KrigsPrisen 2020

Selv om det skal innrømmes at min interesse for Nobels fredspris er relativt moderat, for å si det slik, føles det jo unektelig stort i de dagene utdelingen med ditto arrangementer finner sted. Spesielt gjelder dette de årene den går til spesielt profilerte personer også vi ‘vanlig dødlige’ kjenner til, som Barak Obama og den da 18 år gamle Malala. Nobels fredspris er den mest høythengende prisen på planeten, og følgelig har jeg (og antagelig de fleste andre) ansett det for en selvfølge at det er visse krav og betingelser som må være oppfyldt for at en person skal kunne nomineres. I går oppdaget jeg at så overhodet ikke er tilfelle. I går kom nemmelig nyheten om at politikeren Christian Tybring-Gjedde hadde nominert ‘Selveste’ Donald Trump.. 

 

 

Jeg mener.. Her er det snakk om den mest prestisjetunge prisen på kloden, hvilket er grunnet i at den nettopp er forbeholdt innsats i det godes tjeneste. Da burde man jo kunne forvente at det foreligger visse kvalifikasjonskrav for at en kandidat skal kunne tas med i betraktningen! For selv om Trumps kandidatur etter alt å  dømme vil gå straka vegen ut, så har unektelig denne sosiopatens navn vært å finne blandt årets kandidater, hvilket i mine øyne er intet mindre enn skammelig. Med tanke på den enorme prestisjen og æren som ligger i denne prisen, burde jo bare det å ha et kandidatur inne til vurdering for denne i anstendighetens navn være forbeholdt erverdige kandidater! At denne nominasjonen faktisk var gjennomførbar, må jeg være så ærlig å innrømme jeg føler langt mer på enn den i utgangspunktet moderate interessen skulle tilsi..

 

Når ikke vitsetegninger som denne lenger kan sies å være det minste overdrevet eller satt på spissen, da er det krise på steroider, for å si det sånn..

 

Amerikanernes vits av en president har jo vitterlig ikke utført noe som helst i det godes tjeneste! Absolutt alt denne mannen står for er jo snarere det stikk motsatte enn fredsbevarende og humanitært! Dermed følger det jo også at en stiller spørsmålstegn rundt Tybring-Gjedde sin stilling som en av nasjonens folkevalgte. I det hele tatt å være positivt innstilt til en fyr som ikke har gjort annet enn ødeleggelse på alle fronter siden han kom til makten gjennom å ha tatt valgfusk til et helt nytt nivå i 2016, peker jo unektelig i retning av manglende gangsyn! Her er det ikke snakk om meningsforskjeller, for løgn, bedrag, krigshissing og reinspikkede rasistiske uttalelser har ingenting med meninger å gjøre. Det har med ens personlige integritet å gjøre, og intet annet.  – Når en er gal nok til å nominere Donald Trump, så skjønner jeg vel heller ikke hvorfor han ikke likså greit tro til med en nominasjon av den Nord-Koreanske diktatorpsychoen Kim Jong-un når han først var i gang! – Og da gjerne med en henstilling om å vurdere de to sammen, for en eventuell deling av prisen i år som det har vært gjort så mange ganger tidligere. – Ville ikke det vært (u)hyggelig da, herr Tybring-Gjedde!?..

4 kommentarer
    1. Tja hvorfor ikke ham?
      Vi ga fredsprien til Obama bare for de han var Neger.Han hadde ikke gjort den dritt innen han fikk den.
      Driter egentlig anske langt I trump.Men han er like god kanidat som obama var.

      1. Avgjørelsen om å gi prisen til Obama kan vel sies å ha vært i overkant politisk motivert, for å si det sånn. Men at dette hadde noe å gjøre med mannens etnisitet.. Jeg mener.. Hæ!? Om noe, så var utmerkelsen grunnet i et behov for å vise fornyet tillit til USA etter Bush.
        Når det er sagt, er det imidlertid en vesensforskjell mellom Obama og Trump uansett motiv for å gi førstnevnte prisen det året, uansett hva en måtte mene om avgjørelsen. Obama brøt aldri lover over en lav sko, satte verdensfreden i fare med vitende og vilje, disset falne soldater, eller gav faen i de kriser og katastrofer som inntraff!

      1. Ja, som du ser, så er det en måte ‘å se det på’..
        Mannen er jo overhodet ikke kvalifisert/skikket til det presidentembetet han innehar! Omfanget av disse manglende kvalifikasjoner gikk for alvor opp for meg under den store utspørringen kort tid før valget I 2016. At mannen ikke var kvalifisert til jobben, visste jeg jo, hvilket ble demonstrert under denne seansen. Men det hele forløp seg I det minste til forventningene, om en kan bruke det uttrykket I denne sammenhengen.. – Dvs inntil det var konkrete spm som skulle besvares, og den godeste mr. Trump ble spurt hvorvidt han I det minste kunne oppgi størrelsen på nasjonens atompark..’ Da det, selv til min store overraskelse, skulle vise seg.at han ikke engang visste dét, – et spm selv JEG kunne svaret på, så er det jo åpenbart fullstendig krise! Greit nok at jeg sørger for ä holde meg noenlunde oppdatert, slik at jeg har en viss snøring på hva som foregår I den verden jeg er en del av, men jeg har jo ingen ambisjoner om noe politisk lederverv I USA what so ever!! Så at jeg da skal sitte å oppgi korrekte tall, osv mens presidentkandidaten ikke evner å svare annet enn at atomparken er stor nok til.å knuse enhver som måtte ‘prøve seg’, er like pä trynet som.det er urovekkende! – Og det stopper heller ikke her! For jaggu skulle det ikke vise seg at fyren ei heller visste hva som er hovedformålet med NATO!!..
        Og da er det liksom ikke mer å adde ang. egnethet, spør du meg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg