Kattenes Konge

Eldstemann i katteflokken, Rusken (6) er ikke bare regjent innenfor husets fire vegger.. Med sine 10 kg, er han bort imot like stor som Ferrari, og ruler over en stor del av kommunen. Slikt krever sin mann pus når en må gjøre all patruljering til fots, samtidig som en ikke tollererer ‘uautorisert vandring’ rundt på landområdet. Katteverdnens Nord-Korea styres fra leiligheten min, og diktatoren er ingen ringere enn den infamøse Kim Jong-pus, alias ‘Rusken’ blandt mennesker.. 

 

 

Rusken kom til meg 11 mnd gammel etter å ha blitt tatt tilbake fra sin opprinnelige eier av de han ble født hos. De hadde imidlertid ikke mulighet til å ha flere katter, og Rusken ble dermed en hastesak som måtte ha et hjem asap.

Jeg hadde bestandig ønsket meg katt og hund sammen, men tenkte I utgangspunktet  å vente med å skaffe katt til jeg hadde funnet et mer egnet bosted. Men når situasjonen var som den var, nølte jeg ikke med å ‘adoptere’ Rusken.

Det var en ganske så medtatt pusegutt som ankom påsken 2014, men det tok imidlertid ikke lange tiden med rett oppfølging og ubegrenset tilgang til mat før den nydelige men smått pjuskete lille herremannen tok til å vokse. I dag er han tilnærmet like stor som Ferrari med full vinterpels, og veier ca 10 kg uten å være det minste feit.  Han er med andre ord kroppslig perfeksjon med en såpass muskelatur kombinert med en katts hurtighet og bevegelse. – En fysikk han virkelig vet å benytte seg av..

 

Ruskens størrelse er best beskrevet gjennom bilder som dette med Pepsi, som er en hunnkatt av normal størrelse..

 

Rusken har nemmelig typ to personligheter; Kosepus inne, og en tyrann av en diktator ute. – Videre er året hans delt inn I to deler: Innehalvåret (høst/vinter) og utehalvåret (vår/sommer), hvor han stort sett kun kommer inn for å spise, før det bærer rett ut igjen. Når det kommer til revir, må det være lov å si at han har tatt vann over hodet m.h.t størrelse med tanke på at dette skal patruljeres til fots. Rusken tollererer nemmelig ikke slikt som uautorisert gåing innenfor hans enemerker, og spesielt ikke av andre hanner..

Selv om Ferrari, terrier som han er, kan innbilde seg at det er han som regjerer blandt husets firbeinte, er det Rusken som er den sanne eier av denne tittelen. Han er I grunnen svært tollerant ovenfor Ferrari’s ‘crap’, men når han går for langt, blir han imidlertid satt kraftig på plass med et realt rapp over snuten..

Rusken er rett og slett kattekongen av Norge, og jeg elsker ham mer enn ord kan beskrive.

4 kommentarer
    1. Oi! 10 kilo! Jeg hadde en gang en hankatt ved navn Ole Gunnar. Han vippet mellom 7 og 8 kilo. Han var heller ikke feit. Det var til og med dyrlegen enig i; men temmelig massiv og tung! Rusken er litt av en Rusk!

      1. Takk! Jeg mistenker at han har rasekatt I seg, for han har flere likheter med en sånn ‘kjemperase’ jeg sef ikke husker hva heter.. Pelsen hans er nemmelig også helt annerledes enn hos de andre langhårede kattene..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg