JoikeTerror!

Kjære Fosen-demonstranter.

Da var vi altså her igjen, på nøyaktig samme sted som vi var sist gang vi tok en alvorsprat, i februar en gang. Den gang ble dog fokuset satt på det paradoksale i at den relativt kjente svenske klimaaktivisten, Greta Tunberg, gikk i bresjen for en demonstrasjon i mot den klimavennlige vindkraft hun har frontet i år til ende. Men denne gang, er det dere demonstrerende samer som skal få min udelte oppmerksomhet.. 

 

Voldtekts[politi]menn!

 

For all del.. Jeg ser poenget deres; Medhold i høysterett er jo vitterlig fritt oversatt at en har fått det som en vil her til lands. – Punktum-finale, ferdig prutet. I så henseende, har det ikke en dritt å si hva hverken jeg- eller noen som helst andre måtte syntes og mene om det respektive anliggendet. Men så er nå imidlertid ikke jeg av typen som kjenner min plass, og derav vet å holde kjeft av den grunn. Samtidig ser jeg heller ikke det store poenget i å drive å hyle i vei der det er fullstendig fåfengt, så hva selve dommen- og dens premisser angår, skal jeg derfor begrense meg til den særs pinlige anmerkningen om at det dere er blitt ‘utsatt’ for ved å få disse vindmøllene plassert der oppe hos dere er et brudd på menneskerettighetene. Jepp.. Intet mindre, altså; Et brudd på selveste menneskerettighetene er det altså gitt å skulle være når det er selveste urbefolkningen som får fratatt en flik av beitet til deres husdyr, altså reinsdyrene. Følgelig er sånt som pisking, water-boarding, og hva som ellers måtte være av de ulike torturmetoder som benyttes rundt om i verden anno 2023, politisk fangenskap, straffearbeid, undertrykkelse, you name it, og ekspropiasjonen av en flik av et område benyttet til reindrift ‘poteto-potata’, – same shit, m.a.o.. – Hvilket i mine øyne er- og blir så til de grader for drøyt om det så aldri så mye er erklært så av selveste høysterett. Denne bemerkningen var rett og slett så pinlig å lese at det, når sant skal sies, var fysisk smertefullt.

 

Aksjonistene ble så, som seg hør og bør, båret ut av stortingsbygget. [foto: Alf Simensen / NRK]

 

Med dette opplest, men dessverre så langt i fra vedtatt, så er det altså deres tur, da; Dere så heftig demonstrerende samer.. Ingen kan si noe på at dere går ‘all in’ for saken iallefall! For etter nyhetsreportasjene å dømme, har et tyvetalls av dere forskanset dere i Vandrehallen inne i selve Stortingsbygget hvor dere sørger for at deres opponenter virkelig får kjørt seg, der dere har gått i gang med en neverending joikemaraton. – Hvilket jeg, -beklager å måtte si det, går ut i fra må være for borderline tortur å regne for de som ev. måtte være hensatt til å tilbringe hele dagen innen hørevidde, om de da ikke tilfeldigvis skulle ha et sett ørepropper liggende igjen fra forrige korsvei. – Før dere nå ev. måtte sette igang krenkelseskoret, så kan joik være riktig så flott, det altså, det er ikke dét det går på! Greia er bare at jeg har en sterk mistanke om at den gjengen som dere nå utgjør der inne i ‘tigerstaden’ ikke akkurat er overrepresentert av det sangtalent som kreves for å frembringe en hørbar joikekonsert, for å si det sånn.

Dette til tross, er det brennende punktet her unektelig nivået på de san.. *ehh* – joiketekstene dere angivelig skal ha valgt. – Hvilke i dette tilfellet skal være måten dere fremlegger deres argumenter på. Greia er nemlig at jeg er blant de som mister alt av lydjørhet- og derav all respekt for de som går inn i en diskusjon/konflikt med usakeligheter a-la merkelapper og ‘name-calling’ istedet for å argumentere for saken som sådan. Følgelig, har altså dere, ved (bla.a) å joike følgende tekst (rettet mot vår olje- og energiminister) kommet i skade for å få feid all tenkelig sympati fra min side rett ut av vinduet;

“Terje Aasland er som ulven. Han er et rovdyr!” 

Jeg mener.. Sånt som dette er rett og slett et lavmål en vitterlig bør holde seg for god for, dere..

 

De joikende i Vandrehallen var kun en dråpe i havet av det totale antallet. Selve mengden holdt det gående på utsiden. [foto: NRK]

 

Dernest, har det seg sånn at valget av fornærmelse, – altså rovdyr generelt- og ulven spesielt, faller i enda dårligere jord hos meg enn den ovenfornevnte manglende sakligheten! Det har seg nemlig sånn at jeg er en ihuget forkjemper for disse dyrenes rettigheter, da vi mennesker så visst ikke har det eierskapet på denne planeten som vi opptrer som om vi skulle ha hatt.  Vi snakker m.a.o om intet mindre enn hjertesak nummer én her! Her strander vi altså, som dere skjønner, fullstendig, dere og jeg.

Avslutningsvis, kommer jeg bare ikke utenom å måtte spørre hvor DERE, så vel som de som har gitt dere medhold, -med menneskerettighetene i hånd, i at de skal fjernes fra reinsdyrenes beitemarker, mener de respektive vindmøller så skal plasseres. M.a.o hvilken gruppe er det så som befinner seg i den andre enden av tidens politisk korrekte verdirangeringsskala at møllene problemfritt kan plasseres der de tilsvarende blir til last for DERES liv- og virke?? Det er jeg, når sant skal sies, svært nysgjerrig på!..

14 kommentarer
      1. Jeg for min del, ville vel i utgangspunktet argumentere det faktum at mye av klimaproblemet ville vært løst om vi bare gav faen i å hugge ned reinskolen.. For disse trærne vil da kunne ta til seg langt mer CO2 i fotosyntesen enn hva vi slipper ut per d.d. Men siden den rådende policy er at vi skal kjøre på med tunellsyn, så må vi tilsynelatende ha disse møllene.. 😛

    1. Joiketrerror altså! 😂😂😂

      Har ikke sett nyhetene, så tar ditt ord for at det neppe er den mest melodiøse joiken som blir fremført. Men nå regner jeg med jeg vet NRK sin neste storsatsning «Joikemaraton minutt for minutt!»

      😂😂😂

    2. Pers fatter jeg ikke hvorfor de debaterer dette enda. Men det er jo typisk norge. Vi frykter handling,men elsker å snakke om det.
      Hadde jeg vært samene hadde jeg fått tak i noe dynamitt eller en kraftig skjærebrenner.Bare fjernet dem selv.
      Regjeringen har fått sine judas penger,for å tillate dette.(ingen ska fortelle meg,at det ikke er smøringer inn i bildet når det gjelder “tillatelsen” som ble gitt.Ulovlig) Så de kommer neppe til å sørge for at de fjernes.
      Om Samene vil ha disse vindmøllene vekk,får regjeringen bare bite the bullet å fjerne dem.

      1. *haha*
        Om de hadde hatt ‘baller’ nok til å kjøre på med dynamitt for å bli kvitt disse møllene, ville jeg faktisk ha måttet gi de en porsjon action-kred. Inntil da gir jeg, når sant skal sies, flatt faen i hvor de møllene måtte plasseres 😛

        1. Ja.Det er akkurat der skoen trykker. I norge har vi ikke BALLER. Vi sutrer på facebook el i avisene. Men ellers så gjør vi intet.
          Om vi faktisk må risikere noe,feiger vi ut.

    3. Heier ubetinget på samene! På alle faktisk, som møter opp foran våre stadig mer rufsete folkevalgte og sier fra. På Politiet, som nekter å fjerne demonstrantene på Stortingets oppfordring.
      Forhandlinger – hva faen liksom ? Bare nok en fremvisning av suveren forakt fra landets regjering, denne gang for Norges høyeste domstol….
      Vi trenger ikke en jævla vindmølle i dette landet. Vi kunne bygd ut vannkraft. De kraftverkene som nå er underdimensjonert for å unngå regjeringens grunnrenteskatt. De som venter årevis på å få konsesjon. Bygninger designet for kraftproduksjon, som ikke får lov å selge overskudd inn i strømnettet. Regjeringer som selger Norges ressurser for å logre for EU.

      Kan egentlig bare støtte ditt syn på ulv – et vesen som langt overgår de fleste mennesker i intelligens og sosial omsorg for flokken!

      1. Når sant skal sies, driter jeg langflatt i disse møllene- og hvor de ev. måtte plasseres. – Og jeg har heller ikke skjønt bæret av hvorfor vi ikke kan kjøre på med vannkraft, der vi VIRKELIG kan slå på stortrommen!
        – Jeg hadde m.a.o latt denne saken passere glatt om det ikke var for at de kjører paroler som går på usakeligheter kontra sak, og når det da på toppen av det hele ‘køddes’ med ulven, så går rullgardinen rett ned for mitt vedkommende 😉

    4. Greta kommer til demonstrantene i morgen. Hun lar ikke en slik anledning til presseoppmerksomhet gå fra seg.
      Ellers holder jeg med samene og synes aksjonsformen er kul. Litt sivil ulydighet i form av joik i vandrehallen må vi tåle. Det er jo regjering og storting som ikke retter seg etter en høysterettsdom.

      1. Juridisk har de retten på sin side, så den er er grei. Personlig, kunne jeg i utgangspunktet ikke gitt mer blaffen i hvor de møllene måtte plasseres, og jeg er også forsåvidt enig i at den joikegreia er kul.
        Men der det strander for meg, er at det benyttes usakeligheter, og det i nedrigste utgave, istedet for å la parolene gå på sak. Da hjelper det liksom ikke hvor god sak de måtte demonstrere for. Da blir det bare for dumt i mine øyne. – Og når de da på toppen av det kele ‘kødder’ med ulven, så havner de ubønnhørlig på vrangsiden min. *hehe*

    5. Skyver samene reinen foran seg? Kan det være andre motiver? Kan det være at Statkraft har ødelagt tilgangen med anleggsveier til vindmøllene til samenes hellige fjell Rasttigaisa ? Som i samenes gamle religion et fjell som har sterke iboende krefter. Så sterke at sjamaner fra både nord og sør i Sameland i gamle dager kjempet for å få kontrollen over. Kan det være at dagens samer har samme sterke følelser som muslimer når noen setter fyr på koranen?

      1. I mine øyne, er religion (kristendommen (i aller høyeste grad) innkludert) roten til praktisk talt alt ondt her i verden, i tillegg til at jeg anser det å tro på de verdensbilder som gis her for pinlig lavpannet, så..
        – I utgangspunktet gir jeg, når sant skal sies, fullstendig blaffen i hvor de møllende ender opp. Ei heller er denne urbefolkningens anliggende blant de emneområder som engasjerer her på berget. Jeg syntes vel, strengt tatt at samenes rettigheter har gått litt over stokk og stein, men det er så langt i fra noe som holder meg våken om nettene, for å si det sånn *hehe*. Både demonstrasjon og mølleissue ville derfor fått passere uten noen kommentar fra meg, om det ikke var for den aversjonen jeg har imot bruk av merkelapper- og name-calling fremfor å gå på saken som sådan i diskusjon og konflikt. Men når det er sagt, ville jeg, for å være ærlig, fint ha klart å se mellom fingrene på det som åpenbart er ment som en fornærmelse mot Aasland dersom denne ikke hadde blitt plassert midt i det som er det aller størtste issuet hos meg; Nemlig dette med dyrenes anseelse- og rettigheter generelt- og rovdyrenes spesielt.
        – Ellers så er det også en medvirkende faktor at jeg generelt anser det for giftig når den ene siden i en sak mer eller mindre påberoper seg ‘monopol’ på sannheten, med den følge at de som måtte ytre seg på tvers av den aksepterte meningen blir angrepet på et vis som gjør at de ikke våger å fremme sitt syn. Jeg, derimot, elsker jo å ‘røre litt i gryta’, så.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg