Giftig nummerering!

På barneskolen, i den alderen hvor alt med det motsatte kjønn var kvalmt, for ikke snakke om at guttene i klassen var fulle av ‘guttelus’ som de kappet om å ‘kaste på’ oss jentene, så var det begynt å vokse frem en gryende interesse for disse brautende, ‘nedlusede’ skapningene som kom til uttrykk i fnisende fortrolighetssamtaler oss jentene i mellom. Denne interessens spede begynnelse, gikk, som seg hør og bør på utseendet til de stakkars småguttene på skolen, hvorpå de i egen klasse nærmest automatisk var plassert nederst på rangstigen i form av et nummereringssystem fra én (som var det ‘styggeste’) til ti (som var det peneste). – Et system som lyder latterlig velkjent, ikke sant!?  

 

 

Det ville absurd nok vært rart om du IKKE kjente til denne utseendebaserte nummereringen av mennesker. – Og da snakker jeg selvsagt ikke om vage barndomsminner, men fra det voksne liv..

For denne hemmeligstemplede rangeringen som ble innført av oss småjentene på den lille skolen Rekustad utenfor Fredrikstad en gang på 80 -tallet, hvor alle guttene vi kjente ble oppført med navn og nummer i dagbøker, og for de djerveste av oss, i  glosebokens bakre gemakker, benyttes i dag i stor skala blandt den voksne delen av befolkningen. – Et system jeg, og etter alt å dømme langt flere enn jeg, måtte foreta utenfor foreldrenes øyesyn etter å ha fått en reprimande angående det uakseptable i det å rangere mennesker på denne måten, er altså utrolig nok som en norm å regne blant fullvoksne mennesker i dag..

Så til de grader akseptert er dette blitt at i det en ny deltager ankommer et realityshow på riksdekkende TV, er det et standardspørsmål fra programlederen å be den nyankomne rangere seg selv, og/eller en eller flere av det motsatte kjønn blant de øvrige deltagerne. Ei heller stopper galskapen ved utgangen av 20 -årene! Neida, den fortsetter i det uendelige oppover i alderstrinnene, og det forundrer meg ikke en døyt om det også rangeres utseender fra en til ti blandt landets pensjonister også. Hva faen er galt med oss, og samfunnet vi lever i når vi kan tillate en slik norm!? Dette er og blir giftig i ordets fulle betydning, på samme nivå som ‘body-shaming’ og normalisering av plastikkirurgi. – Med andre ord; Noe vi bør få en slutt på asap!

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg husker gutta satte opp en liste over jentene i 6. klasse. Hang den opp i klasserommet. Vet ikke om det gikk på utseende, men helt klart på hvem som VAR noe. Jeg var langt ned på nedre del. Husker det var grusomt. Har opplevd lite sånt etter det. Har vel menget meg mest med litt mer annerledes folk, hvor det har vært lite fokus på sånt.

      1. Nei, det skjer ikke i kretsen min heller. Det hadde vært et lavmål jeg rett og slett ikke hadde fikset (hehe), det er mer enn galt nok at det skjer ellers.. 😛

    2. Kjenner igjen dette ja, haha.. håper ikke du var på topplisten den gang Gry, for all min erfaring i ettertid har jo vist at de med dårligst rangering er de kuleste i dag, som mennesker.

    3. Ja, nøtt, sannhet og prosent. Vi lekte det i friminuttet på barneskolen bl.a. Er jo egentlig bare forferdelig, spesielt for de stakkars som kom på sisteplass. De samme som ble plukket sist på laget i gymmen. Håper tidene er endret, for dette kan jo rasere selvtilitten til små barn. Det med reality og samme kategorisering er nesten like kvalmt.. Og noe litt annet men kanskje litt sammenlignbart; For noen år siden i datingsammenheng var det en som sende bilde av meg videre til en kamerat for han ville sjekke hvor kameraten ville plassere meg på skalaen. Så ja. Mange rangeringer..

        1. Ja, man skulle jo også trodd at man datet gutter som var fjortenåringer i hodet når de tydeligvis kategoriserte jenter etter 1-10. Så jeg var litt spent når jeg ventet på resultatet 😂 Uff. Men det skremmende er jo at dette nok er temmelig utbredt.

          1. Jeg skal ikke skryte på meg å være noen helgen jeg heller (hehe), for jeg er en ‘sucker’ for smiger, det må jeg ærlig innrømme. Men det gjør jo ikke at vi ikke ser det giftige i at dette med å nummerere folk på denne måten blir stadig mer utbredt.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg