Gi plass for de som er mer verdt!!

Til sommeren skal altså prinsesse Martha Louise og hennes kjære sjaman gifte seg i Geiranger, nærmere bestemt hotel Union. Og når et selskap bestående av høyererangerte venter sin ankomst, kan det jo ikke tillates at vanlige folk bare kan komme og gå over kommunegrensen sånn helt uten videre, må vite!.. 

 

Tilrettelegging for drap!

Prinsesse Martha Louise & Durek Verret (Foto: Lise Åserud / NTB)

 

Nå er det riktignok ikke presisert hva de respektive restriksjonene skal bestå av, men for mitt vedkommende, er opplysningen om at politiet vil innføre restriksjoner i forbindelse med dette brylluppet mer enn nok for at blodet tar til å koke i årene. Og som om ikke det var nok, meldes det videre at massive politiressurser vil settes inn i hht å beskytte de prominente- mot de klasseløse på oss utestengte skattebetaleres regning, -til tross for at dette altså er et privat bryllup. Stabsjef for Møre & Romsdal politidistrikt, Kenneth Sætre forsvarer dette med følgende argument:

«– Så lenge det kommer gjester hit som vi har et samfunnsoppdrag å passe på, så tar politiet det ansvaret.» 

I utgangspunktet kan jeg så absolutt stille meg bak et slikt argument for at det offentlige setter de nødvendige ressurser inn på å beskytte de som av ulike grunner har behov for det. Problemet for mitt vedkommende, er at jeg enda har til gode å høre om at så mye som en eneste tjenesteperson noensinne er blitt satt til å våke over noen av de jeg tør påstå har et (langt) større behov for beskyttelse enn det prominente brudefølget til prinsessen! Selv ikke som følge av at en bevist rabiat med en voldshistorikk ovenfor sitt utpekte offer nettopp har meldt sin ankomst, eller i verste fall forsøkt å ta seg inn hos vedkommende, fører jo ikke til mer enn at patruljerende ordenspoliti blir bedt om å svinge bortom med jevne mellomrom i timene etter konfrontasjonen. For oss vanlige, er praksis m.a.o å få utdelt en voldsalarm eller en såkaldt omvendt sådan, hvorav vi bare må krysse fingrene for at en hhv. får rukket å trykke på knappen før overfallet er et faktum, eller at den truende ikke finner ut av hvordan en får låst opp/fjernet den omvendte.

 

Prinsessebryluppet skal avholdes på (mildt sagt) fasjonable Hotel Union i Geiranger. (Foto: Kristian Haug Hansen / TV2)

 

Siden prinsippet om et klasseløst samfunn med likhet for loven, og hele den der pakka er blant de grunnleggende faktorer selve nasjonen er bygget opp på, er det i utgangspunktet mer enn galt nok at det gis rom for noe slikt som kongelige høyheter (Her skal det nevnes at den nåværende majesteten er av et sånt eksepsjonelt kalliber at jeg har valgt å legge denne ballen død, selv om selve prinsippet om at noen skal ha en høyere verdi enn andre i mine øyne er galt). Når en så kan legge til at prinsessen har valgt å frasi seg sin HKH -tittel/status for med det å få muligheten til å bedrive en forretningsdrift som en sivil borger, tas det urimelige i dette her til et helt nytt nivå. Jeg mener.. Enten så er man kongelig, med alt det av privilegier og begrensninger som følger, eller så er man det ikke. Her er det imidlertid snakk om å få i pose og sekk, hvilket om mulig gjør den respektive forskjellsbehandlingen enda mer provoserende. Dette fremkommer til fulle da den nevnte stabsjef i Møre og Romsdalspolitiet i samme pressekonferanse ironisk nok kan opplyse om at brudeparet har valgt å ta i bruk sin angivelige ‘rett’ til å holde tett opptil alle opplysninger vedr. brylluppet unna offentligheten i kraft at den forestående eventen er privat..

 

Stabsjef i Møre & Romsdal politidistrikt, Kenneth Sætre. (Foto: Politiet)

 

Jeg mener.. Nå må vi da for pokker se å bestemme oss her!.. Enten har man et offentlig bryllup. hvorav jeg (til nød) kunne gått med på et offentlig finansiert vakthold, eller så er det en privat begivenhet med den følge at en betaler gildet, vaktholdet innkludert, av egen lomme. At vi, skattebetalerne, derimot skal betale for et vakthold som skal sette begrensninger for tilgangen til en av våre egne kommuner, er ikke bare fullstendig absurd, men en provokasjon og en urett uten sidestykke jeg på det sterkeste mener vi rett og slett ikke kan finne oss i. Martha og Durek har rett til å bestemme hvem som skal gis adgang til lokalet/eiendommen de har leid i anledning dagen, men utover det, så er det faktisk den norske borgers gudegitte rett å fritt kunne ferdes innenfor eget rike. – Og bare sånn for å toppe denne hinsidige urimeligheten i dette her, så har en jo den faktor at disse menneskene her faktisk er blant de ytterst priviligerte som er mer enn nok bemidlet til å finansiere alt som måtte følge av den forestående begivenheten av egen lomme..

7 kommentarer
    1. Hm. Det er nesten så jeg får lyst på en tur til Geiranger. Har du lyst til å være med?
      Har ingen behov for å nærme meg Durek og X-prinsessa, men de kan da ikke stenge av hele stedet?
      Jeg forstår at både Kongen, Dronninga, kronprinsen og hele arverekka er der og sikkert flere prominente gjester, så en del politi er på sin plass.
      Men det burde vel holde med å stenge av hotellet de har leid.
      De har vel ikke leid hele bygda?

      1. Det er jeg faktisk skikkelig klar for, kjenner jeg! Her må vitterlig noe gjøres for å markere at dette finner vi oss rett og slett ikke i, og da kan en jo ikke bare sitte å vente på at andre skal gjøre noe. Ønsker en endring, tilsier all erfaring at en er nødt til å ta grep selv.
        At hele befolkningen skal tvinges til å vike av hensyn til en bryllupsfeiring provoserte meg så til de grader at jeg, når sant skal sies, ble litt overrasket selv. – Så Geiranger, here we come!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg