Insta-Fientlig!

Som de fleste andre, sørger jeg for å fremstå såkaldt ‘insta-vennlig’ i sosiale medier. Men som oftest er fremtoningen langt mindre vennlig i så måte. Når sant skal sies, er den vel heller ganske ‘Insta-fientlig’.. 

 

Virkelighetens mer eller mindre ‘Insta-fientlige’ selv.

 

Jeg husker da Instagram slo igjennom (om en kan bruke det uttrykket), og hva det i utgangspunktet ble gitt å være, er ganske så annerledes enn hva det er blitt. Instagram ble nemmelig presentert som en bildedelingstjeneste hvor folk fikk dele forevigede øyeblikk fra livene sine. – De virkelige livene!..

Om mulig enda mer snodig, er det å tenke tilbake på hvordan Instagram i sin spede begynnelse ble sett på som en positiv plattform. Vi fikk vite at på dette nettstedet hadde de fått bukt med ‘nett-trollene’ ved kun å ha ‘likes’, og ikke ‘dislikes’..  Ja, ja, så feil kan man ta. – Men hensikten var nå god iallefall!.. Nett-trollene klarte som kjent å finne andre måter å spre negativiteten sin på enn å trykke ‘dislike’ på innlegg, og plattformen er blitt et eneste stort ‘show-off’. Om ikke alle retusjerer selve bildene, retusjerer folk selve livet over en lav sko. Og selv om vi alle interlektuellt sett vet at den virkeligheten som presenteres er forfalsket og forskjønnet, enten på den ene- eller den andre måten, -eller på begge, for den saks skyld, gir gjerne disse glorifiserte virkelighetsbildene oss en følelse av mislykkethet. Likeså bidrar vi selv til andres følelse av mislykkethet på samme viset..

Praktisk talt alle lar seg påvirke. mot bedre vitende, av den virkeligheten som presenteres på nett i større eller mindre grad. – Også jeg. – Og i likhet med mine jordiske samtidige, vil også jeg etter alt å dømme fortsette på samme viset i overskuelig fremtid. – Forstå det den som kan..

 

 

4 kommentarer
    1. Følger poengene dine! ..Er det rart det er økning i økning i psykiske problem hos unge, når man sammenligner seg med illusjoner

    2. Jeg husker også begynnelsen av Instagram og jeg var der ganske tidlig. Husker at jeg blei irritert når folk la ut veldig redigerte bilder da jeg mente at det som skulle publiserer der var HER OG NÅ, altså i nuet. Nå er jeg også der og legger ut utvalgte bilder, men på min Story legger jeg ut ting som skjer her og nå. Alt er i endring, også Instagram.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg