), så er det så vidt jeg kan se faktisk så hoppende galt at en generelt finner de mest lesverdige langt nede eller utenfor listen. Blandt topp 25 er det kun et par-tre i denne genren. Hvis vi derimot ser på mote/skjønnhet og livsstilbloggerne, -altså de som tradisjonelt blir forbunnet med bloggkonseptet, har disse virkelig inntatt tronen for høye besøkstall. Men når det er sagt, er det også den desidert største gruppen med ditto rekruttering, hvilket kan gjøre det særs vanskelig å ‘bli sett’ i mengden dersom en starter fra scratch uten å være kjent for noen på forhånd. Av den grunn, er det ei heller her noe manko på gode blogger med moderate til lave lesertall.

Dersom en ikke startet å blogge i løpet av konseptets første år, hvor det naturlig nok var langt færre utgivelser der ute og det derav var betydelig lettere å bli sett, er man i dag nesten nødt til å ha et navn som en god del er kjent med på forhånd for ikke å måtte bruke årevis på å nærme seg listetoppen. Den desidert største ‘boosteren’ i så måte, er en deltagelse i et realitykonsept e.l. Er en aktuell i enten PH eller Exon the beach, fyker en automatisk rett til himmels, no questions asked!

For en god del har også deres faste plass i toppsjiktet sin årsak i at det (iallefall per d.d) er at et klart flertall av bloggleserne er barn og ungdom, fortrinnsvis jenter. Og siden disse gjerne går for mote og skjønnhetsstoff samtidig som de idealiserer realitydeltagerne, så forklarer jo dette det meste..

Når det her er sagt, skal det i all rettferdighet presiseres at jeg har for det meste beveget meg rundt innenfor blogg.no, hvor vi alle har blitt evaluert for kvaliteten på våre utgivelser for å bli opptatt som blogger under dette flagget. Av den grunn, er det slett ikke usannsynlig den gjevnheten jeg opplever blandt mine medbloggere her på portalen ikke gjør seg like sterkt gjeldende for andre utgivere av denne typen. – Men et undelig fenomen, er det nå, åkke som..

 

 

5 kommentarer
    1. Jeg tenkte på litt det samme tidligere idag, fordi det var en liten blogger jeg syntes skrev så bra. Og utrolig rart personen ikke har flere lesere. Men det var heller ikke rosablogg.

      Lesere liker nok ulike ting, men rosablogger er veldig lettlest og hyggelig- og treffer de fleste. Jeg liker både blogger som er litt overfladiske og blogger som er litt dypere. Jeg liker gjerne også samfunnsblogger ettersom jeg lar meg engasjere og har vært nokså oppdatert på nyhetsbildet.

      Det er gode blogger på topp og lenger ned på lista. Det kommer litt ann på hva man legger i ordet kvalitet, og i sin sjanger synest jeg mange på topp har veldig god kvalitet. Men det finnes mindre bloggere som også har høy kvalitet og som er dumt at ikke har flere lesere. Tror også folk følger de de føler de “kjenner litt”. For noen av de eldste bloggerne vet jo mange “hvem er”.

      1. Ja, det følger helt klart noen ulikheter når det kommer til hva som kreves for kvalitet i de ulike genrene. Eksempelvis, har bilder en mye større rolle i mote/livsstilsbloggene. En ren samfunnsblogger trenger derimot ikke å innkludere stort av bildemateriale i det hele tatt (eks. Torjus Dølo, Tonje Omdahl, m.fl), men her kreves det desto mer av språket..
        For mitt vedkommende, er slett gramatikk og generelt dårlig språk den ultimate ‘deal-break’eren. Dette gjelder like fullt for alle typer av bloggkonsept, bare at det for mote/livsstil holder med et greit ‘hverdagsspråk’, mens samfunnsbloggerne bør ha ‘det lille ekstra.

    2. Kunne ikke sagt det bede selv 😀 Jeg undrer meg ikke, men begynner å kjenne igjen hva som gir lesere. Og det å være “kjent”, enten ved å ha deltatt i noe eller ha en hel bygd som vet hvem du er, hjelper så klart en del. Men man må nok komme med noe i tillegg, som ikke BARE er “ræl”. Men mange kommer med mye bra, skriver godt, er varierte og morsomme, og til tider samfunnsengasjerte, men har ikke en “gjeng” som vet hvem de er fra før, ELLER bruker ikke samtlige SOME for å være PÅ`N, og da er det ikke nok. Det er for få som vet om dem, og de blir liggende langt nede på listen, eller ikke innenfor. Jobbe jevnt og trutt gir ofte ikke de store utslagene, man må skape litt furore for å dra lesere også. Jeg har vært litt lei dette at det er sånn, i perioder, men kjenner at jeg nå ikke orker bruke mye energi på det. Jeg får blogge når jeg orker. Så får de som vet om meg og liker det jeg skriver, lese. Ha en strålende dag Gry <3

      1. Kunne ikke vært mer enig.
        Jeg har jo både utdannelse og lang praksis innen hudpleie, og ville etter alt å dømme sanket en god del lesere, for ikke snakke om en raskere fremgang ved å benytte dette for alt det er verdt. Men bloggen var ment å være mitt talerør, for å si det sånn, og integritet, i betydningen å være tro mot eget konsept, føler jeg er viktig. Jeg har faktisk også avvist en personlig sponsor, etterfulgt av en periode hvor jeg stilte seriøse spm om egen mentale helse, må vite, fordi det slo meg at de da kan gå inn å sette rammer osv.
        Fremdeles kan jeg ikke si om det er det mest selvdestruktive jeg har gjort i mitt liv, men det føltes bedre etter å ha mottatt en tirade fra min (kunstner/tattovør) bror ang viktigheten av nettopp dette med (hans ord) kunstnerisk integritet.
        Samtidig ville jeg løyet dersom jeg benektet at jeg kan føle det er trått og ta den lange veien, for å si det sånn..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg