Er dette en retusjert person??

På denne dag, den 01.07 i det herrens år 2022 trer altså den nye lovbestemmelsen som pålegger merking av retusjerte/modererte bilder lagt ut for offentligheten i kraft (hvilket jeg omtalte i dette innlegget). I den forbindelse, ønsker jeg, som den lovlydige borger jeg påberoper meg å være, å tre støttende til for de mange som vier sine liv til å besørge at lovbrudd blir rapportert inn til den håndhevende makt i form av et aldri så lite lynkurs. Samtidig, er dette noe jeg vitterlig skulle ha gjort for lenge siden, i den hensikt å videreformidle kunnskap i hht å kunne skille det modererte fra det ekte, slik at vi muligens kunne ha sluppet å måtte forholde oss til dette idiotiet i det hele tatt.. 

 

 

Det som nå vil skje, er at dere vil få fremlagt to versjoner av to bilder, hvorav det ene er originalversjonen, mens det andre er retusjert/moderert, slik at dere kan se om dere klarer å gjette dere frem til hvem som er hvem før jeg gir dere svaret under…

Det første, er et bilde i helfigur, der det ene er originalen, og følgelig viser hvordan jeg faktisk tar meg ut i helfigur fra den respektive vinkelen, mens det andre er fikset; Kan du se hvem som er hvem?..

Kan dette være den retusjerte versjonen av den respektive skrotten?..

…eller kan dette bildet være det som er tuklet med, slik at vi derav får et ‘urealistisk kroppsbilde’ spredt utover eteren??..

(Svaret følger senere i innlegget).

 

 

Ja, det trente øye kunne kanskje syntes den første utfordringen var såre enkel.. Men her følger en refusjon av ansiktet som jeg vil tro vil være en hardere nøtt å knekke!..

Så anser du det mest trolig at dette er et speilvendt replika av den respektive ‘trynesnylta’?..

…Eller vil du snarere holde en knapp på at dette portrettet er den tro forevigelse av ansiktet mitt slik jeg stilte til ankomst da bossen innbød til fest for en måneds tid tilbake?..

(Her er ‘ved ankomst’ presisert med forbehold om at noen kan ha sett den versjonen som opprant i motsatt ende av kvelden. Sistnevnte fremtoning aner nemlig ikke engang jeg hvordan har fremstått for det nyktre øye, bortsett fra all den erfaring som tilsier et solid avvik fra begge disse bildene..)

 

 

FASIT:

Kroppsbildet;

Hva helfiguren angår, er følgende versjon fikset:

Og hva avslører meg?..

Bortsett fra å vise de kvinnelige attributter byste, midje og rumpestump i en ekstremutgave som kun ved åpenbart massivt opererte tilfeller er å spotte i virkelighetens verden, avsløres jeg av omgivelsene; Selv omgitt av denne enkle og rene panelen som pryder soverommet mitt hos mitt kvinnelige opphav, -altså moder’n, er det en lett match å se at her er de kroppslige attributter dratt ut og inn alt ettersom. For om du sammenligner dette bildet med originalversjonen, så ser du nemlig tudelig hvordan panelet bukter seg i takt med det som er dratt ut- og inn av hhv byste, midje og bakende.

 

Portrettbildet:

Hva portrettbildet angår, er følgende av de to fikset:

Og hva er det nå her som avslører meg?..

Stående alene, uten noe å sammenligne med, er det vanskeligere å kunne slå fast at et portrett er retusjert da det ikke er noe utenforliggende å ‘ta’ en på. Men siden formålet med det hele er å kunne skille det realistiske i hht hvordan et menneske ser ut i virkelighetens verden, så viser dette et utseende som kun ville vært mulig ved hjelp av +/- 10 botoksinjeksjoner i tillegg til et øyelokksløft ut av helvete, kontaktlinser, samt mistanken om en riktig så godt utført ‘nose-job’, om jeg får si det selv. Videre kan jeg avsløre at jeg har gitt meg selv en flatterende leppe-korrektur i form av en moderat dose fillers (ja, for en vil da se naturlig ut, ikke sant!?..)

 

Konklusjon:

Kort oppsummert, vil en helt greit kunne skille det ekte fra det falske, om så falskneriet er gitt en i form av en bilderedigering eller i den virkelige fremtoning i form av inngrep, ved å sammenligne det utseendet en har fremfor seg med de fremtonionger som åpenbarer seg ute i virkelighetens verden. Er noe for ekstremt eller for vakkert til å kunne være sant, så kan du gå ut i fra at du har rett i dine antagelser.

– Verre er det ikke!

Klarte DU å avsløre den forfalskede utgaven av begge bildene??

MEN… – Ja, og da snakker vi faktisk et riktig så stort ‘men’ også… Når sant skal sies, er ethvert bilde du vll se av meg, liksom de du vil se av borderline samtlige personer som opererer på nett, forskjønnede utgaver av virkeligheten. For om et bilde jeg poster så er aldri så mye rett i fra kameraet, så befinner jeg meg ikke i den optimale lyssettingen 24/7, de øyenvippene jeg flasher er kjøpt og betalt, ingen look krever mer sminke enn der jeg ser mest naturlig ut, og so on. Selv om jeg aldri til dags dato har fikset et grann på kroppen, vet jeg hvordan jeg skal stå i forhold til kameraet for å si det sånn, så heller ikke der kan jeg sies å være 100% autentisk. – Så der er det sagt, det som burde vært åpenbart for ethvert individ som ferdes på nett. Når foreldre over det ganske land ikke har klart å videreformidle hva jeg vil si er grunnleggende innsikt, vil det selvsagt ikke gjøre en dritt fra eller til at vi får dette idiotiske påpakket av et storting som ser den enkle løsningen for å fremstå politisk korrekt. Skal de unge vokse opp med et positivt kroppsbilde, er dette en innlæring som må begynne fra de fremdeles befinner seg på bleiestadiet. Når ungen er 17 er det for sent!

 

11 kommentarer
      1. Det er helt idiotisk! Jeg lurer på om de virkelig tror at de løser de respektive problemene gjennom disse lovbestemmelsene sine selv!?
        – For å sette det her i perspektiv, kan jeg glatt bruke dette pålegget til å fremme det ‘urealistiske ideal’ ytterligere! Altså Merker jeg retusjert person (eller whatever term som skal benyttes), hvorpå jeg, pliktoppfyllende som jeg er, presiserer hva bildemodereringen består i; Nemlig optimalisering av lyssettingen. – Det høres jo så bagatellmessig ut som det kan få blitt, ikke sant? – ‘Optimalisert lyset’.. Hvorfor er det i det hele tatt merket, liksom! Men tro meg.. Det filter finnes ikke som kan gjøre de underverk for en persons billedlige fremtoning som det å sørge for at lyset treffer akkurat der det skal, for så å forsterke denne effekten ved et enkelt klikk i bilderedigeringsprogrammet etterpå..
        Her kan jeg igrunnen bare vise til header’en min to prove my point *hehe*

    1. Det er jo ikkje bare snakk om å merke bilder som er fikset på, men også om kroppen faktisk er fikset på – Da skal det merkes. Har man blåst opp frontpartiet, fjernet noen ribben, putta puter i bakenden, løftet øyenbryna opp i hårfestet, limt på en meter fake hår etc Ja så skal det merkes. Alt uten om øyne og tenner som er fikset på skal merkes, dvs eg kan flashe “dollargliset” mitt uten å bryte noen regler 🙂

      Med tanke på hvor elendige de er fra før av til å merke reklame vil nok dette blir et problem, så gjelder det å se om rette instans tar affære og reagerer, noe eg mener de bør gjøre. 🙂

      Han ei snasen helg!
      Vibbedille 🙂

      1. On the bright side; So can I! 😉 – Uten at jeg dermed evner å se hva som fritar et så til de grader synlig- og forskjønnende inngrep som jeg ut i fra egen erfaring kan si det er å ‘renovere nebbet’.. 😉
        Men det hele er vel med det du sier her så idiotisk det kan få blitt uansett; For hvordan i heiteste det skal kunne la seg gjøre å bevise at inngrep er foretatt der personen er oppegående nok til å nekte, måtte gudene vite (forutsatt at symmetrien er hakket bedre enn mitt fiksede body-image over her, samt at bilde av vedkommende før inngrepene kan fremlegges, vel og merke). 😉
        Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, og i dette tilfellet ser jeg vitterlig frem til den dagen jeg kan la meg underholde av den første tvisten ang. påstått fillers i leppene eller en moderat, men dog flatterende nose-job *haha*
        – Have a good one! 😀

    2. Der er jeg enig med deg, å skape trygghet starter fra dag en. En trygg ungdom vil være mye mer robust i verden. Men vi lever i en verden med blind tro på regler.

      1. Så sant så sant..
        – Og jeg som ikke trodde det skulle være menneskelig mulig å komme opp med en lovregulering mer fåfengt enn den med å forby sexkjøp i den hensikt å skulle stanse trafficing… 😛 😀

    3. Jeg så hvem som retusjert på begge ja 😊 Lett! Portrettet, liksom helt uten “ting” i ansiktet. Kan sikkert jevne ut mye med foundation som jeg regner med du brukere, men med filter et det liksom en -dimensjonalt. Tegneserie-ansikt nesten.

      1. Ja, foundation gjør selvsagt sitt, men det er ikke det produktet i verden som matcher ideell lyssetting kombinert med det å være seg sine vinkler bevisst 😉

    4. Jeg så hvem som retusjert på begge ja 😊 Lett! Portrettet, liksom helt uten “ting” i ansiktet. Kan sikkert jevne ut mye med foundation som jeg regner med du brukere, men med filter et det liksom en -dimensjonalt. Tegneserie-ansikt nesten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg