Gal i hodet men frisk til sinns!..

Som kjent, har det rukket å bli over ti år siden Anders Behring Breivik gjorde seg skyldig i verdenshistoriens største massedrap begått av en enkeltperson. Følgelig, er det også passert ti år siden han ble idømt sikringsdommen pälydende 21 år, hvorav det følger en mulighet for å søke prøveløslatelse i skrivende stund. – En mulighet han selvsagt har benyttet seg av til fulle, om ikke annet, så for nok en gang å få boostet oppmerksomheten rundt sin person..

 

 

Som seg hør og bør når fyren er i vinden, blir spørsmålet om hans mentale tilstand bragt på bane. At han i sin tid ble erklært å være sine handlinger bevisst, har såvisst ikke satt sluttstrek for diskusjonene rundt dette, det er allfall sikkert!

Selv så undres jeg, den gang som nå, over hvordan vi mennesker later til å ha et behov for at de av oss som begår slike uhyrlige handlinher SKAL erklæres sinnsyke, i betydningen at de ikke kan holdes ansvarlig for sine handlinger. For vi ser akkurat den samme gjentagende debatten i forbindelse med alt fra Adolf Hitler til Ted Bundy!

Nå er jeg, som kjent, ingen psykolog, og følgelig ikke kvalifisert til verken å diagnostisere- eller det motsatte. Men om jeg ikke kvalifiserer til å fastslå galskap i medisinsk forstand, så anser jeg meg i det minste for å være rimelig oppegående i hht å spotte høy intelligens når jeg ser det, for å si det sånn! – Og er det noe jeg husker spesielt godt fra den rettsaken, er det erkjennelsen av at denne fyren faktisk er like forbannet glup som han er forrykt..

 

 

Det som røpet ham, var måten han uttrykte seg på. Men det som virkelig har gjort meg bevisst på den IQ’en som Breivik besitter, er rett og slett hvordan han gang på gang får boostet oppmerksomheten rundt sin person igjennom disse i utgangspunktet häpløse rettsrundene han har satt i scene i løpet av disse årene. For han bruker den parolen som går på IKKE å gi ham den oppmerksomheten de innvolverte er fullt klar over at han søker, til nettopp å få AKKURAT den dosen av fornyet oppmerksomhet som han søker. – Han bruker med andre ord de styrendes intensjoner mot de på et vis som jeg faktisk ikke kan la være å fascineres av..

 

 

Slik jeg ser det, er denne mannen, som nå er folkeregistrert som intet ringere enn Fjotolf Hansen, selve indikasjonen på konseptet ‘evil genious’.. Han vet så indelig vel at denne pågående rettergangen vedrørende prøveløslatelse i seg selv er fullstendig fåfengt, men at den til fulle innfrir i hht sitt egentlige formål, er imidlertid helt sikkert!

4 kommentarer
      1. Ja, jeg skjønner meg virkelig ikke på hvordan de ikke kan se at det å blåse opp på førstesiden av VG at man ikke skal gi ham ønsket oppmerksomhet er nettopp det å gi ham ønsket oppmerksomhet i bøtter og spann!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg