Hvordan orker dere!??

Da jeg var på besøk hos en venninne som har eneansvaret for et lite barn, så slår det meg; Å orke det som følger det ansvaret å oppdra et lite menneske, er en regelrett super-power i mine øyne. For hvordan det er menneskelig mulig å kombinere jobb og barn uten å klappe sammen innen en uke, står for meg som ubegripelig.. 

 

 

Jeg mener.. Bare det å komme seg opp på de ukristelige tider som kreves i de fleste bransjer, er jo et sant helvete (det er en grunn til at jeg har valgt komboen blogger og restaurantansatt bortsett fra ren trivsel, for å si det sånn).. Følgelig, fremstår bare det at jeg skulle fått stablet et grettent, og derav fullstendig irrasjonelt avkom i tillegg til meg selv på beina ved 7-8 tiden om morgenen som urealistisk! Vel vitende om hvor nær amøbetilstand jeg befinner meg i etter en lang og stressende arbeidsdag, så fremstår tanken om å da skulle hente avkommet på hhv skole/barnehage, butikktur, middagstilbredning, og hva som måtte følge deretter, like urealistisk som å kunne ikle meg tricot, rette ut den ene armen, for så å fly avgårde som Supermann..

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil; Max ei uke, og jeg ville klappet sammen som et korthus! – Etter alt å dømme så til de grader at vi snakker sykehusinnleggelse her, iallefall om jeg hadde vært aleneforelder.

Videre, er det ingen mulighet what so ever for at jeg ville vært i stand til å utvise den nødvendige tolmodighet og selvkontroll som kreves for å avstå fra å ty til fysisk avstraffelse når den/de yndige små, som seg hør og bør, forandret seg til irrasjonelle, hylende krapyl!

Nå skal det jo tas med i betraktningen at jeg ikke er nevneverdig barnekjær, utover at de er morsomme å ha med å gjøre når de er på godsiden som gjerne kun blir andre enn foreldrene til del. Følgelig, er det er vitterlig et lysår fra det å ha det gøy med andres barn på sitt blideste i en stakket stund, til det å forholde seg til disse minimenneskene 24/7.

Jeg er med andre ord det fullkomne eksempel på at foreldrerollen slettes ikke er for alle. At et uforskammet høyt antall barnløse opplever et tilnærmet utilbørlig press om å få barn den dag i dag, er derfor fullstendig uakseptabelt! Å ta på seg et slikt ansvar bør vitterlig være en særs godt gjennomtenkt beslutning, og KUN opp til den enkelte å foreta! Dessuten, er det heller hverken noen som vet, eller som har noe med å vite årsaken til barnløshet! Det kan jo også godt være de ønsker barn, men ikke får det til!

 

Dette krapylet er en SIM-baby, slik at mamma-politiet kan legge ned sablene i det ingen eksisterende småtroll er eksponert med dette bildet..

 

Enkelte ting her i livet, har man som utenforstående å ligge unna, og dette med reproduksjon er definitivt et av de! Selv er jeg så heldig at hverken foreldre eller andre har lagt seg i den beslutningen jeg har tatt om å utgjøre en ende i slektstreet. Likeså skal det sies at jeg heller aldri har brydd meg døyten om å få med meg eventuelle reaksjoner på min beslutning. Men at jeg er uangripelig som granitt i anledning slike ting, så er vi jo alle forskjellig. Lik som jeg har mine svakheter på områder andre fikser uten omsvøp, så er det de som ikke fikser de områder jeg fikser til fullkommenhet, så at dette med forventningspress kan oppleves borderline uutholdelig for mange, har jeg full forståelse for. – Og det å bli presset til ettergivelse på dette området, er vitterlig ingen tjent med!..

 

19 kommentarer
      1. Det skal en jaggu ikke se bort i fra! For med tanke på at mormor hadde tvillingsøstre, for så at mormor selv får tvillinger (hvorav den ene av disse er min mor), for så at mammas tvilling igjen får tvillinger, så.. 😮 😀

    1. Så sant, dette er noe ett hvert menneske må sjøl bestemme over. Andre har ingenting med det å gjøre. Alle gjør sine valg, det som verre kan være, er folk som får barn uten å ønske det og heller ikke greier det godt. Det er fryktelig trist. Jeg skulle heller ikke ha barn, men da jeg ble tredve ble det likevel viktig. Men jobb var det. Og mye kjærlighet. Vi må akseptere at vi alle er forskjellig, akkurat det er veldig spennende.

      1. Jeg tenkte at jeg mest sannsynlig kom til å få lyst på unger ‘en gang i fremtiden’, inntil det hadde gått såpass lenge at det bare var å innse at jeg aldri fikk disse biologiske klokkene *hehe*.
        – Dessverre er det alt for liten romslighet blant folk til å akseptere, -for ikke snakke om å verdsette de individuelle forskjeller.. Det er alt for trange rammer som samfunnet forsøker å presse oss inn i, syntes jeg..

    2. Ja det tenkte jeg også, hvordan orker dere?!
      Så fikk jeg mine egne, og bare vokste inn i rollen, sammen med og langs med 💚💙❤
      Men det må være noe en ønsker. Noen bestemmer seg for at de ikke skal ha barn, og det må respekteres 😊

      1. Definitivt!
        Ikke sånn å forstå at en ikke blir glad i de uansett! Men jeg tror det å få livsløpet en hadde sett for seg/ønsket snudd på hodet pga unger en i utgangspunktet ikke ønsket, har lett for å kulminere i en depresjon/bitterhet over tapte drømmer når den/de har forlatt redet, og en gis anledning til å reflektere..
        Dessuten, er en også nødt til å se i hvitøyet at det slettes ikke er alle som er egnet i foreldrerollen! Det krever jo unektelig en god porsjon tolvmodighet, evne til logistikk og systematisk planlegging, osv, osv, hvilket det slett ikke er alle som har..

    3. Er så utrulig enig..enkelte ting bør folk faktisk holde seg for gode til, når det kommer til å stikke nesa borti andres liv.
      Har fått noen kommentarer i tidligere år sjøl.. For jeg ble ikke mor før det året jeg fylte 30..og oppdaga ikke graviditeten før jeg var 13 uker på vei, og da var det fint lite å gjøre med det. Jeg var brenne sikker på at det der kom til å gå straka vegen åt Helvette, og at jeg kom til å klare å fucke opp ungen.. men noe sykt merkelig skjedde..de derre urinstinktene som andre hadde fortalt meg om – og som jeg bare lo av – kicka faktisk inn. Ikke med det samme, åh nei – men plutselig etter en måneds tid, sank det inn at denna bylten er MIN..han er en del av MEG.. og da var det gjort, kan man si..
      Og bare til opplysning – jeg har ikke fucka opp kar´n, hehe 😜

      1. Jeg må jo si jeg lurer på hva som feiler folk, ass! – 30 er da virkelig ikke gammelt heller!!
        Når du allikevel fikk barn, er det godt å høre at du klarte å unngå å ‘fucke den opp’ 🤣😂🤣
        Men tenk deg min, da.. Første uka på skolen, og kidden hadde rukket opp hånden for å proklamere typ; Mamma mener banning er sunt hun! Bare at så lenge man er barn, så får man ikke si faen til voksne.. – Barnevernet ville jo vært på døren sporenstreks! 😂🤣😂

        1. ..mhmm..akkurat det har jeg også lurt på – mange ganger 😉
          Nei 30 var ikke gammelt – men trur kanskje det var nettopp den “horrible” alderen (i andres øyne) som berga rævva mi, for å si det sånn. Ikke sikkert jeg hadde takla det like greit om jeg hadde vær yngre..
          Hehe..ja ser den.. til og med her tror jeg barnevernet hadde kommet sprettende – sjøl om vi nordlænninga er kjent for å få bainnskap inn med morsmelka, er det fascinerende å se hvor utrulig snerpete folk kan være, altså 😂

          1. Ja, ikke sant.. For meg, er ikke banning annet enn kraftuttrykk; Ord som beskriver ytterpunkter, for å si det sånn, så om jeg hadde hatt unger, så hadde banningen kommet inn med språket forøvrig. Jeg ville heller lagt vekt på hva som passer seg og hva som ikke passer seg av oppførsel uten å vektlegge ordbruken som sådan. Den ville jo ha tilpasset seg automatisk!

            1. Høres akkurat ut som min tanke da jeg (vi – for jeg var gift med barnefaren frem til guttungen var 15) gjøyv laus på foreldrerollen. Når har x´en ei datter fra et tidligere forhold, men han “datt ut” av det forholde da jenta var bittelita – så han var jo nesten for førstegangsforelder å regne, han også.

    4. Jepp!
      Jeg har revet meg i håret og ønsket å slenge både det ene og det andre rundt i rommet når det står på som verst… Fra fødsel til de går ut av redet er det tålmodighet, kjærlighet, sinne, frustrasjon, søvnløshet, slitenhet, utilstrekkelighet, glede, sorg osv…. alt samlet i ett og det går rundt og rundt som en karusell.
      Men du verden så mye glede det gir også. Stort ansvar – som ikke JEG var klar over før jeg satt der med et barn. Kjærlighet <3

    5. Eg har gjort det to ganger,var ene og alene med begge mine to og ingen av gangene var det planlagt.
      I 1980 fødte eg en fantastisk gutt,eg hadde ingenting annet enn meg selv og min store mage,men eg lovet meg selv at dette skulle gå på et vis,eg hadde plutselig et lite menneske å ta ansvar for og eg var 21 år.I babytiden hans valgte eg å være hjemme med han,heldigvis var eg ferdig utdannet hjelpepleier samme sommer som han blei født,men etterhvert blei det svært vanskelig bla.økonomisk å fortsette å være hjemme med han selv om det var det eg helst ville.Da han var to år begynte eg i jobb,eg ville ha en jobb som kunne forsørge oss og som samtidig ga meg mulighet til å være hjemme så mye som mulig så da falt valget på nattevaktturnus,eg fikk en fast 80% stilling,men den stadige mangelen på personal gjorde at eg jobbet vel stort sett 100+% og har alltid gjort det.Min søster passet barnet om natten når eg var på jobb og etter vakt reiste eg ut til henne og hentet han,for så å reise hjem,for så å gjenta det samme samme kveld,det eneste som holdt meg i gang var perioder med langfri og da koste vi oss skikkelig gutten min og eg.
      Vi var aleine,bare vi to til han var 17år,da fikk han en nydelig liten søster som han forgudet fra dag en,han var hennes klippe,hennes mentor og forbilde i syv år – og eg gjorde akkurat det samme en gang til,eneste forskjellen no var at min sønn,hennes storebror,hjalp til med litt avlastning av og til og ellers andre ting han kunne bidra med.
      Så,min sivilstatus har vært enslig forsørger i over 30 år,i tillegg til det har eg jobbet hel stilling+ og tatt videreutdanning ved siden av,eg har jobbet meg opp fra den vettskremte jenta på 21år som kun hadde meg selv og min store mage,som ikke hadde noen ide om hva fremtiden ville bringe, til å ha det svært godt på alle måter den dag i dag – og alt sammen har eg gjort helt selv.
      Eg er velsignet,og eg tror eg må ha gjort noe riktig tross alt som har fått to fantastiske,oppegående og selvtenkende voksne barn,selv om den ene ikke er med oss her i verden lenger så var han 24år da ulykken skjedde.
      Og,eg er velsignet med et barnebarn på 16 mnd,som er selve solen i vårt liv.
      Livet har vært godt i det store og hele og eg må være ærlig å si at eg hadde gjort det samme igjen.For meg handler det om å steppe opp å ta ansvar.
      Hilsen synskepeggy.

      1. Først og fremst så kan jeg ikke engang begynne å få uttrykt hvilket uendelig tap det må ha vært å ha mistet et barn.. Det er jo unektelig det største tap et menneske kan oppleve..
        – Dernest, er det jo imponerende hva du har fått til, selv i så ung alder! Herregud, da jeg var 21, bodde jeg fremdeles i sokkelleiligheten i barndomshjemmet, brukte alt av inntekt på til fjas, klær og på byen, mens problemene jeg evnet å ta inn over meg, var det kinkige i å ha dobbelt-booket dater *hehe*. En vokser jo unektelig med de ansvar en får, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke evner å se meg selv få til det du har klart..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg