Fobi og Fryktløshet..

Om urinstinktene våre fremdeles hadde spilt en avgjørende rolle m.h.t overlevelse, ville jeg vært passé i god tid før voksen alder, da min frykt er rettet mot det stikk motsatte av hva en har grunn til å frykte. Så til de grader forkvaklet er min medfødte fryktsomhet at jeg faktisk er mer fryktløs desto farligere det er!.. 

 

Sommerblomster!

Eksempelvis, har artsfeller av han her stukket meg ved flere anledninger, uten at det har gjort noe fra eller til m.h.t hvordan jeg forholder meg til de. I mitt forskrudde sinn, er det som, mot bedre vitende står og gjelder at den er pen, ergo er den intet å frykte.

Selv om bier og veps på langt nær er like søte, brisker jeg meg i helteglansen hver vepsesesong i det jeg bare ‘skysjer’ de ut med hendene mens panikken råder ellers i rommet..

Men samtidig evner jeg faktisk ikke å se muligheten for å kunne komme levende fra en hudkontakt med denne her. – Og da kan jeg umiddelbart avkrefte at dette er en overdrivelse.. Snegler er et av de krypene hvor jeg har en fobi som gpr under definisjonen sykdom, da den begrenser livsutfoldelsen, som det så fint heter. Så galt fatt er det at jeg har måttet ringe for å bli hentet på tur, og de har kostet meg flerfoldige tusen i taxiutgifter fordi jeg ikke har klart å gå til bussen..

Edderkopper, som så mange frykter som mest, klarer jeg i det minste å kverke selv om de skulle dukke opp innendørs. Men om det brått satt en rugg som denne på meg, ville det avstedkommet en panikk som overgikk det forsvarlige ned god margin.

..-Og det samme kan sies om han her, – som jeg forøvrig ikke har den ringeste anelse av hva som er forran og bak på..

Så takke meg til et lite stikk, som for min del ikke er verre enn et kleggstikk!

Jeg mener.. Noen dagers kløe og et snev av svie vs. en reell risiko for å svime av, -og i verste fall hjertestans av sjokk, er jo vitterlig en ‘no-brainer’..

14 kommentarer
    1. Jeg skrev et innlegg for mange år siden med fokus på hvordan noen dyr liksom må være pene for å få hjelp, bli reddet eller ikke drept. Få kvier seg for å kille en brunsnegle på all verdens ekle måter, og skryter av det også uten å skamme seg det minste. En selvfølge nærmest. Men få ville vel gjord det samme med en søt pusekatt eller en sommerfugl.. Rare greier.

      1. Du har definitivt et poeng her..
        – Selv dreper jeg aldri bare for å drepe. Jeg dreper imidlertid selvsagt flåtten som tas fra kattene, samt insekter, som fluer, etc inne, i tillegg til at jeg kan klaske til en mygg e.l som setter seg. Men sånt som å tråkke på en edderkopp ute, er noe jeg aldri kunne funnet på å gjøre.
        Når det er sagt, går det imidlertid et skille mellom høyrestående arter med bevissthet- og sånt som f.eks insekter. Siden smågnagere er de som er gitt å være den laveste formen for bevissthet, er det derfor uaktuelt med musefeller for min del. Er det mus i veggen, blir det dermed å konstruere en innretning der den istedet fanges, for at den så kan fraktes ut (en skulle jo tro ‘the furry five’ tok seg av sånt her i huset, men sånt som musejakt er rett og slett under deres verdighet *hehe*).
        – Jeg har jo ikke ei religiøs celle i kroppen, men non the less har liksom livet noe ‘hellig’ over seg’ som jeg mener jeg ikke har noen rett å sette meg over.. 🙂

        1. Når det gjelder brunsneglene er folk helt gale. De fant ut de mest groteske måter å ta livet av dem på, for liksom å være sikker på at de døde. Klippet de med hagesaks. La de i salt osv. Og det er liksom NULL skrupler, men helt tillatt å ta livet av disse. Synes jeg ser folk hadde syntes det var like greit om det var katter eller hamstere vi snakket om….Noen er mer verdt liksom… og det handler MYE om utseende…

    2. Men kleggstikk er jaggu vondt da 🙈 Akkurat det har jeg erfart…. 😅 og ja.. humler er greie, men med resten sliter jeg 🫣

    3. Rart hvordan frykter og fobier kan sitte i oss selv når det gjelder ufarlige ting. Jeg er heller ikke så fan av insekter, har alltids noen episoder med litt panikk i sommerhalvåret 😛

      1. Ja, jeg skjønner meg virkelig ikke på egne reaksjoner på sånt i det hele tatt. F.eks er jeg heller ikke redd slanger og orm i det hele tatt, mens jeg i møte med en frosk/padde tar panikk til et helt nytt nivå. Jeg mener.. Det strider jo mot all logikk *haha* 😛

    4. Eneste jeg er redd er veps og har laget oppstandelser pga det. Flått hater jeg. Edderkopper elsker jeg! Har du forøvrig blitt gnagd på av en klegg? Vi snakker ikke bare litt svie gjør vi vel? 🐰

      1. Jeg vokste jo praktisk talt opp ute i en bi-elv til Glomma, -Visterflod. Og der det er elv med ditto siv, er det klegg, så det er blitt noen bitt av de opp igjennom..
        Når det er sagt, så har det imidlertid vist seg at jeg får oppsiktsvekkende lite realsjoner på stikk- og bitt ute i naturen. Selv huggormbitt avstedkom bare med en liten hevelse og en litt sånn sviende kløe at det var først da jeg så at det var to sår i rett linje fra hverandre med noen cm mellomrom at jeg skjønte hva det var. Derfor er nok også kleggstikk mer plagsomt for folk flest enn det er for meg.. – I am the superwomen, you know.. 😉 😀

        1. Passe deg så ikke myndighetene henter deg og sender deg til et laboratorie og utfører undersøkelser og eksperimenter på deg..

          1. Nå har de vel strengt tatt forsøkt seg på dette siden oppstarten på 2021 uten å lykkes, -av den enkle grunn at jeg antagelig er for super til å la meg lure 😛 😉 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg