Først Røde kors, og nå jeg!..

Røde kors lanserte for noen år tilbake, som de fleste kjenner til, den lite flatterende utmerkelsen ‘Gullbarbie’ for den virksomheten/influenceren som i størst grad har bidratt til å fremme kroppspress. I går kveld, ble jeg slått av ideen om å lansere min egen influencer-pris etter å ha kommet over hva som slo meg som tidenes ‘click-bait’ nemlig ‘Gullfiskeren; En pris som går til bloggeren som innen et gitt tidsrom står bak den overskriften som i størst grad får frem de motsetningsfulle følelsene av den usmakelige uærlighet som ligger i en overskrift som drar lesere ved å insinuere noe helt annet enn hva innlegget viser seg å omhandle, og den uungåelige beundringen som følger den genialiteten som tross alt ligger bak en klikk-magnet så til de grader effektiv.. 

 

 

Hvordan- og hvor ofte, eller om det blir med denne ene gullfisker-utmerkelsen, har jeg faktisk ikke tatt stilling til enda, slik ‘ståa’ er nå. I skrivende stund, er faktisk den eneste avgjørelsen som er tatt i forbindelse med denne kåringen at den første (og muligens også den siste) Gullfiskeren dedikeres til kvinnen som trigget denne ideen; Nemlig den utskjeldte sydenfareren, Julia Nyland, for hva jeg anser for å være den mest forretningsmessig geniale ‘click-bait’ ever. Jeg kan bare ikke la være å beundre den kyniske genialiteten dama utviste i det hun faktisk bruker den avskyen som ligger bak de hundrevis av ekstra klikkene som sendte henne raka vegen fra topplistens midtsjikte til toppens tinde for alt den er verdt..

Mens de fleste ville vært fullstendig knust og nedbrutt av en slik ‘shit-storm’ som den som ble frk.Nyland til del etter offentliggjøringen av sine reiseplaner, og derav følt alt annet enn glede over den boosten som følger det å pådra segallmennhetens vrede. Men ikke Julia Nyland!

For i en situasjon der andre ville krøpet inn i skallet sitt og forblitt i skjul for omverdnen på ubestemt tid, fylt til randen av skam og skjellsettende angst for det å måtte face omverdnen igjen, så preller slike trivialiteter åpenbart av unge Nyland som vann på gåsa på et absurd beundringsverdig vis.

Du kan nemlig si hva du vil om Julia Nyland, hennes holdninger og utviste innflydelse, men her har du unektelig ei dame som til fulle innehar de egenskaper jeg mener kreves av en som opererer på nett, det være seg på blogg eller SoMe; Nemlig evnen til ikke å la seg påvirke av den netthets som måtte komme. Jeg har jo, som en del av dere sikkert husker, tatt for meg tematikken rundt dette med å måtte ta nettrollenes eksistens med i betraktningen i det en skal avgjøre hvorvidt en skal gi seg inn på en slik virksomhet. – I dette innlegget, tok jeg for meg nødvendigheten av å gå inn i en selv, og i det hele tatt gjøre det en kan for best mulig å kunne finne ut av hvorvidt en har den psyken som kreves for å ikke la seg berøre av netthets. Andelen nettaktører som åpenbart har gitt seg ut på et virke de er mer eller mindre uskikket til å takle er himmelfallende, så når Julia Nyland i gårsdagens innlegg så til de grader tar sikte på å trigge den massive oppfatningen av henne som en vandrende koronaspreder blottet for omtanke for andre enn seg selv, egne lyster og behov, så kan jeg bare ikke annet enn å la meg imponere.

I motsetning til Røde korsutmerkelsen som ble Sophie-Elise til del tidligere i år, er faktisk ikke Gullfiskeren en ensidig negativ utmerkelse, Julia. For paralellt med det negativge i den egoisme du unektelig har utvist, i tillegg til den som følger dette med click-bait, ligger som sagt også anerkjennelsen i å ha baller nok til både å stå 100% for hva du gjør, og ikke minst bruke en shit-storm av en slik magnitud til det fulle i det du får tusner på tusner illsinte landsmenn til å koke over i det du lanserer et innlegg som ikke sier noe mer enn at innlegget blir skrevet liggende i sengen under overskriften ‘Sengeliggende’.

Jeg kan bare bøye meg i hatten og ta av meg støvet.. Gratulerer så mye med Gullfiskeren for denne massive fangsten av klikk for et innlegg blottet for annet innhold og formål enn å sanke sidevisninger. Intet mindre enn genialt, Julia!

4 kommentarer
    1. Bra kommet på med betegnelsen. Men er nok flere toppbloggere oppover som har vært gode på clickbites. Vet ikke hvor mange ganger enkelte har fått meg til å tro de var gravide 😂

      1. Ja, også har jeg en lei tendens til å klikke meg inn av sympati der det insinueres utroskap og brudd, for så å finne ut typ; ‘Det mest smertefulle bruddet..’ dreier seg om bruddet av en negl 😅

    2. Kanskje det er artig å ha så mange lesere eller click, men ikke alle er som henne. Det er så mange i bloggverden som har innlegg som verdt å lese og som inspirerer og bruker tiden på selv om de er nederst i stigen:)
      Ha en fin dag:)

      1. Enig! Jeg har heller 10 lesere som får noe meningsfullt ut av det som legges ut enn 10 000 klikk som ikke gir noen av de en dritt, for da har en jo i realiteten nådd til ti fler som sitter igjen med noe etter besøket enn den andre.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg