Jeg er [mildt sagt] sjokkert!!..

Jeg er vitterlig ikke en person som verken lar meg sjokkere- eller fornærme i tide og utide, snarere det motsatte! Faktisk er jeg ei såpass hard nøtt å knekke på fornærmelsesfronten at jeg har forblitt fullstendig ufornærmet på alle plan da ca 10,5 av årets 12 måneder var gått, slik at jeg ville hatt all grunn til å tro jeg ville kunne klare å holde stand året ut dersom jeg hadde vært dette bevisst før fortryllelsen ble brutt.. For i det jeg sjokkert til ryggmargen blir vitne til at Norges største avis, i sin helgeutgave, presterer å trykke en artikkel som støtter opp under det giftigste av alle samfunnsfenomen pr. i dag, så blir det for meget, -selv for meg! Og som ikke det var mer enn nok, tas så horribelt til et helt nytt nivå i det en kan tillegge at denne er utformet av avisens faste spaltist; PSYKOLOG(!) Peder Kjos!..

 

 

Det har altså tatt meg hele 6(!) dager å få såpass styring på det raseriet som avstedkom fra å lese en psykologuttalelse som støtter opp om den aldersdiskrimineringen som primært kvinner har vært utsatt for i uminnelige tider at jeg kunne skrive et noenlunde anstendig formulert innlegg… – For vi snakker tross alt om en samfunnsfaktor hvis grad av giftighet setter alt fra de perfekt frontede livene på SoMe og utseendepress blant ungdom fullstendig i skyggen. – Et fenomen som samfunnsutviklingen endelig så smått har begynt å bevege seg bort i fra i løpet av de siste 10 årene…

– Også tillates så dette psykologhelvete å nå ut til en hel nasjon med at det skal være en kjensgjerning at voksne damer ikke holder stand i forhold til sine yngre medsøstre! – Og det verste er at denne artikkelen var et FORSVAR av en TIDLIGERE artikkelspalte jeg ikke har lest, men som vitterlig hadde avstedkommet med et skred av høyst forståelige reaksjoner!

Dersom noen skulle ha probllemer med å se hvordan dette kan være en så her big deal, anbefaller jeg å foreta et tankeeksperiment der en tar to andre grupper, for så å stadfeste at den ene kommer til kort ovenfor den andre utseendemessig. – Hva om jeg f.eks dro et psykolog Kjos-argument med hvite vs. sorte!? Da ville det fremkommet slik: “..- Jeg sier dette bare for at vi må akseptere ting som de er! Og det er en kjensgjerning man bare ikke kommer utenom at mørkhudede av afrikansk etnisitet er mindre attraktive/tiltrekkende hva utseendet angår enn etnisk norske! En sort kan helt enkelt ikke måle seg med en hvit på dette området, uten at dette gjør de til noe dårligere mennesker av den grunn..” Alle og enhver ville jo reagert på noe så til de grader rasistisk! – Og det påfallende er at aldersdiskriminering er akkurat like avskyelig som all annen diskriminering, bare at vi opplever det så ofte at vi faktisk er blitt vant til det!..

Her velger jeg rett og slett å overlate ordet til meg selv ved å re-poste et innlegg omhandlende dette emnet fra tidligere i år:..

 

 

I det siste, har jeg kommet over flere blogginnlegg som har gjort meg både opprørt og provosert. – Ikke av bloggerne selv, og iallfall ikke fordi de føler som de gjør, men fordi vi i Norge, anno 2021, kan være oss bekjent av at den aldersdiskrimineringen av kvinner som har forgiftet den vestlige verden i uminnelige tider.. 

 

 

Jeg merker det koker i toppetasjen hver gang jeg leser sånt som ‘ikke å se så verst ut for alderen’. For mitt eget vedkommende, er dette faktisk det verste folk kan si til meg; ‘Du er jo utrolig fin for alderen!..’ – Hva faen ‘fin for alderen!? Enten så er jeg fin, eller så er man midt på treet, eller så er man ei grå og gusten mus. Det er ikke noe som heter ‘fin for alderen’. ‘Flott for alderen’, er rett og slett ikke annet enn en pent innpakket måte å si at vedkommende har latt seg forfalle i mindre grad enn hva som syntes å være tilfellet for de fleste som ankom planeten i løpet av samme tidsrom!.. – Og dette er IKKE et kompliment! Enten, så gir en et ærlig kompliment fordi en syntes personen ser flott ut, ellers så har man å holde kjeft!..

Men dette er bare overflaten.. Selve giften, består av hvordan kvinner er blitt ansett for å være ‘ferdig’, utgått på dato, i det de kun har levd i 1/3 av forventet levealder. Roten til faenskapen, ligger delvis i Hollywood, og delvis i mote- og skjønnhetsbransjen. Her har man i tiår etter tiår presset alderen for når ei dame er å anse som attraktiv, godt backet opp av menn i panikkalderen med ‘ræva full av gryn’. Med ungdomsdyrkingen, får de jo kjøpt det menneskelige smykket som tidens trend anser for attraktivt, i tillegg til at de lever i den villfarelse av at hva som fremstår som et barn ved sin side, får de til å fremstå som om magen som buler en halvmeter ut fra kroppen ikke finnes, og de siste 20 års forfall på magisk vis viskes ut. – Ikke minst, er ungdomsdyrkelsen som en gudegave for disse fordi gjevnaldrende (eller eldre, for den saks skyld), representanter for kvinnekjjønnet på sitt flotteste, er langt forbi å la seg imponere av penger og status slik tilfellet er for 20-somethings.  Derfor har de brukt sin innflytelse til å lede markedet i den giftige retningen det er tatt.

 

 

Men uansett innflydelse i finansverdenen, så er det faktisk vi, forbrukerne som bestemmer. I det vi velger hvilke varemerker vi vil kjøpe, er det også vi som sitter med styringen på hvordan disse skal markedsføres, og derav hvilke signaler disse sender ut. På bakgrunn av dette, er det en skam uten sidestykke at vi, borgerne av kongeriket Norge, hvilket er et av verdens fremste foregangsland mht likestilling mellom kjønnene, kan være oss bekjent av at dette fenomenet fremdeles får forgifte samfunnet vårt. For dette er giftig i begrepets fulle betydning; Dette er mer skadelig enn kroppspresset som det nå blir lagt ned en uendelig mengde energi på å bekjempe! Får man foreldrene på banen, slik at de faktisk oppdrar ungene sine i form av å gi de den nødvendige tryggheten på seg selv, så er det problemet løst! Aldersdiskrimineringen, derimot, kan ikke bøtes med selvfølelse, da det å være trygg på en selv og ens egenverdi ikke har en dritt å si i søken etter en jobb for alt fra skuespillere og modeller til de som søker jobb som butikkselgere! Dessuten vil en ungdomsusikkerhet få bein å gå på i det disse nåværende ungdommene om en 15-20 år brått har nådd sin ‘utløpsdato’, hvor de braser rett i veggen i det de innser at de har gått rundt og vaset i komplekser da de var i den attraktive alderen, for så å være ‘ferdig’ for godt..

Men det sykeste av alt, er at hele denne greia med at skjønnhet er forbeholdt de yngste, er for intet mindre enn en vrangforestilling uten sidestykke å regne. For i det jeg leser en medblogger skrive at attraktive menn innenfor samme aldersspekter, er ‘out of reach’, i det hun har avskrevet seg selv i forhold til de som er 15-20 år yngre, så tar jeg meg selv i å brøle inn i PC-skjermen; ‘NEEIII!!! Du er IKKE noe dårligere eller mindre attraktiv enn noen!!!’ For dette mennesket kommer vitterlig ikke til kort ovenfor noen!! – Det være seg om de er 20, 35 eller tilhørende hennes egen aldersgruppe!

Nå mener jeg ikke på noe vis å antyde at 20 -somethings ikke er nydelige! Her finner man såvisst plenty av prinsessevakre jenter! Men i det en blir eldre, endrer denne skjønnheten seg til den av en dronning! Dette er en mikstur av utseende og utstråling som ikke kan oppnås uten å inneha en viss mengde livserfaring, for ikke snake om selvrealisering! For å se hva dette innebærer i praksis, anbefaler jeg vignetten til TV-serien ‘Vanderpump rules’ (TV2 Sumo). Serien i seg selv er en anmasende ‘spin-off’ fra Real housewives in Beverly hills’, hvor handlingen er lagt til restaurantkomplekset som driftes av tidligere B.H -husfrue, Lisa Vanderpump, der det ikke er måte på til drama blant de ansatte, som alle later til å være i 20 -årene, som foregår i kulissene. Serien, er i mine øyne med andre ord ganske kjedelig, men i vignetten, så presenteres medlemmene i den nydelig utseende casten en etter en, for så at Vanderpump selv feier inn, seende ut som a billion bucks iført en dyprød ballkjole med utstrålingen til en femme fatale som eier verden.. Den vignetten er rett og slett price-less!..

 

 

Nå skal det sies at det har skjedd en markant forbedring hva dette angår i løpet av de siste 10-15 årene. Takket være at de såkalte 90 -tallsmodellene (Cindy Crawford, Naomi Campbell, Kate Moss, Vendela Kirsebom, osv), hvis karriærer umulig ville vare utover nådde 35 år i alder, -hvilket var for elgammelt å regne i modellbransjen på denne tiden, fremdeles holder koken, så opplever vi i det minste at tendensen er begynt å gå i motsatt retning. Disses stayerevne, har igjen ført til at underholdningsbransjen har åpnet døren for voksne damer, hvilket f.eks kommer til uttrykk ved TV-serier som The real housewives of (XXX). Videre, er det også stadig flere ledende kosmetikkmerker som har hengt seg på, hvor Elizabeth Arden og L’Oreal fortjener all verdens berømmelse for å ha frontet denne utviklingen.

Men fremdeles er det jo en lang vei som gjenstår før giften kan sies å være eliminert. Dog var det en gledelig kjensgjerning da det gikk opp for meg at mitt come-back i modelløyenmed aldri kunne ha skjedd 10 år tidligere..

Det hele koker faktisk ned til oss, deg og meg, der utviklingen nå befinner seg; Skal den positive trenden få fortsette, og det i et viss tempo, eller skal vi resignere, og godta at det er som det er, og giften er kommet for å bli? Vi avgjør dette, ved simpelthen å benytte oss av den makten vi sitter på som forbrukere. I det det fremkommer at en skuespillerinne som er typ 10 år yngre enn Leo Di Caprio ble ansett for gammel for rollen, så ser vi ikke den filmen! Eller om en 30 åring er satt inn som en modell for hudkremen beregnet på 60+ så velger vi et annet merke! Dette er like forbannet viktig om en er ung eller gammel, mann eller kvinne, da det handler om å bli kvitt ren gift fra samfunnet vi lever i!

7 kommentarer
    1. De fabulerte om fenomenet i nytt på nytt idag. Og jeg ble ikke imponert av de som deltok.
      Jeg tror at eldre damer som meg ikke blir så lett imponert av halvgamle gubber. Derfor leter de etter yngre damer og imponere.

        1. Veldig bra skrevet, Gry. 👏 Og jeg leste helt til slutt. Skjønner at du reagerer på psykologens utspill. Du skriver så godt og påpeker mange viktige poeng. Jeg kan spøke med at jeg er “utgått på dato” selv, men samtidig er det ikke sånn jeg “har det”. Har opplevd at en god del yngre menn trives i mitt selskap. Og noen ganger blir jeg lettere sjokkert over at “eldre menn” (bitteitt eldre enn meg) tror de er interessante for meg. Kanskje er bare min selvtillit og selvfølelse i overkant høy… Haha 😁

          Jeg synes forresten at mørkhudede kan være vel så vakre som hvite mennesker. Spesielt de som har sjokoladebrun hud 😀

          1. Dette har faktisk opptatt meg siden mitt første møte med modellbransjen, og det ble gjort klart hvor liten tid vi hadde i denne bransjen (Dette var jo mens de såkalte 90-talls -modellene fremdeles hadde sin storhetstid, slik at ingen kunne forutsi at disse skulle bryte med alt av det som var opplest og vedtatt m.h.t ‘levetid’ i dette gamet.
            – Jeg mener du, liksom alle andre, er i sin fulle rett til å føle seg akkurat så attraktiv, verdig som en gjorde da en var 20, 30, eller whatever! For det er man faktisk!
            Om vi skal bli kvitt den her giften, så må vi nok først av alt slutte å godta dette her som om det var en sannhet. Vi er rett og slett nødt til å ta steget ut i offentligheten, sette ned foten, og gjøre det klinkende klart at sånt piss gidder vi ikke lenger å finne oss i!
            – Og det er SELVSAGT ingen etnisitet som er vakrere enn en annen! Dette var bare for å plassere en annen gruppe inn i damer på 40+ sitt sted for med det å få frem graviteten i det som faktisk sies i den her sammenhengen..

      1. Enda godt jeg fikk vite dette før jeg tok til å se episoden på nett, for det er rett og slett ingenting som provoserer meg mer enn dette.. Hva pokker er det som skjer nå, egentlig!?? Her har vi altså endelig påbegynt en trend hvor dette later til å snu etter å ha forgiftet hele det vestlige samfunnet i møysommelige tider, også popper det opp det ene etter det andre i riksdekkende fjernsyn så vel som riksaviser, og motarbeider dette i form av å fyre oppunder det pisset av et forkvaklet menneske- så vel som kvinnesyn!! Det her må vi bare få en slutt på! For å være helt ærlig, blir jeg vettskremt av det som skjer her nå..
        – Jeg tror nok også at vi damer, generelt sett, har det med å bli mer kravstore/bevisst på hvilke egenskaper vi ønsker enn menn.. Så her kan jeg vel i grunnen forstå hvordan det kan føles veldig befriende med et vesen som lar seg imponere ned i støvlene av en greit stilig bil, og bli påspandert en blomsterkvast og et og annet fra gullsmeden dann og vann *hehe*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg