Etter regn kommer sopp!

Vi har jo tatt noen oppgjør med enkelte norske ordtak den siste tiden. I anledning denne nærmest fullstendig bortregnede høysommermåneden, har vi kunnet avkrefte automatikken som antydes i ordtaket som sier at etter regnet, så kommer solen frem igjen. Det eneste sikre i så måte, er imidlertid at etter regn, -ja, da er det iallefall vått! Dernest, kunne Frodith’en så tilføye at det mest sannsynlig ville etterfølges av mer regn. 

Og nå kan jeg også bekrefte at etter regnet på denne tiden av året, så popper det opp bøttevis med sopp!.. 

 

Sist, men så avgjort ikke minst, har vi så denne saken her.. Om det var opp til meg, ville det åpenbare navnet vært ‘golfballsopp’, for det er nemlig akkurat slik den ser ut. Litt bortenfor, sto det også en i liten utgave, men siden den var for liten til at rillene skulle komme frem på bildet, ble den kun seende ut som en kvit, klinkekulelignende sak uten hverken mål eller mening. Det kan selvsagt være den er langt vanligere enn som så, og/eller den tilfeldigvis er plassert slik at den kulerunde formen blir ekstra påfallende. Men ikke desto mindre, kan jeg ikke huske å ha sett noe slikt før slik som den fremsto her..

 

12 kommentarer
      1. Det er nok temmelig frustrerende for de som legger tid- og innsats i hagene sine, tenker jeg, ja! De som dukker opp sånn i samlet flokk på bestemte steder, er det jo klin umulig å bli kvitt også. Dette er jo ikke planter, der slike grupperinger gjerne skyldes at de stammer fra en og samme rot, eller i det minste er uløselig knyttet til et klart og definert rotfeste. Drar en opp planten med roten, er den m.a.o passé. Sopp, derimot, er det vel enda en god del ved som vi ikke har klart å forstå oss på. Jeg syntes faktisk de nesten kan være litt creepy noen ganger, da de brått kan te seg som bevisste vesener som kommuniserer. Det henger jo overhodet ikke på greip, og bryter med all tenkelig logikk, men non the less har de definitivt sine øyeblikk der en virkelig kan begynne å lure hva som er greia med de der *hehe*

        1. Jepp, absolutt frustrende. Jeg bodde i hus med hage tidligere, og ett år dukket det plutselig opp en hel gjeng under det største plommetreet. Skulle nesten tro det var slektstreff for storfamilien Sopp. De dukket opp igjen de neste årene også, til samme tid, i enda større klaser. Jeg har faktisk ikke viet denne klanen et tanke siden jeg flyttet, før nå. På terrassen i blokka slipper vi slike invasjoner. 😀

      1. Nei, ikke pokker om jeg ville turt å fly rundt og vurdert spiselig vs. uspiselig ut i fra likheten med bilder og beskrivelse i en soppbok! Greit at jeg er gal, men SÅ galt fatt er det nå gudsjelov ikke. Jeg mener.. Når jeg ikke ville spilt russisk rulett for all verdens gods og gull, sier det seg jo selv at det er uaktuelt med et tilsvarende sjansespill der gevinsten tilsvarer et par-tre bokser sjampinjong á kr. 15,- pr stk (hahaha) 😛 😀

    1. Mange artige der, ja. Tør ikke å begi meg ut på hva de heter alle sammen, og ikke går jeg på soppturer heller. Gikk på et soppkurs en gang for hundre år sida, og lærte en del der, men har nok glemt mesteparten…..

      1. Så absolutt en fascinerende livsform, men med kantarell som et mulig unntak, ville jeg aldri i verden sjanset på selvplukket matsopp. Det ville vært i samme gate som om jeg skulle begitt meg inn på en runde russisk rulett, så det er m.a.o like uaktuelt som om jeg skulle satt meg ned i veikanten og gumlet gråstein.. *hehe*

      1. Ja, ikke sant!
        Jeg har dessuten fått spesielt sansen for de som har fått seg en smell. En perfekt, uskadd sopp, blir jo liksom bare en lytefri sopp, mens en jafs her- og/eller en knekk der tilfører en sånn unik greie til akkurat denne ene soppen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg