I kveld var det ikke lov å være hore!

Min absurde lettrørthet, kombinert med at jeg faktisk griner for alt (-og da mener jeg absolutt alt).. – At jeg skulle ende opp med å bli rørt til tårer, med påfølgende mascararenner, snørr og gørr av fyren som blastet ut at i kveld så var det lov å være hore (for ikke snakke om å drekke, spy og pule) ut i mainatten fra russebusser over det ganske land for få år siden, den så jeg faktisk ikke komme.. 

 

(foto: NRK)

 

Når min ubetingede favorittlåt, – den der hekselåta gikk fløyten ved første korsvei, så opplevdes det som om Tix, eller Andreas Haukeland som han egentlig heter, på en måte vokste jevnt og trutt i en slags helhetlig anseelse programmet igjennom.

Det hele begynte da han overrasket ‘big time’ med en låt som var totalt annerledes enn hva jeg har hørt fra ham tidligere. I motsetning til hva som gjengs over blir så alt for plumpt og regelrett fordummende for den voksne, oppegående delen av befolkningen, er jeg såpass enkel, for ikke snakke om så jævla harry at jeg lar meg rive med i partystemning av låter som den med at det er lov å være hore. Men det er jo ingen tvil om at jeg er ‘the odd one out’ her, liksom det er åpenbart hvordan denne låten vil være en booster ut av denne verden hva gjelder bredden på publikumet hans!

Dog opplevde jeg at det generelle nivået i årets Eurovision finale var betydelig høyere enn hva det pleier å være. Selvsagt var det låter jeg ikke kunne forstå kunne være brukende til noe som helst bortsett fra å føre med seg en viss risiko for å kjede det europeiske publikum til døde, men det var faktisk ikke mer enn et par-tre slike værstinger. Samtidig, var det så mange som en fem-seks av låtene som virkelig holdt en høy musikalsk kvalitet! Jeg var i utgangspunktet også udelt begeistret for Rein Alexander, Jorn, og Keiko, -i tillegg til den nevnte heksefavoritten..

Det som endte med å bli tungen på vektskålen til fordel for Tix så seint som ved siste ‘sing-off’, var at han faktisk valgte å legge inn en henvendelse til de som sliter mentalt for tiden i opptredenen sin. Jeg mener.. Å inneha en såpass evne til ‘å se ut av sitt eget hode’ i en sådan stund, og derav se rett inn i kameraet for å avsi en ektefølt støtteerklæring der han nådde ut til flest mulig mennesker over det ganske land.. Det viser en one of a kind person, det er i allefall sikkert!

Andreas ‘Tix’ Haukland utviste videre en ydmykhet, takknemmelighet, og ikke minst en rørende glede der han sto og mottok det ene svimlende stemmetallet etter det andre, iblandet en solid dose vantro over det scenariet han var en del av.. Det virket som selv sluttfinalemotstanderen Keiko nærmest glemte skuffelsen ved synet av russelåtsangeren som sto der med tårer som rant i strie strømmer..

Gratulerer med dette Andreas Haukland så mye med seieren i årets norske Eurovisionfinale, og ønsker all mulig lykke og success i den kommende internasjonale finalen!

9 kommentarer
    1. Enig med deg, – Tix vokste overraskende høyt utover i finalen i mine øyne, og jeg ble også sykt rørt over ordene hans og ikke minst det at han selv viste en sånn ydmykhet da han vant.
      Heia Tix!

      1. Ja, selv om jeg var klar over at fyren hadde langt flere sider enn den rølpete russelåtsangeren, så ble jeg skikkelig satt ut av den fremtoning en vi så i går.. Det er litt sånn betryggende å få vite at andre har reagert som meg, da jeg skal ærlig innrømme jeg var redd jeg hadde bikket fullstendig når jeg kunne sitte her å røres til tårer av Tix, – av alle mennesker (haha)

    2. Vet du – dette var som jeg tenkte selv. I mitt lille ego så kan du gjerne tenke hvem jeg stemte på først, men så når jeg etter andre runde hørte mer nøytralt etter så … vel så var han i en klasse for seg. Så … dette blir spennende:)

      1. Stavangerguttene var jo også blant de som sto for flott underholdning! I mine øyne, var låten knall, og som sangere er de jo enestående alle sammen. Det som imidlertid ødela m. h. t å nå helt opp i favorittsjiktet, var at jeg følte de manglet det visuelle blikkfanget i sceneopptreden og antrekk som kreves for å bli blant de få som virkelig blir lagt merke til blant alle de opptredenene som skal settes opp mot hverandre i løpet av finaleuken i Nederland.. Om en sammenligner 4 pent kledde og ‘velstriglede’ menn med en engel fastbundet med kjettinger rundt håndleddene, akkompagnert av et kobbel av dansende sortvingede smådjevler, så er det jo ingen tvil om hvem som setter seg på minnet hos folk som aldri har hørt om artistene tidligere..

      1. I den normale verden, var også jeg helt blank når det kommer til helge-TV, for da har jeg vært på jobb. Men for en restaurantansatt på det sentrale Østlandet, så har en jo ikke hatt stort annet å foreta seg det siste året, så (hehe)..

    3. Keiino har jo vært med før også, visstnok. Så ikke synd pådem i alle fall. Jeg så ikke på, men fikk med meg at han Tix vant. Artig at folk vinner som blir såå glad for det også 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg