GRYXEN AWARDS 2021 – årets business!

GRYXEN-AWARDS er helt enkelt min personlige vendetta mot det som i utgangspunktet var en pris for oss bloggere, men som under årets utdeling tok det siste steget i hht å bli ‘anything but’. Begrepet ‘Gryxen-awards’ var i utgangspunktet kun et jeg kom på i farten i det jeg skulle avslutte den tiraden som avstedkom etter den urett jeg mener ble begått ovenfor et knippe bloggere her på blogg.no. Dette skulle så vise seg å få ‘bein å gå på’, og for å gjøre en lang historie kort; Her er vi altså; GRYXEN-AWARDS 2021 er nå blitt en realitet!
Utdelingen vil foregå i form av at en vinner utropes daglig fra 1 t.o.m 24 desember.

 

 

Årets Business-mann!

Denne aller første GRYXEN-utmerkelsen går til blogg-Norges ubestridte konge de siste årene; Asbjørn Sandøy, aka KOKKEJÆVEL!

 

 

– Og årsaken til denne utmerkelsen er faktisk ikke at jeg personlig er denne mannen en hinsides stor takk skyldig, da den 15 plassen jeg står oppført med på dagens liste ville vært for utopi å regne om det ikke var for hans hjelp (i det dette snarere er typ ‘årets navn’ i VG/Se & hør-materiale), men fordi vrakingen av hans kandidatur til nettopp årets business er hva jeg anser som det aller største overtrampet som ble begått av årets Vixen-jury.

Meritter; 

Som nevnt, har Asbjørn stått stanfast på plass nummer én på topplisten hos Blogg.no siden den dagen han begynte som blogger! Aldri har noen, så vidt meg bekjent, gått rakt til topps på denne listen, -uansett kjendisstatus vedkommende måtte ha hatt å skilte med. – Og aldri har noen vært så suverent på topp over tid som det Asbjørns blogg ‘Kokkejævel’ har vært i tiden deretter.

– Som om dette ikke var mer enn nok i seg selv, omfatter varemerket ‘Kokkejævel’ langt mer enn en blogg (om enn aldri så suksessrik). Faktisk så favner dette varemerket om så mange suksessbedrifter at jeg har hatt problemer med å finne ut hvor jeg skal begynne under utformingen av denne teksten! Men begynne et sted, må en jo, så til slutt kom jeg frem til å begynne der det sluttet, for å si det slik..

For langt der oppe i nord, der denne jævelen av en kokk holder hus sammen med sin kjære Christine  og deres ett år gamle sønn, som snart får selskap av en liten søster, – i tillegg til de periodevise familieforøkelser som avstedkommer fra kokkens delte foreldreansvar for jenta leserne kjenner under tilnavnet ‘datter’, samt besøkene fra mannens +/- 78 øvrige unger som har forlatt redet, så ble det en gang startet en kjempesuksess ved navn ‘Hoftepluss’. Dette er ikke, slik jeg i utgangspunktet trodde, et behandlingssted e.l for folk med hofteproblemer, men et utsalgssted for all verdens delikatesser hva baguetter/lunsjretter angår. Etter å ha tatt denne forretningen så langt som det vel er mulig å få tatt et utsalgssted, så må selv Asbjørn innse at døgnet kun har 24 timer selv for superkokker. Og når superkokker heller ikke er fritatt for menneskelige behov som hvile, så valgte han i sommer å selge dette smaksløkenes Mekka til hva jeg har forstått var en pris både kjøper og selger så seg fornøyd med.

For ‘Hoftepluss’ var nemlig ikke det eneste suksessfirmaet som er avstedkommet fra denne mannens forretningssans! I fjor en gang, så begynte han nemlig å pusle med en liten nettbutikk, -som selvsagt eksploderer i løpet av kort tid, i tilegg til at han på skarve to(!) år har utkommet med hele to(!) bestselgere; Først biografien ‘Kokkejævel; Livet mellom måltidene’, og dernest kokeboken ‘Hva skal vi ha til middag?’

At noe sånt forbigås, er jo en skam ‘beyond words’ i utgangspunktet! Og når denne vrakingen på toppen av alt blir gjort til fordel for en kandidat som, i den tid utvelgelsen av kandidater fant sted, idømmes en gjeldende døm på hele 500 000 kr (- altså en halv million norske kroner) for ditto graverende brudd på gjeldende lover og regler med direkte tilknytning til nettopp dette med forretningsdrift, så blir dette faktisk mer enn hva selv jeg evner å akseptere! – I tillegg, så tas altså denne hårreisende beslutningen av et ensemble som har diskvalifisert kandidater (uansett kategori) over en lav sko for de minste av forglemmelser hva sånt som merking av sponsede innlegg angår i gjennom hele dets fartstid!

– Og når JEG anser noe for å være for drøyt, så kan en nemlig trygt, og uten omsvøp si at det ER for drøyt! For jeg er nemlig alt annet enn en regelrytter; Når sant skal sies, så driter jeg faktisk langflatt i hvorvidt folk snyter på skatten aldri så mye, om de merker sponsede innlegg med ‘reklame’ eller hva nå det ellers måtte være. Men at et konsept som i utgangspunktet kjører en regelrett rigid linje i hht plettfri vandel brått velger å overse dette kjendiskandidaturets regelrette økonomiske kriminalitet av et rimelig grovt kaliber (med tanke på at det tross alt skal litt til for at det skal kvalifisere til en rettskraftig dom pålydende kr. 500 000,-) i kategorien for årets forretningsmann/kvinne, så blir det for meget, selv for meg!.. – Og når dette på toppen av alt skjer på bekostning av vår manns etter alle solemerker større meritter innen gitte kategori, ja da er man faktisk for lengst gått fra det ‘uforståelige’ til det regelrett provoserende.

Dessverre så har jeg niks og nada å si i hht Vixen-juryens (hinsidige) feilvurderinger, men som et så aldri så lite plaster på såret, kan jeg iallfall utrope deg til vinner av GRYXEN-prisen som ‘Årets (ubestridte) forretningsmann!

 

GRATULERER! 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer

Siste innlegg