Falskt som faen!

25. desember 2019 skulle bli den siste i Ari Behns liv,  hvilket forsmedelig nok også skulle vise seg å bli hans første dag som anerkjent kunstner, forfatter, -og menneske.. 

 

 

 

Jeg kjente ikke Ari Behn, men jeg digget annerledesheten hans. Før nyheten om hans tragiske bortgang 1. juledag, syntes det imidlertid ikke å være særlig mange som delte min begeistring for mannen. Nå derimot, er det ikke måte på til anerkjennelse som strømmer på, både ovenfor hans virke og ham som person. I mine øyne, blir all denne lovprisningen og hyllesten rett og slett kvalmende falskt.

 

foto: facebook

 

Jeg mener.. Inntil nyheten om hans død falt som ei bombe over det norske folk den 25 desember, har det knapt vært ytret et positivt ord om mannen siden forfatterdebuten med ‘Trist som faen’. Behn har imidlertid hatt noen trofaste venner og støttespillere som har stått last og brast ved hans side uansett hvor hardt det har stormet rundt ham. Blandt disse, finner vi kongefamilien, hvilket kongen fikk vist til fulle gjennom årets nyttårstale..

Det er ikke sånn å forstå at en ikke skal kunne bli opprørt av et dødsfall som dette uten at en nødvendigvis var ‘blodfan’ av vedkommende. -Jeg mener bare at en da får spare på superlativene, slik at ens uttalte syn etter hans død i det minste samsvarer sånn noenlunde med det som ble uttrykt mens han enda var i live. -Også overlate superlativene til de som har stått inne for disse hele veien! For det vi nå ser, er rett og slett ‘Falskt som faen’..

 

4 kommentarer
    1. Jeg har aldri vært noen stor beundrer av Ari Behn.
      ;Men jeg synes det er trist at han valgte å ta sitt eget liv, ikke minst for barna hans og alle de andre som var glade i han.
      Jeg er enig i at det er underlig hvor folkekjær han er – nå etter sin egen død.

    2. Jeg har ikke ment så mye om han, verken før eller nå. Kjente han ikke, så gadd ikke mene for mye. Litt rare s-er…ellers ikke så mye jeg hang meg opp i. Synes det var trist at han tok sitt eget liv, men ble ikke overrasket. Han virket på meg som han har vært mye lei seg.

      1. Ja, når du sier det.. Han snakket visstnok om den tunge perioden i preteritum, men det var jo vitterlig ikke akkurat lystige påfugler som preget arbeidene hans nå på slutten heller..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg