Kjerkhol vs. Borch: Hvem ter seg best??

To ministere, samme grad av politisk makt- og derav status, to forbrytelser som i bunn og grunn er identiske, for så at håndteringen av avsløringene ikke kunne vært mer forskjellig.. 

 

Fantastisk lovendring, fullstendig forkvaklet formulert

Tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (t.v) og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol er begge tatt for å ha jukset på sine respektive masteroppgaver i form av bruk av plagiat, men der Borch umiddelbart legger seg flat, for så å ta hatten sin å gå, går Kjerkol ‘all in’ for å bli sittende. (Foto: NTB)

 

Nemnden for studentsaker har altså enstemmig vedtatt at Helse og omsorgsminister Ingvild Kjerkol har jukset på sin masteroppgave, med den følge at hun fratas sin mastergrad i helseledelse fra 2021. Dermed har avsløringene av hennes bruk av plagiat offisielt plassert henne i samme båt som tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister i samme ministeri (-altså regjeringen Støre), Sandra Borch.

Men måten de to har håndtert de respektive avsløringene- med de påfølgende fellelser, kunne altså ikke vært mer forskjellig; For mens Borch ubiddelbart la seg paddeflat, for så å ha tatt hatten sin- og gått i løpet av et kvarter etter nyheten sprakk, har helse- og omsorgsministeren istedet valgt å kjempe med nebb og klør ved å formelig klore seg fast i stillingen.

Og det som dermed selvsagt blir det store spørsmålet for meg, er hvilken av de to håndteringene som vil vise seg å falle heldigst ut, -eller minst uheldig ut, ettersom øyet som ser..

Om vi tar den først avslørte først, -altså Sandra Borch, så kommer jeg bare ikke utenom at hennes sak har et par sider som er ubetalelig komiske. For det første har vi hva som lå til grunn for avsløringen i utgangspunktet;

Som minister, hadde Borch nemlig anket en sak bestående av at BI -studenten Kristoffer Rytterager urettmessig ble utestengt fra studiet grunnet ‘gjenbruk av eget åndsverk’, hvilket på godt norsk vil si ‘selvplagiat’, på vegne av kunnskapsdepartementet. Denne anken setter så unge Rytterager på ideen om å gå Borchs egen masteroppgave i sømmene, hvorså han finner plagiat fra tidligere publiserte masteroppgaver, -og da fra andre personer enn Borch selv, og legger så utdrag av dette her ut på X (tidligere Twitter). Følgelig, falt altså Borch så til de grader for egen urimelighet at utkommet blir intet mindre enn episk å bevitne. Jeg mener.. Å sitere sin egen tegst/benytte seg av sitt egenproduserte materiale, er vitterlig ikke for urettmessig plagiat å regne, så å gå ‘all in’ med en anke på et vedtak som fastslår dette, blir det, iallefall så langt jeg kan se, ensbetydende med å skulle utestenge bare for å utestenge.

Følgelig, sitter en altså og flirer godt i skjegget med en sånn der ‘what goes around, comes around / karma is a bitch’ -følelse. Og som om dette ikke var nok, viser det seg altså at den godeste eks-ministerens oppgave ble belønnet med karakteren D, -altså laveste ståkarakter, tross juks, hvilket gjør det hele enda mer komisk fra mitt ståsted.

 

Det må vel også sies at statsminister Støre har bidratt med sitt for å muliggjøre at Kjerkol vil kunne ri av den respektive stormen som ikke ble Borch til del. (foto: Olav Olsen / Aftenposten)

 

I kjølvannet av dette her, setter så VG seg fore å finne ut av hvorvidt det kan skjule seg tilsvarende sjelett i skapene hos noen av regjeringen Støres øvrige ministere, -og dermed var også Helse og omsorgsminister Ingvild Kjerkol blitt en plagiatsak ‘to be reckoned with’, for å si det sånn..

Ved første øyekast, syntes jeg faktisk litt synd på henne, da avsløringen av hennes plagiatbruk kom som en indirekte følge av Borchs i vesentlig grad selvforskyldte ‘fall from grace’. Men ved nærmere ettertanke, er det ikke til å komme utenom at hun faller dårligere ut enn sin ministerkollega i hht at hennes masteroppgave ble levert inn så sent som i 2021, hvor Kjerkol var 46 år gammel, og m.a.o godt voksen, mens Sandra Borchs master går så langt tilbake som til 2014, hvor hun kun var i 25 årsalderen. Ergo kan sistnevntes eskapader, i allefall til dels, settes under ‘paraplyen’ for ‘ung og dum’, hvilket overhodet ikke er aktuelt i Kjerkols tilfelle. Som 46 åring som attpåtil innehar sentrale verv, har en definitivt alt av konsekvensanalyse og vurderingsevne i forhold til de valg en tar på stell, med den følge at det altså ikke finnes noen unnskyldning for de regelbrudd som er begått.

Så alt i alt, vil jeg si stillingen mellom de to er 1-1 når det kommer til å ‘drite på draget’.

Så hvem av de to, med sine respektive vidt forskjellige imøtegåelser av dette her vil ende opp med å ha trukket det lengste strået ‘in the long run’??

 

Førstesiden av verket. – Iallefall det ene av de..

 

– Jeg har ikke den ringeste anelse! Det her kan slå begge veier med like stor sannsynlighet, så langt jeg evner å se. Men når det er sagt, er jeg nå så til de grader desillusjonert i hht korrupsjon og annet ‘snusk’ blant baktelitens ypperste tinde at det for lengst har sluttet å gå inn på meg. Jeg har nå kommet dithen hvor jeg betrakter det hele fra et slags ‘fluen på veggen’ -perspektiv der jeg mer enn noe annet følger det hele av nysgjerrighet på hvordan det hele vil utvikle seg. Og på bakgrunn av dette, må jeg ærlig innrømme at det har poppet opp en rimelig shady side hos meg som vinner stadig mer terreng som heier på Kjerkol i den betydning at det vil være spennende og interessant å se hvordan hun eventuelt vil kunne dra dette her i land. – Hvis side så dagens lys i forbindelse med at jeg brått oppdaget at jeg heiet på Erna, som håndterte insidehandelen hos ektemannen Sindre Finnes på Kjerkolsk vis, i motsetning til tidligere utenriksminister, Aniken Huitfeld, hvis håndtering var mer i Sandra Borchs gate. Det er liksom noe forlokkende shady over å stå som en påle i slike ras av noen ‘syndefall’ som det her er snakk om, og ikke bøye av før en eventuelt blir båret ut fra regjeringskvartalet/stortingsbygget i reimer iført tvangstrøye..

Om så det er aldri så politisk ukorrekt å mene- og føle, for ikke snakke om å vedkjenne seg i full offentlighet, ville jeg løyet dersom jeg så mye som hintet i annen retning enn at det er noe ved måten Solberg i sin tid resolutt ‘pælmet’ den stakkars smått ‘tufsete’ ektemannen under bussen for å redde seg selv uten å nøle et sekund som jeg bare ikke kommer utenom å heie på vil vinne frem til slutt. Dette her vil garantert vekke betydelig interesse hos eventuelle psykologer som måtte være blant leserne, men om jeg selv skulle satt pengene mine på en plausibel forklaring, ville det vært at jeg bestandig har hatt en ‘greie’ for det ikke å gi seg på ‘tørre møkka’. Dessuten heller jeg faktisk mot å tro at det er nettopp slike typer vi er best tjent med som makthavere i det lange løp; Altså de som vil gå rett ‘in your face’ på alt de måtte møte på sin vei; Putin, Xi Jinping, -you name it, istedet for de som slenger seg ned i det paddeflate ved første korsvei..

10 kommentarer
    1. Sandra ble avslørt, opplyste Vedum og Jonas om at gjort er gjort og spist er spist. Jeg takker for meg og går. Politisk klarsyn til å ta ansvar for ungdommelig dumskap.
      Kjerkhol benekter egne feil gjort i en alder av 46 og levert mens hun var minister eller på vei til å bli.

      1. Så sant, så sant.. Borch er definitivt den som har opptrådt korrekt I dette her. Samtidig ville det vært interessant om Kjerkol skulle klare å dra det I land, I betydning en hvordan det her da hadde latt seg gjøre.. 😜
        Jeg er rett og slett så desillusjonert hva disse makthaverne angår at jeg først vil bli overrasket dersom det skulle bli avdekket at det faktisk var en som hadde rent mel I posen.. 🤭

        1. Kjerkhol blir sittende. det er jeg sikker på.
          Man trenger ikke en mater for å være statsråd. Og Kjerkhol har “mektige venner” i partiet. Jona kan ikke kvitte seg med henne – og den dama går ikke frivillig.

          1. Her er du inne på noe snasent..
            Jeg har nemlig lurt på hvordan hun har kunnet opptre tett innpå uanfektet av den stormen hun står midt inni! Greit nok at hun er partifelle med Støre, men det er det jo jaggu vært tilfelle med et utall av de andre som har måttet fratre, -og det for langt mindre enn hva Kjerkol har gjort seg skyldig i. – Så på den ene siden, har det jo derfor syntes å være ett eller annet hun er beskyttet av, samtidig som jeg har tenkt som så at når selveste Stoltenbergvenninnen Aniken Huitfeld kunne skippes ut ‘just like that’, så ville vel alle kunne det! Nå dukket det vel svært så beleilig opp en sjefsstilling på en eller annen ambassade som slettes ikke kan sies å være noe dårlig bytte for den godeste ‘Ap -prinsessen’, men alikevel, liksom.. ‘

            1. Kan ikke sende Kjerkol til en ambasade, da kommer Giske inn på tinget fra Trøndelag ved neste valg.
              Av to onder hva tror du Jonas velger? En minister uten master eller en Giske som lusker rundt i korridorene på stortinget etter neste valg?

              1. Jeg ville tatt Giske ‘any day of the week’ (- da de #metoo -syndene som var innrapportert så langt jeg evnet å se var den reneste heksejakt, og ikke reell trakassering og overgrep), men Støre har selvsagt ikke ‘baller’ til å ta til orde for noe slikt. Han vil gå for det alternativet som er antatt minst kontroversielt og lettest å tåkelegge, – og derav innebærer minst ubehag.. Sånn sett skulle jeg ønske det ville slått tilbake på ham ‘big time’.. 😉

    2. I statsråd på Fredag blir det utnevnt en ny Helse-og omsorgsminister med navnet Camilla Stoltenberg. 😉

        1. Det tenker jeg vel uansett er en sannhet med modifikasjoner, m.h.t at hun ross alt har innehatt toppsjefstillingen i organisasjonen som legger føringene for den helsepolitikken som føres her i landet. På bakgrunn av dette, er det jo vitterlig ikke utenkelig at hun tenker det kunne vært artig å avslutte yrkeskarriæren som minister i det departementet hun har lagt føringer for som leder av FHI *hehe*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg