GRYXEN-AWARDS: Vinneren av Årets Meningsblogger er…

Aller først er vi bare nødt til å beklage forsinkelsen! 

Denne overrekkelsen skulle etter planen ha funnet sted ved 15 -tiden, -senest kl. 16:00, for så at en får en major uforutsett event kastende over seg, i tillegg til at den massive pågangen krevde at det ble foretatt to ettersjekker for å være sikker på at samtlige stemmer var talt opp, og rett vinner kåret.

Men nå gikk det seg da heldigvis til til slutt, og sent er jo i det minste en hinsides mye bedre enn aldri! 

Videre er vi i GRYXEN-juryen nødt til å takke samtlige av de som har bidratt med stemmer, valgkampanjer og delinger slik at det hele kulminerte med en valgoppslutning som altså var hinsides hva jeg kunne forestille meg, selv i min villeste fantasi!

Dette her er nemlig stort for en GRYXEN-grunder, hvorav det ærlig må innrømmes ikke bare var rørt til tårer, men full-blown ‘ugly-cry’. Når sant skal sies, vil denne opplevelsen av å se hvordan det bare fosset inn med stemmer gå inn i historien som en av de store opplevelsene i livet som vil tattovere seg inn i minnet forever og alltid..

Men som kjent, kommer jo absolutt ingen ting her i verden i ‘sort-hvitt’, -ei heller denne GRYXEN-triumfen..

For etterhvert i stemmeavgivingen, ble det nemlig tydelig at folk avga stemmer på et vidt forskjellig grunnlag, hvorav det så blir meg bevisst at det faktisk følger en flertydighet med denne kategorien som har gått meg hus forbi.

Det som skjedde, var nemlig at det i tillegg til den samfunnsdebattanten som jeg ila begrepet ‘meningsblogger’, -altså mening i betydningen som på engelsk heter ‘opinion’, så henviser jo ordet ‘mening’ like forbannet det som på engelsk kalles ‘meaning’ [like something meaningful, a deepeer meaning].  

Følgelig kulminerer jo dette her med at samfunnsdebattantene settes opp mot temablogger, hvilket jo i realiteten er to vidt forskjellige kategorier. For juryens del, blir dette da et dilemma mellom å kåre en vinner for hver kategori, hvorpå også dette blir feil, siden det ikke er blitt gitt noen mulighet til å nominere andre blogger det ville vært naturlig å legge inn her. Fra mitt utgangspunkt, var nemlig ‘forbilde-kategorien’ den sim i vesentlig grad var tiltenkt disse temabloggerne..

Til slutt kommer jeg så frem til å anerikjenne at de respektive stemmegivernes forståelse av begrepet er fullgodt med den betydning det var ilagt fra vår side med en ‘Honerable Mention’ som vil utkomme i et                             Extra nyhetsinnlegg.

Da var vi altså endelig kommet frem dit hvor  det er dags å røpe hvem av de nominerte kandidatene som skulle ende opp med å trekke det lengste strået i dette vannvittige rotteracet av en valgkamp som utspant seg både i kommentarfeltet og på mail.. 

Og

VINNEREN AV GRYXEN-AWARDS 2023 I KATEGORIEN 

ÅRETS MENINGSYTRER ER:.. 

(Klikk navneillustrasjonen over for et besøk på bloggen)

 

 

GRATULERER!!

 

Gry & Verdande 

Juryledere

29 kommentarer
    1. Oi, var det virkelig så tett løp at det ble foretatt to ettersjekker for å være sikker på at samtlige stemmer var talt opp, og rett vinner kåret? Really??

      Vel vel, interessant å se disse valgkampanjene som dukket opp hist og her, det var da ikke måte på. Det var til og med appellert til ME-foreningen.. Haha..

      Når moroa nå har blitt sugd ut av GryXen, og hele greia er gått fra å være et utrolig bra og morsomt konsept hvor en blogger framsnakket og gjorde ære på sine medbloggere, så har altså dette blitt en gylden mulighet til å komme med karakteristikker, nedsnakking og «stikk» til de involverte parter.

      Ja, det var jo GryXen selv som oppfordret til valgkampanjer eller hva det nå skulle kalles det som utspilte seg. Jeg observerte de blogginnlegg som ble postet, hva som ble skrevet i FB-grupper, på enkeltes egne sider og i hverandres kommentarfelt. Det lønte seg å forbli taus.

      Det som gjør at jeg med stolthet aksepterer denne «gjeve» prisen er dere som har stemt. Ut fra hva jeg kunne se på valgsiden hos GryXen, altså i kommentarfeltet hvor stemmingen foregikk, er at samtlige som har stemt på Bunny, hver eneste en faktisk, har holdt seg til å kun å stemme, ingen kommentarer om de andre nominerte. Og hva enkelte av de andre nominerte har ytret vil jeg bare si: les hva dere selv har skrevet og ta en titt i speilet på dere selv etterpå.

      Med dette sagt, tusen takk dere som stemte på Bunny, kule tøffe og anstendige folk med «baller». Gotta have some balls to vote for Bunny, I know! Tusen takk!

      Og ellers oppfordrer jeg til å lese dette:
      https://bunny.blogg.no/en-skal-ikke-overleve-det.html

      🐰

      1. Nå er jeg av diverse grunner i en mental forfatning som ikke er forenlig med å skulle forholde meg til dette her på en noenlunde rasjonell måte. Men bare sånn for ordens skyld i hht å forstå dette rett;
        Det som er greia her, er altså at ordvalget i presentasjonen ikke tilskriver deg den avstanden til de øvrige nominerte som du anser for rettmessig skulle vært gjort??
        Vel.. Om ikke annet så bør den her knekken være av forbigående varighet for ren og skjær skams skyld. – Det ville jo rett og slett blitt for dumt om nada av den gleden og entusiasmen jeg har hatt i hht å arrangere Gryxen kommer tilbake, og vi dermed ender opp med at det er dette som blir enden på visa for Gryxen-konseptet..

        1. Det ville bli for dumt, Gry. Håper du finner tilbake til gleden ved Gryxen. Vi er mange som setter utrolig pris på denne utdelingen og er spente på de resterende kategoriene.

          1. Takker så mye 🙂
            – Som antydet er gjerne lunten uforholdsmessig kort etter å ha flydd rundt som et olja lyn, non stopp i en 7 timers tid. – Og den blir iallefall ikke noe lenger av at dette ble gjort etter å ha sittet til nærmere 5 om morgenen for å ferdigstille dette her, for å si det sånn *hehe*. Jeg har i det minste greid å skrape sammen såpass med selvinnsikt at jeg da venter med å involvere meg i noen form for diskusjon inntil jeg har fått den nødvendige hvile for å kunne gjeninnta mitt rasjonelle ‘selv’. Men det som er kjernepunktet her, er at jeg vet å sette strek i det jeg kjenner strikken er tøyd for langt. At jeg fikk min reale smell, og tok lærdom av det for ettertiden, er en faktor jeg er rimelig sikker på har gjort sitt til at jeg har en fysikk uten spor av slitasje i dag. Så med Verdande ute av spill i forbindelse med et magevirus, så fikk det hele rett og slett bare legges på is til vi hadde fått hentet oss inn igjen. Til syvende og sist tilsier all erfaring at det å handle ut i fra de signaler kroppen gir er det som vil avstedkomme med det beste resultatet, både på kort- og lang sikt. 😉

      1. Jeg ble vitterlig ganske så paff av antallet stemmer som gikk min vei, – og Britt må vel også i aller høyeste grad sies å ha kommet rimelig greit ut av den her avstemmingen, for å si det sånn..
        – Men den som skulle vise seg å bli ‘the dark horse’ – på steroider(!) i den her avstemmingen, var Kari (som jeg kan røpe faktisk var den som fikk flest eposter. Utkommet av dette her, blir jo dermed at det hele utvikler seg til en form for duell mellom de to vidt forskjellige betydningene av ordet ‘mening’, -hvilket er noe jeg overhodet ikke så komme i det hele tatt!! Når sant skal sies, var det vel faktisk først nå jeg i det hele tatt ble bevisst denne flertydigheten!
        I utgangspunktet er jo utgivelser som er sentrert rundt meningsfulle tema på den ene siden, og hardtslående meningsytrere/debattanter sammenlignbare på noen som helst måte, og derav noe som åpenbart vil bli besørget ikke gjentar seg. Men når det først ble som det nå en gang ble, så kommer jeg heller bare ikke utenom hvilken vanvittig anerkjennelse som er blitt Kari til del i denne stemmerunden. For om så det ble stemt ut i fra to ulike tolkninger av ordet ‘mening’, kommer en jo heller ikke utenom at det sett over ett var en rimelig stor domminans av de som stemte i hht den tiltenkte betydningen, -altså de samfunnskritiske meningsytrerne. Følgelig vil dette for Karis del si at det er en regelrett rørende stor andel av leserne hennes som har gått ‘all in, and even further than that’ for å heve henne til det maksimale i denne avstemmingen.. – Og det blir jo liksom ikke noe mindre stort når en tar med i betraktningen at vi faktisk snakker om dama som syntes å ha misforstått konseptet i hht en ‘valgkampanje’ fullstendig! I stedet for den respektive egenreklamen, var hennes snarere en fremsnakk av de øvrige nominerte fra A til Å *hehe*

        1. Så gøy for Kari. Ja. bloggen hennes har et viktig budskap.
          Jeg satt pris på alle stemmene. Det er motiverende for fortsettelsen, selv om jeg ikke nådde helt opp.

          1. Jeg kan røpe at vi kom ganske likt ut, med Kari hakk i hel, med stemmetall som etter alt å dømme ville avstedkommet med en klar seier i enhver av de øvrige kategoriene.. 😉

    2. Dette er en kommentar om kriteriene vedrørende kategorien “Årets Meningsytrer”. Jeg mener at de nominerte bør ha et “åpent” kommentarfelt. Ikke bare åpne opp sin hjertedør når det vanker hjerter , Trump up.. sorry mente tumps up. På den andre side må det så klart være tillat å sensurere bort direkte trusler og hatefulle kommentarer enten det er mot en selv eller andre. Det er en bloggeiers privilegium. Men… så er det slik at enkelte bloggere, helst typ mannlig, er veldig hårsår, blir fort furten og fornærmet av konstruktiv kritikk. Det blir ofte mistolket som hat og sjikane. Å være meningsytrer uten åpent kommentarfelt, blir som Listhaug eller Frp sin innvandrings-politiske talsmann Erlend Wiborg innkaller til pressekonferanse men pressen får ikke stille spørsmål i etterkant. Ellers så vil jeg si at du gjør en jækla god jobb med Gryxen. Proft utført. 😉

      1. Takker så mye <333
        Når sant skal sies, har det seg så at den her anerkjennelsen nådde frem på et tidspunkt som ila den en betydning som jeg antar er hinsides hva du kunne sett for deg. Det er faktisk såpass at det ender opp med å redde hele Gryxen..
        Greia er nemlig at det siste og avgjørende ballesparket som blir en gitt i forbindelse med å ha vært gjenstand for en av de prøvelser livet utsetter en for i hht hvor stor crap-load en er i stand til å stå i mot, besto av at den gleden som hittil er blitt uttrykt i forbindelse med gryxenutnevnelser brått avstedkom som anything but.. Når så timingen ikke kunne blitt verre, var det som om all glede og entusiasme over å arrangere Gryxen var jevnet med jorden.. Nå har jeg jo selvsagt vært ute ei vinternatt før, og dermed klar over at slike knekk er forbigående. Men non the less tror jeg også at menneskesinnet i sin helhet har et ømt punkt i hht det de opplever som uttrykt utakknemlighet og/eller manlende anerkjennelse for det de måtte ha lagt sjelen si i, slik at det neppe er så alt for mange blows det vil ta før entusiasmen svekkes..

    3. Haha…. jaggu bra Kari ikke vant, da hadde det blitt baluba og amerikanske tilstander i beste Trump stil. Krav om omvalg fordi valget var stjålet eller rigget om du vil. Forlangt at E-post stemmer skulle erklæres ugyldig fordi andre kandidater ikke kunne kontrollere om stemmene der overhold tidsfristen.
      Ellers så tror jeg noen få, kanskje bare en, tar dette proffe, artige, uhøytidelige showet ditt litt for høytidelig? 😉

      1. *hehe* I all rettferdighet, skal det også sies, hvilket det også ble antydet i svarkommentaren, at lunten min var rimelig kort etter å ha løpt rundt non stopp i en stappfull restaurant i 7 samfulle timer med et underskudd på søvn. Følgelig, kan det også være jeg ville ha formulert meg annerledes dersom det var skrevet i ro og mak, uten tidspress og med et opplagt hode. Men når det er sagt, er det jo heller ikke til å komme utenom at ujeg opplever den respektive reaksjonen som noe spesiell, om en kan uttrykke det på det viset..
        Men non the less, er det en for lengst innsett kjensgjerning at det å være utgiver for offentligheten i en eller annen form, innebærer at en umulig kan tekkes alle i alt en gjør. Jeg syntes dermed at jeg har sagt mitt i den svarkommentaren som ble gitt, i tillegg det som ellers fremkommer i hht at jeg la vekt på å anerkjenne den rekordhøye valgdeltagelsen, samt å erkjenne at det oppsto en alternativ fortolkning av ordet ‘mening’ vi ikke så komme. Når vi så kommer til annonseringen av vinneren, så kommer jeg altså etter et par påbegynte formuleringer opp med et ordvalg som i mitt hode avstedkommer med en naturlig overgang, i tillegg til å avstedkomme med den rettmessige hyllest til vinneren. Og det er altså her det har strandet, da det å få frem den prestasjonen som avstedkommer det å stille av med de fleste stemmene ved en så til de grader høy deltagelse utvilsomt var måten å få gjort dette på. Dermed blir jo også ioverraskelsen deretter i det det brått fremkommer at det snarere ble oppfattet som anything but. Men dette er nå engang den store fallgruven i hht skriftelig kommunikasjon, da mangelen på både tonefall & kroppsspråk setter scenen for misforståelser.
        Det er m.a.o som det er, hvorav det eneste jeg reagerer på kunne vært gjort annerledes, er å holde tilbake den reaksjonen hvorav en heller tar sikte på å komme til bunns i hva som FAKTISK var ment å skulle kommuniseres. – Og spesielt i de tilfeller der det dreier seg om folk en kjenner, og iallefall burde ha fått opparbeidet et rimelig greit bilde av hvordan vedkommende opptrer i de ulike settinger. – Også på det personlige plan. But who’s perfect, right?? Dette her får enten forstås eller misforstås alt ettersom folk måtte se fit, da jeg rett og slett bare legger denne ballen død. Om den opprinnelige meningen ikke er nådd inn etter det som er sagt i innlegg + i flerfoldige utfyllende kommentarer, så vil jeg nok tro ytterligere forsøk uansett vil vise seg å være fullstendig fåfengt 😉

    4. Du gjør en fantastisk jobb med Gryxen Awards, Gry! 😊 Det ligger mange timers arbeid med planlegging, tankevirksomhet, utarbeiding av awards-plakater, mm. for å få konseptet til å gå på skinner. Veldig bra at du har fått med Verdande i juryen, slik at du ikke er helt alene med alle opptellinger og oppsummeringer! Sannelig ble det stort engasjement rundt kåringen av årets meningsblogger/meningsytrer. Selv er jeg helt overveldet over oppmerksomheten.

      Ut fra det jeg leser i kommentarfelt på kåringen, forstår jeg at din glede og entusiasme har fått en knekk. Du opplever sikkert respons som varierer mellom alt fra glede og opprømthet til mindre sjarmerende reaksjoner som hovering og blærete begjær. Det kan ikke være lett for deg å sjonglere alle ballene i lufta. Det som i utgangspunktet skulle være bare moro og stas, skal ikke gå ut over humør og helse. Om du føler at Gryxen Awards trenger å bli satt på pause, er dette riktig. Det er du som er GRYnderen av GRYxen Awards. Gryxen Awards er ditt konsept, og du bestemmer.

      1. Takker så mye <333
        Å løpe rundt som et olja lyn i 7 strake timer, har jo unektelig sin innvirkning på lunten, og den ble jo vitterlig ikke noe lenger av at dette ble gjort etter å ha sittet med dette her til nærmere 5 om morgenen, for å si det sånn *hehe*. Ikke sånn å forstå at jeg ikke ville reagert på dette som avstedkom denne kåringen uansett, da det ikke er til å komme utenom at den respektive reaksjonen vel må sies å være rimelig spesiell, om en kan si det på den måten. Videre mener jeg også at det generelt er på høy tid at vi lærer å ta høyde for de fallgruver som følger i hht misforståelser når det kommer til skriftelig kommunikasjon. Uten støtte av tonefall og kroppsspråk er det uungåelig at det oppstår en og annen misforståelse. Som utgivere, burde vi være mer obs på dette enn de fleste og agere deretter, i form av at en holder hodet kaldt, og spør hva som faktisk var ment, da det ut i fra ordlyden kunne forstås sånn eller slik. Forøvrig, mener jeg også at en, så fremt det lar seg gjøre, bør ta opp det en måtte ha av issues på det personlige plan utenfor offentligheten. Av den grunn føler jeg dermed at jeg i grunnen har sagt mitt med det som fremgikk av den kommentaren. – Ikke minst fordi det jo like fullt kan være så at jeg, -i større eller mindre grad, ilegger det som sies en annen betydning enn hva som er ment.. 😉
        Uansett, har jeg for lengst slått meg til ro med at hverken jeg som person er av den typen som kan bli elsket av alle, liksom det jeg utgir ei heller vil gå hjem hos alle. Uten å være fortrolig med det, ville jeg aldri ha kunnet driftet en blogg som i en så stor grad er tuftet på å vekselsvis utbasunere min hjertens mening, og kraftig 'røring i gryta' i form av å stille spørsmålstegn ved gitte sannheter ingen som ingen ved noenlunde sans og samling kunne funnet på å stille spørsmålstegn ved *hehe*.
        I hht Gryxen, er det imidlertid mer så at det for det første er blitt gitt et helt nytt konsept slik at det dermed ikke er gitt å få med seg alle detaljer sånn 'just like that', og for det andre at det også fra vår side er nødt til å avstedkomme med en og annen nybegynnerfeil. Det er blitt noen punkter på den lista for justeringer til neste år, for å si det sånn *haha*.
        Hva disse dagene med opphold angår, er de grunnet i at jeg i etterkant av å ha brast inn i den berømte veggen, i det minste hadde såpass forstand at jeg tok lærdom at det. Det ble m.a.o med den ene gangen, og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det å konsekvent handle ut i fra kroppens signaler på at nok er nok har vært en betydelig faktor i hht at jeg i dag er velsignet med en fysikk som er kjemisk fri for slitasje i dag. Når så tilfeldighetene ville det slik at Verdande settes i vater av et magevirus i samme momanget, var det til syvende og sist det eneste fornuftige utkommet. 🙂

        1. Vi kan ta høyde for at ting kan skje, ut fra oss selv, men vi styrer jo ikke andre. Derfor kan det uansett komme noen overraskelser. 😉 Med erfaring er man imidlertid bedre rustet til å takle det som måtte komme. Du tenker og rører ganske ofte i gryter (hihi), og stiller mange interessante spørsmål. Det trigger leserne dine, og det er vel noe av hensikten også. 😀 Jeg har stor tro på at Gryxen Awards har potensiale for å leve videre, noe jeg også håper på. Vi lærer så lenge vi lever, og det er også mye av grunnen til at slike konsepter kan bli bedre og bedre. Setter stor pris på jobben du gjør! 😊

          1. Takk for gratulasjoner alle sammen, og valgkampanjer som medførte alle disse stemmene som jeg setter veldig pris på. I tilfelle det er noen som ikke har fått det med seg, så ble jeg faktisk både stolt, beveget, rørt og takknemlig over dette. Jeg tror dette er den største oppslutningen hittil av GryXen, både i år og noen gang?! 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg