Julens falskhet!

Liksom intet er så galt at det ikke er godt for noe, er det nok heller ikke noe som er så godt at det ikke er galt for noe, slik som julen. For samtidig som jeg gleder meg som et barn til denne høytiden hvert eneste år, så opplever jeg også juletiden som en regelrett oppvisning i falsk godhjertethet.. 

 

 

Det skjer i de dager da et stadig økende antall grelle julelys blinker epileptisk mot oss fra butikkenes utstillingsvinduer, og Chris Rea’s sang om kjøreturen hjem til jul blander seg inn i Live aid anno 1984’s spørsmål om de nødlidende i det hele tatt vet at det er jul. Det norske folk halser fra den ene fullstappede butikken til den neste med desperate blikk og svette panner i jakten på julegavene som på død og liv ikke kan komme til kort i forhold til fjorårets..

For liksom alt annet, er også julen preget av det alltidsnærværende statusjag: Huset må være må være så til de grader dekorativt at det glatt får en IKEA-katalog til å blekne; All verdighet, innsats og ære settes inn, da det tilsynelatende verste som tenkes kan av tragedier som kan ramme, er å komme til kort ovenfor naboen. Ikke sånn og forstå at en nøyer seg med uavgjort; Her går man ‘all in’ for en synlig mer eksklusiv utebelysning enn naboen, liksom et taktisk vellykket rotte-race inkluderer å være førstemann ute med den flotteste, høyeste og frodigeste av furutrær eller edelgraner så til de grader profesjonelt dekorert at de faktisk matcher de som en gang var å anse som fantasi/eventyrtrær i Disneys jul..
Dette plager for så vidt ikke meg, da enhver må få stå fritt til å gjøre hva pokker de måtte ønske. Men når også den givergleden som følger julen blir et statusjag, da blir det faktisk for meget, selv for meg..

At det gis voksne summer til både Frelsesarmeen, fattighuset, og hva det ellers måtte være av veldedige organisasjoner som bistår de svakeste, både innenlands og utenfor, er i utgangspunktet selvsagt helt fantastisk. Det jeg imidlertid har problemer med å svelge, er at denne voldsomme omtanken for de narkomane, fattige og bostedsløse kun later til å eksistere i forbindelse med juletiden, mens det ellers i året kun er forakt å spore ovenfor de samme menneskene!
I det kjøpskonkurransen med naboen topper seg et sted mellom 10 og 15 desember, er det liksom ikke måte på hvordan det flagges giverglede, hvor den ene selvsagt skal toppe den andre. Men med en gang desember det ene året bikker over til januar det neste, så er det som om man klikker en bryter, der man den ene dagen er en nasjon proppet av blødende hjerter for de vanskeligstilte, for så at det i den neste har funnet sted en kollektiv tverrvending tilbake til nedlatende avvisningen ovenfor de som henvender seg med en forespørsel om ‘en tier til kaffe’ som normalt råder fra januar til slutten av november.

 

 

Til tross for at jeg tilsynelatende har mine sosiale antenner, og både medfødt- så vel som innlært mellommenneskelig forståelse på stell, og derav aldri har hatt noen problemer i så henseende på alle andre kjente områder her i livet, så har jeg av en eller annen grunn falt rett igjennom hva dette angår. – For dette her, har jeg til dags dato ikke evnet å forstå meg på i det hele tatt! – Og da mener jeg ‘ikke å forstå meg på’ i begrepets fulle betydning, for jeg er like uforstående til denne, i mine øyne, paradoksale adferds- og holdningsendring som jeg antar jeg ville vært i hht gjeldende adferdsmønster dersom jeg brått var blitt hensatt på en annen planet! For hvordan et menneske så snart det første adventslyset tennes kan gå fra å være så proppfull av medfølelse og hjertens godhet ovenfor de eksakt samme individene som de like brått skyr som pesten i det siste hopper har landet i nyttårshopprennet, vil jeg verken kunne forstå eller respektere.
Faktisk er den forakten jeg føler for denne totale falskheten så til de grader altoverskyggende at jeg ikke en gang greier å gledes over det positive som tross alt avstedkommer fra denne månedlige statusbaserte rausheten..

Av den grunn, er mitt juleønske for det herrens år, 2022, at folk kunne legge dette behovet om avstandstagen til de som har falt utenfor i dette velferdssamfunnet til side også ellers i året. For tro det eller ei, så kan vi faktisk miste alt det vi har, alle som en, allerede i morgen. Og om så, gud forby, skulle skje, ville det så avgjort vært å foretrekke å slippe denne forakten fra omverdenen oppå alt det andre, ville det ikke?..

 

** Ellers er det mer Julestoff å finne i DETTE innlegget!

 

 

19 kommentarer
    1. JEG ER SÅ ENIG!
      Selvsagt er det fint at man gir til jul, men de som lite har, sliter like mye når januar kommer, men da har de fleste lukket lommeboka. Men i januar er de usynlige..

      I jula skal vi gi og vise vår barmhjertighet, men er ikke set akkurat det samme som å kjøpe seg avlat fra gammelt av?
      Jeg har ikke all verden, men jeg gir når jeg kan, men kunne sikkert gjort mer.

      Å poste på SoMe at man samler inn penger, kan sikkert virke falskt, men jeg gjør det for å forsøke å påvirke andre til også å gi. Ikke for at jeg skal fremstå som from eller gavmild.

      1. Det er jo forståelig at folk gir mer i desember da en har mer penger! Det som gnager hos meg, er for det første alle de som syntes å gi mer av behov for å fremme status enn faktisk å hjelpe. Hvor mange ganger har en ikke overhørt samtaler ala; “Frelsesarmeen er virkelig flott, altså. Der legger vi fast en 500-lapp hver jul!”
        – “Vi gir faktisk tusenlapp, vi altså” (- Også følger den latterlig falske beskjedenheten) “..For det er liksom den organisasjonen der jeg stoler på at pengene blir brukt rett, så da lar jeg heller være med de andre. – Ja, bortsett fra TV-aksjonen da, selvfølgelig!..” (Så må den første ta igjen tapt terreng)
        – “Vi har nå pleid å dele mellom Frelsesarmeen og Røde kors, vi da, fordi…”
        Men aller verst i mine øyne, er måten de samme folka som skal være så himla godhjertede i desember tar demonstrative unnamanøvre for å unngå de hjemløse/heroinavhengige når de møter de på gaten. Jeg mener.. Når man går ‘all inn’ for å få innført FORBUD mot at det bes pent om å få en 20-kroning e.l, for ikke snakk om det at det ikke lenger skal være lov å sove ute, så er det jo seriøst ikke mye til reell omsorg iboende disse folka! Altså; Hvor faen skal du gjøre av deg da, dersom du, som hjemløs forbys å oppholde deg ute!?.. 😛

    2. Umulig å være uenig. Med det sagt, kult bilde, jeg digger ankerkjeder, skulle gjerne har armene fulle. Hva lysebelysning angår skal balkongen fylles med lys i blinkende farger fra kommende helg, og i dette nabolaget så blir det ikke vanskelig å overgå noen, hehe 😜

        1. *hahaha*
          Dessuten er det så alt for mange som er så inn i granskauen stygge at jeg ikke kan fatte annet enn at netthinnen på ett eller annet vis må ta skade av den grellheten som treffer den.. 😀 😀 😀

            1. *haha*
              Du er jo serr gal nok til å gjøre noe sånt under de rette omstendigheter også 😀 😀 😀
              – Ergo, vil vedkommendes eneste håp om ‘nåde’ stå og falle på Snuppen, ev. at det ville irritert en av jentene ! *hahaha*

      1. *haha*
        Du er uansett så hinsides de som går under betegnelsen ‘folk flest’ i den her sammenhengen at jeg ikke engang evner å se hvordan du skal ha mulighet for å bli inkludert!
        For Guds skyld, Roger! Du vant den julelysgreia glatt i form av og på mirakuløst vis skape sommerstemning ved bruk av lilla ‘horelys’ (som vi kaller det her i de fornemme kretser *hehe*) i august! 😀 😀 😀

    3. Det har liksom blitt en “tradisjon” at man skal gi litt ekstra til uteliggere, fattige, trengende osv i jula. Og heldigvis for det, så får de i alle fall påfyll jula, om ikke ellers. Men ja, de skal huskes resten av året også, og takk for et dundrende godt skrevet innlegg!

      For øvrig er det visst mye jeg ikke har skjønt med jula, siden juleeskene fortsatt står ute i boden og jeg bryr meg katten i hva naboen har og gjør. Jeg mister litt av julegleden når folk blir skuffet over at de ikke får gaver fra meg lenger. Barna får, ja, og mine to egne prinsesser. De andre kan ta pengene sine og kjøpe det de trenger og ikke trenger selv, tenker jeg. Synes jo absolutt det er koselig med gaver, men ikke når folk forlanger å få… (Grinchen skal snart ta jul!)

      1. *haha*
        Jeg er også et sånt ‘freak-show’ av et menneske! Her må det til og med tilstås at den julesaken jeg klarte å mobilisere nok giddelyst til å henge opp i vinduet viste seg ikke å lyse da jeg plugget den i, og min foreløpige løsning på problemet, er å dra ut støpslet, for så å la den henge der og tenke over oppførselen sin med håp om at den vil komme på bedre tanker, og plugge seg til og lyse når den er klar.. Jeg har dessuten gjort det det klinkende klart at veien ut i søpla er uforskammet kort *haha*

        1. Hahaha, jeg visste at du ikke er den typen som gir deg! 😀 Vi har ikke noe julete som lyser i vinduene, men en lyslenke på terrassen har vi fått opp. Med “varmhvit” farge. Ikke noe fargekaos og ingen blinking! Hahaha 😀

    4. Det er samme visa hvert år, er farlig mange som ikkje skjønner at de samme menneskene trenger faktisk hjelp hele året, hver eneste dag. De som er “redde” for at pengene de gir skal forsvinne på vei til de som trenger det, tja, de kan jo aktiv gjøre noe selv? Kirkens Bymisjon er faktisk de som har minst svinn av penger “på vei” til mottaker. HVIS du der i mot tropper opp hos Bymisjonen selv f.eks, ja da snakker med 100% .- Eg er innom lokalkontoret titt og ofte, de trenger alltid påfyll av det meste da det er der brukerene kommer når de trenger noe 🙂 I år er tanken min å lage litt kos til AsfaltSelgerene som er “stasjonert” hos Kirkens Bymisjon 😀 Det har noe med hvis alle gjør litt (ikkje bare i desember men hele året) er muligheten for at noen får det bedre på lang sikt større 😀

      Lag deg en god dag 😀
      Vibbedille

      1. Enig!! 😀
        Jeg har en greie med at jeg syntes det er hyggelig å gjøre ‘jobben’ selv, jeg da 🙂
        – Nå er imidlertid ikke dette noe jeg blindt føler jeg kan råde alle til å gjøre sånn uten videre, da det unektelig krever en viss kjennskap til sånt som hva en trygt kan foreta seg hvor på hvilke tider av døgnet. *hehe* Og dessuten, så ser jeg vel for meg at en naturlig og givende prat er avhengig av at en i det minste innehar en viss ‘sjargong’, for å si det sånn (Jeg mener.. Det vil nok fort kunne bli litt anstrengt om en trer inn i denne settingen i den tro at disse snakker norsk i betydningen av at de f.eks også snakkes norsk på Frogner! Jeg ser liksom for meg scenariet der “Ah, gud bevare meg vel, hvilken fryktelig påkjenning det må ha vært” møter “Fy faen, for et hælvete! Jeg kommer satan i hælvete til å skyte hue av alle døm dærre pollitikra, ass!..” 😀
        Men ikke desto mindre, så er de såkalt versting-miljøene proppfulle av så vanvittig interessante folk at du aner ikke! Det kan godt være jeg er sær, men det er faktisk få som fascinerer meg like mye som de som faktisk har overlevd flerfoldige tiår under forhold jeg ikke kan se meg selv ha kunnet forblitt stående uten å ha pådratt meg varige men så mye som et par-tre dager en gang! Hvordan er dette i det hele tatt mulig!? Det er sånt du får vite om du bare spør! Dessuten har de faktisk lørt meg hvordan jeg skal komme løs fra en serie former for angrep som brått kan vise seg skjebnesvangert (Bare sånt som at en skal bevege seg kjapt MED retningen du dras i ved et overfall, i det dette vil høre til at angriperen vil miste balansen, slik at du vil få muligheten til å stille av.. Dette var jo fullstendig fjernt for meg før jeg ble det fortalt, og så logikken i det! Jeg ville jo opptrådt som en overfallsmanns drøm ved å hale og dra i motsatt retning om så adri så åpenbart at dette var en elendig taktikk *hehe*).. 😉

      1. Definitivt!
        – Og det er slettes ikke sånn at hjelp er synonymt med penger og kostnad heller! For en gir faktisk disse folka mer enn de fleste i det hele tatt evner å forestille seg ved simpelthen å ta seg 1 1/2 – 2 minutter i det en skrider ut dørene på Oslo S i retning Karl Johsgate for å spørre om det står til liv, og eventuelt gi de den avisen, den halvdrukne kaffekoppen eller bananen en var på vei til å kaste i nærmeste søppeldunk..
        – Og dette kan jeg absolutt forstå, da det å bli behandlet med den respekt og normalitet som er oss andre til del, er ubetalelig..

    5. Jula+ Alle andre høytider er ofte falske.
      Påske =Stortsett en unskyldning for å være drita på after ski. + ete snop
      17 mai= Etter fam, middagene er over, vandrer man rundt i samme anntrekk.(Ofte bunad,for Kvinnene el dress for mannfolka) Bare at nu,er man totalt møkkings.
      Jul: Som ofte begynner i oktober pga alle idiotene, som bare må handle sesonger. +Et uendelig gave rush. Men, nu må det være politiske korrekte leker. Kankke gi ungene Barbi,pga da utvikkler de komplexer, el anorexia. Men en ny tlf.som gjør dem enda mindre sosial og fysisk innaktiv…Ikke noe prob.

      https://youtu.be/LP4-7VQV42k

      https://youtu.be/4WaY-fHZB3w

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg