Influencer-løgner!

De største profilene innen blogg og sosiale medier, fronter gjerne en uhyre glamorøs og begivenhetsrik tilværelse. På TV2 -nyhetene i dag, får vi imidlertid en real påminnelse om ikke å ta det for gitt at sannheten er slik den gis uttrykk for å være.. I disse tider, kan nemlig et bilde være like løgnaktig som det uttalte eller det skrevne ord.. 

 

 

Saken TV2 har lagt ut på sine nettsider, er fra USA, der det faktisk eksisterer falske kulisser som nasjonens influencere kan dra nytte av for å gi inntrykk av at de befinner seg et annet sted enn de faktisk gjør. I dette spesifikke tilfellet, dreier det seg om noe ikke mindre enn et luksuriøst privatfly. Mens det på bildene unektelig ser ut som om de befinner seg om bord på denne fiktive farkosten, da selv lyssettingen er gjort autentisk med at de faktisk skulle ha befunnet seg i luften, er den reelle lokaliteten et fotostudio i LA.

Nå har det, i allefall så vidt meg bekjent, enda ikke blitt påvist lignende tilbud her på berget, men det er så visst ikke ensbetydende med at tilsvarende løgner ikke presenteres blant norske aktører innen blogg og sosiale medier. Det er ikke stort mer enn et års tid siden en norsk blogger måtte legge seg flat for å ha frontet en fake Tyrkia-ferie sammen med to andre kjendiser.

Feriereiser o.l er så langt i fra det eneste av uærlig influencer-virksomhet som har kommet for dagen. Nå snakker jeg ikke om sånt som litt enkel forskjønning av bildene før de legges ut. Først og fremst, mener jeg folks ‘hang-up’ på denne fronten er flisespikkeri og pirk på ting som enten ikke har- eller ikke burde ha noen relevans. – Her er det imidlertid delte meninger, men såfremt en ikke forsøker å legge skjul på og/eller benekte at virkeligheten er gitt en viss ‘boost’, er iallefall min samvittighet ren. De løgnene det her er snakk om, er bevisst villeding av publikum.

 

 

Sommeren for to år siden hadde vi et klasseeksempel på uhederlig influencer-adferd her til lands, da en av våre mest profilerte av sitt slag begynner med å annonsere en premiert konkurranse hvor de utlovede prisene var ikke-eksisterende. Dernest går det ikke mer enn en måned eller to før den samme personen atter igjen har opptrådt forkastelig, da vedkommende ikke overholdt sin del av en avtale om gratisutførelse av en tjeneste mot fremsnakk i et blogginnlegg. Da den forsmådde aktøren endelig fikk tak i influenceren, -eller rettere sagt; Talspersonen som representerte vedkommende, kulminerer det hele i et blogginnlegg hvor virksomheten regelrett slaktes. – Hvilket de fremlagte bildene av utført arbeid var ufortjent ‘on another level’. Jeg evner fremdeles ikke å komme opp med noe som helst som kan forklare hvordan folk kunne fortsette å følge influenceren etter disse to avsløringene.

Men det jeg såvisst forstår ut i fra dette, er at bedrag fra influencere ufarliggjøres ved at eventuelle avsløringer har minimal- til ingen negative ringvirkninger på følgerfronten, og derav at sponsorene fremdeles vil stille seg på geledd til deres tjeneste. Jeg mener.. Når Carl-Aksel Jansen kan skilte med et sted mellom 52-53 000 følgere etter å ha blitt dømt for svindelvirksomhet av groveste sort, så sier jo det alt..

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg