Kjente lesere var det største hindret..

I anledning årsdagen siden bloggens (temmelig spede) begynnelse, spretter minnene fra den gang opp som paddehatter, hvorpå det automatisk følger en sammenligning med hvordan ståa er pr. i dag. Utkommet av denne sammenligningen kan i mitt tilfelle enkelt sammenfattes i én setning; Den nåværende utgaven av denne bloggeren er en moderert utgave av den visjonæren som skred inn i bloggverdnen..  

 

 

..- Og med ‘moderert utgave’ mener jeg først og fremst at selve grunntanken, -det jeg ønsker med bloggen, er den samme; Å få en ‘stemme’ i det samfunnet jeg er en del av.  Men mens utgangspunktet var å lage en ren samfunns-/samtidsblogg, har utviklingen ført til en ‘rundere’ versjon i så måte, ved at det er funnet rom til å innkludere innslag fra hverdagslivet, så vel som at det er blitt et og annet ‘rosa’ innlegg nå og da..

Når det er sagt, er imidlertid det overordnede formålet med bloggen fremdeles å bli ‘hørt’ på de områder som ‘betyr noe’. Ønsket om å være en påvirker i samfunnsutviklingen er like tilstedeværende i dag som ved oppstart. Men samtidig har jeg også innsett verdien i å favne et bredere spekter i bloggingen. Men samtidig er jeg i samme grad som før opptatt av at det som kommer skal ha en viss substans  At jeg f.eks har innkludert slikt som hudpleie og make-up, er rett og slett fordi jeg har over ti års praksis som hudterapaut, og har sett nytteverdien i å dele råd og tips som gjelder for alle, uansett hudtype o.l. Derimot vil det eksempelvis hverken bli innlegg som viser utkommet av mine besøk i matbutikken, eller noe med interiør. Det første fordi det for meg syntes fullstendig meningsløst, og det andre fordi jeg overhodet ikke har noe å bidra med når det kommer til det huslige..

Ved siden av selve bloggingen som sådan, gikk jeg, som jeg har vært inne på i tidligere innlegg, svært langt i å finne ut av hva jeg (eventuelt) gikk til ved å begynne å blogge. Først og fremst, dreide dette seg om hva jeg ville risikere å få- og hva jeg kunne forvente å få m.h.t netthets, og hvorvidt jeg faktisk ville være så immun ovenfor dette som jeg så for meg å kunne være. Dette lar det seg selvsagt ikke gjøre å teste fullt ut, men ved bevisst å irettesette, og derav erte på meg de groveste kommentatorene på de mest utsatte sosiale media-profiler for å få de til å kyle dritten sin utover meg, gikk jeg rimelig langt utover gjennomsnittet i så måte, for å si det slik..  – Og selv om min tiltrekningskraft på nettroll til alt hell har vist seg være langt mindre enn det som vanlig er, har i allefall reaksjonene på det lille som har blåst min vei vært i hht forhåndsundersøkelsene..

 

[foto: nettavisen.no] Jeg var vel så forberedt som en får blitt i det jeg satte i gang med bloggingen, men en får alikevel aldri blitt 100% inneforstått med hva en går til i det en begir seg inn på nye veier..

 

Mens jeg visste meget vel hva jeg gikk til m.h.t den nevnte ‘dritten’, ble imidlertid heller ikke jeg ‘fritatt’ for overraskelser, og ting som opplevdes som skremmende ved å stikke hodet frem på denne måten. Det merkelige i så måte, var imidlertid at det som gav meg ‘noia’ -følelsen var tanken på kjentfolk som ville lese bloggen; Familie, venner, bekjente.. Det var faktisk så ille at det tok godt over et halvår før jeg annonserte innleggene mine på sosiale medier, for med det å unngå personlige bekjentskaper. – Ukjente, såvel som de jeg etterhvert ble kjent med gjennom bloggingen, derimot, rørte ikke ved så mye som ei nerve, uansett emne og utsagn, for å si det slik. Like fullt som at dette overhodet ikke henger på greip rasjonelt sett, kjenner jeg fremdeles på denne irrasjonelle ‘noiaen’ hva blogging for kjentfolk angår. Jeg har forlengst overvunnet aversjonen mot å annonsere innleggene for disse, det er ikke dét, men det er fremdeles tanken på å bli lest av venner og familie som får meg til å vurdere hvorvidt noe blir for pinlig å dele, for provokativt, eller på annen måte rett og slett for drøyt. Hvor dette kommer fra, har jeg overhodet ingen anelse om, da all fornuft vel må sies å skulle tilsi det motsatte..

 

 

9 kommentarer
    1. Du skriver bra, Gry! Jeg liker å lese bloggen din, so keep up the good work! Husker også at det var litt skummelt å tenke på at de som jeg kjenner, skulle lese skriveriene mine. Men siden jeg har nesten 50 års erfaring med brevskriving, og jeg liker å skrive, ble det raskt artig å vite venner og familie også leser… 😀 Nettroll har jeg liten erfaring med, heldigvis!

      1. Takk, det samme 🙂
        Siden jeg gikk inn i dette i den tro at hets og nettroll var en uungåelig side ved bloggingen, har faktisk fraværet av disse vist seg å være en gledelig overraskelse. Men er alikevel glad jeg forberedte meg på de som jeg gjorde, for de kan jo komme rennende i morgen, de, for alt jeg vet.. 😛

    2. Rart hvordan dette med blogg blir etterhvert. Man tenker seg noe, men livet i blogg-blokka tar den formen det vil etterhvert. Jeg har blitt overrasket over hvor mye fine folk jeg har møtt gjennom blogg 🙂

      1. Ja, erfaringen har jo vist at dette er en vei som blir til når en går..
        Deler også erfaringen mht hvor godt en blir tatt i mot som fersk blogger her på blogg.no. Vi blir faktisk kjent med folk på et vis som gjør at jeg anser bloggbekjentskapene som venner 🙂

    3. Er et ordtak som går noe sånt som:”Om du stikker hodet frem,ver forberedt på at det kan bli kappet av”

        1. Er nok det. Jeg tror mange er litt naiv der,når det kommer til blogging ol.
          De tror at så snart de får kommet seg på nett,vil alle se hvor suuuuper talentfull de er. Og overøse dem med komplimenter.
          Men virkeligheten er ofte en heelt annen.På godt og vondt.Desverre
          Tror en del folk er lite forberedt på hva de kan bli møtt med,når de begynner å blogge ol.
          Men tema ,har nok mye og si

          1. Definitivt. Men på et annet vis enn jeg trodde.. Jeg gikk ut i fra at min tidvis kontroversielle stil ville føre til en del dritt, men det har snarere ført til det motsatte. Ut i fra egen erfaring sammen med hva jeg ser hos andre, later de til å finne ofrene sine som rovdyr ved at de går for de (antatt) svakeste i flokken; De som er mest trolig til å ta seg nær av det de måtte lire av seg. Gruppen av godt voksne bloggere som i stor grad baserer virket på sterke meningsytringer, tror jeg, gjennom det ‘å tore der andre tier’ signaliserer at vi vil gi faen, slik at angrep på oss ikke vil være bryet verdt..
            For mitt vedkommende, bare slettes det som antas å oppleves utrivlig/forstyrrende for leserne. Ellers bare ignoreres det, og får stå å hvile på sin egen dumhet.

            1. Det som gjør meg mest oppgitt,er at det stadig vekk overasker noen.
              Blir litt som å se kompissen pisse på el-gjerdet ,og få støt.
              For så prøve selv,og forvente et annet resultat.
              Muligens man burde hatt en sjekkliste for bloggere,om hva de kan forvente seg av kommentarer =worst case. Så må de krysse av at de har lest og forstått.
              Pga jeg tror ikke folk blir høfligere på blogger,i fremtiden

              Det sagt,så må jeg ta hatten av for hu derre Sophie Elise dama.
              Hu har en helt genial markedsførings rådgiver. Først markedsfører hu at hu tar silikon,så markedsfører hu at den taes ut. Så markedsfører hu pokker ta ,at den puttes inn igjen. Og folk biter på gang på gang. Er jo genialt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg