Hva innebærer det å være en influencer?

Ved påsketider i fjord, ble ‘influencer’ -begrepet innlemmet i den norske dagligtalen praktisk talt over natten. – En språkberikelse som for mitt vedkommende ble ansett for å være tåpelig på et helt nytt nivå, hvis reaksjon du kan lese om i  dette innlegget. I dag, snaue halvannet år senere, har jeg imidlertid måttet innse at begrepet etter alt å dømme vil bestå i overskuelig fremtid, og noe jeg bare har måttet forsone meg med..

 

 

Selv om jeg mener det samme ang. innføringen av influencer-begrepet i dag som da det kom, har jeg, som sagt, bare måttet forsone meg med at det ikke vil forsvinne med det første, så en får bare gjøre det beste ut av det.
Intet er jo, som kjent, så galt at det ikke er godt for noe. -Og siden ‘influencer’ overhodet ikke er en beskyttet tittel på noen som helst måte, innebærer ikke dette bare at alle og enhver faktisk står fritt til å titluere seg som influencer, men også at hver enkelt står ganske så fritt m.h.t hva en legger i dette begrepet. -Og her fant jeg frelsen, for å si det slik..
– For når et stabeist [som meg] har rettet sin irritasjon mot noe, er det slettes ikke bare å ‘skru av’ sånn uten videre. Hva som fikk meg til å reagere såpass negativt som jeg gjorde da begrepet braste inn i vokabularet, var at det fremsto som en tittel som etablerte bloggere påberopte seg i den hensikt å kunne fragå den blogger-tittelen som like fullt eies av alt av stort og smått som innehar en nettside av bloggformat. Hva jeg vil tro de færreste var i stand til å kunne forutse den gangen, var at dette nye ‘influencer’ -begrepet raskt skulle utvide seg til å favne enda bredere enn det å kunne kalle seg en blogger. For å kunne titluere seg ‘influencer, kreves det jo ikke engang at en har en blogg. Dermed benyttes begrepet i dag av aktører innen samtlige sosiale medier, hvilket innebærer svært mange mennesker som opererer på svært ulike arenaer med likeså ulike konsept.
Hva skal en så legge i det å være en influencer? Dette finnes det som sagt intet offisielt svar på per dags dato, slik at jeg, liksom alle andre, for den saks skyld, står ganske så fritt i å foreta denne avgrensningen..

 

 

Etter å ha tatt for meg helt ulike aktører med ditto ulike områder de har satt seg fore å utøve sin innflydelse på, har jeg kommet frem til et ståsted der det ikke har særlig med antall lesere å gjøre som i hvilken grad en faktisk utøver en reell innflydelse.
Om det var opp til meg, syntes jeg inflydelsesbegrepet, ut fra ordets originale betydning egner seg best for meningsytrere og samfunnsdebatanter, da det er her reell inflydelse utøves. -De som jobber for endring på ulike områder i samfunnet. Her må det imidlertid presiseres at dette ikke på noen som helst måte er et uttrukk for at jeg anser disse aktørene for å ha en høyere verdi, for å gjøre en bedre jobb eller hva det ellers måtte være i forhold til andre. Det er en ren vurdering i forhold til hva som i mine øyne passer best innunder de gitte begrep. Bloggere som opererer innen f.eks mote, skjønnhet, mat & interiør, syntes jeg er mer inspirasjonskilder enn utøvere av innflydelse, så om influencer-tittelen skal avgrenses på noe vis, syntes jeg faktisk at det er heller her det bør gjøres enn å sette krav til antall lesere og/eller følgere. Jeg mener.. En må jo kunne gå ut i fra at en som f.eks har 150 følgere på Instagram, og ‘that’s it’ aldri ville funnet på å titluere seg som en influencer. Ditto vil jeg gå ut i fra at den enkelte aktør eventuelt påberoper seg denne tittelen etterhvert som de begynner å synliggjøre seg, og det etterhvert faller seg naturlig.

For min egen del, sitter det nok fremdeles ganske langt inne å titluere meg selv som en ‘influencer’, til tross for at det jeg bedriver her på bloggen faktisk innehar de kriterier jeg, objektivt sett, mener favnes av begrepet. Betydningen av begrepet ‘influencer’ er jo som sagt en som utøver sin inflydelse på sine medmennesker og/eller samfunnet som sådan, så det kreves jo ikke akkurat noe geni for å skjønne hva en blogg som er bestående av meningsytringer i en såpass stor grad som denne har for øyet!.. Men ikke desto mindre, føles det fremdeles rett og slett for kleint å påberope meg denne tittelen. Men jeg har nå i det minste klart å venne meg til å bli titluert som influencer i henvendelser fra andre. -Det er iallefall noe, -og ikke minst langt mer enn jeg kunne ha sett for meg da begrepet kom brasende inn i mitt vokabular halvannet år tilbake.

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg