Jeg er i sjokk!!

Hvor lenge de har eksistert, aner jeg ikke, men de har iallefall klart å passere under min ‘radar’ inntil jeg i går fikk kvalmen kastet mitt i fleisen; Plastisk kirurgi -spill -hvorav brorparten sies å være for barn/ungdom! Jeg mener.. HÆ!??.. 

 

Her har jeg plukket ut en håndfull promo-bilder som av type er gjennomgående for disse RPG -spillene… 

 

Innledningsvis, må jeg presisere at jeg som type er hva som faller inn under begrepet ‘ruff around the edges’, for ikke snakke om liberalist på min hals. Det vil si at det skal særs sterk kost til for at jeg lar meg sjokkere, i tillegg til at jeg er en i huget forkjemper for prinsippet frihet under ansvar. Av dette følger at jeg nærmest får utslett når det er snakk om lovmessig- så vel som moralistenes inngripen i den enkeltes frihet til full råderett over eget liv og legeme. – Et prinsipp som også gjør seg gjeldende i form av at jeg mener det er opp til foreldrene til hvert enkelt barn å ta avgjørelser på vegne av nettopp disse barna, da det er de som kjenner barna sine best, og dermed er best kvalifisert til å bestemme alt fra leggetid til grad av ‘eksponering’. – Og da selvsagt hva de respektive barna skal få tilgang til av sosiale medier, filmer, -og spill..

 

I tillegg til RPG -spillene hvor en drifter egne plastikk-klinikker, har vi de utallige bilderedigeringsappene hvor ansikt og kropp kan endres til det ugjenkjennelige. Her markedsføres det fritt med bruk av barn i 12-14 årsalderen, hvor før og etterbilder av jentungen skal demonstrere nødvendigheten av djevelskapen for instafotos, o.l. Her har jeg rett og slett lastet ned en slik app for anledningen, og gitt meg selv en aldri så liten ‘in-app’ kosmetisk kirurgi, hvorpå originalversjonen av ‘selv’ figurerer under..  

 

Med andre ord, ville jeg aldri trodd verden skulle få oppleve den dagen da jeg (av alle mennesker) ikke bare lot meg sjokkere, men faktisk heller mot å ville få satt en stopper for innsalg av en bestemt type spill, av den grunn at de er og blir ‘giftig’. Men selv jeg har altså en grense, viser det seg, og den grensen er passert i det det lanseres role playing games (RPG) hvor plottet er å påpeke feil på innkomne klienter, for så å foreta de respektive inngrep.. Jeg mener.. Her hyles det i vilden sky dersom en mindreårig kommer i skade for å se en pupp, for ikke snakke om det generaliserende gneldret som rettes mot de som måtte inkludere avkommet i blogg og sosiale medier, mens hva som både glamoriserer og normaliserer kosmetiske inngrep på et helt nytt nivå, er fritt frem! Som blogger kan du knapt gi tennene en lysere tone uten verbal slakt, men unger uansett alder kan altså foreta vurderinger av skjønnhetsfeil, for så å rette disse ved hjelp av alt fra fillers til kirurgi i en så realistisk setting at det kunne vært benyttet som læremateriell!

Nå er det seriøst på tide at folk våkner opp av dvalen, tar forvel med ‘bjellekua’ av politisk korrekthet som slavisk har blitt diltet etter så alt for lenge, og begynner å ta for seg verden slik den virkelig er!..

2 kommentarer
      1. Originalversjonen (her går jeg ut i fra det er bildeeksemplet av meg det refereres til) er redigert lysere, i tillegg til at jeg mener å huske det ble gjort en tanke skarpere. Selve utseendet, skal derimot være urørt på dette bildet.
        Generelt, så har jeg aldri lagt skjul på at jeg redigerer bilder som legges ut på bloggen, men jeg endrer aldri trekk slik som fasongen på nesen, kroppsformen, osv. Men for all del.. Det skal ikke benektes at det ofte er en forskjønnet versjon av ‘selv’ som fremkommer også på min blogg.
        Når det er sagt, er ikke dette relatert til bilderedigering på blogg og sosiale medier, men til ‘role playing-games’ hvis annonsering er rettet mot barn hvor plottet går ut på å spille plastikkirurg. Oppgaven går da ut på å finne feil ved utseendet til klienter, for så å rette på disse ut i fra et ideal. – Dette mener i allefall jeg er en vesensforskjell til at jeg, som en voksen blogger med en ditto voksen målgruppe går over bildene i Lightroom før de legges ut..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg