Krise! (- Eller?..)

Som så mange ganger før, har ikke jeg giddet å bry meg med den norske MGP -finalen. Når sant skal sies, husket jeg ikke engang at begivenheten skulle finne sted i dag i det jeg klikket inn på TV2s nettside, hvor ordet ‘Skandale!’ breide seg over hele siden. ‘Herregud’, tenkte jeg. ‘Hva faen har skjedd? Personskader? Dødsfall??..’  

 

[foto: nrk]  Den utropte vinneren som får representere fedrelandet i den internasjonale MGP-finalen, Ulrikke Brandstorp, gråter etter sigende kun av glede, og later ikke til å ha latt seg nevneverdig affisere av det massive hylekoret som proklamerer at seieren må annuleres.

Krigstypene i overskriften, følges så, som seg hør og bør etter en sådan overskrift, opp med et påfølgende bilde av en gråtende Ulrikke Brandstorp, men det tar ikke mer enn en brøkdel av et sekund før det slår meg at her er det noe som skurrer..

For det hikstende kvinnemennesket til tross, er det alikevel noe så alt for lystig ved dette bildet i forhold til overskriften det er satt til å illustrere. – Og jeg, som først etter å ha lest billedteksten, blir klar over at dette dreier seg om MGP, får umiddelbart den skurrende magefølelsen bekreftet gjennom de påfølgende linkene. Den første av disse, tar en til et videoklipp hvor Tone Damlis manager, David Eriksen, slutter seg til den store delen av sitt folk som nå er i harnisk. ‘Hæ!? Hva faen er dette?’ tenker jeg i det nysgjerrigheten har tatt kvelertak på det jeg måtte ha av sans og samling. ‘Har Damli vunnet, og han joiner et hylekor som jaller om juks og bedrag, eller hva?..’

Og det er først nå jeg blir på det rene med hva oppstandelsen skyldes; NRK har klart å ‘fucke’ opp avstemmingen, og har gjort ille grasalt mye værre gjennom å ‘ta skjeen i egen hånd’, og kåre en vinner uten publikumsstemmene. Til tross for at jeg selv er blandt de som ikke lar seg affisere i nevneverdig grad av at MGP -finalisten avgjøres på et noe shady vis, har jeg ingen problem med å skjønne misnøyen blandt de som lar seg engasjere av denne konkurransen. Jeg mener.. Jeg ville jo selv vært rimelig irritert dersom dette gjaldt en avstemming for noe innenfor mine interessefelt!

 

[foto: emcunited] Årets programledertrio; Kåre M. Berg, Ingrid Gjessing Linhovde & Ronny Brede Aase.

Men hvor galt, om så er, er nå dette resultatet fra mitt ståsted? Av David Eriksen var det lite å hente i hht ‘clues’, da mannen var svært så diplomatisk i sine uttalelser om de respektive låtene, bortsett fra å la det skinne igjennom at Solli-Tangen -brødrene og Rein Alexander burde vært blandt topp 4. – Og i det jeg flytter over til NRKs nettsider for å høre den respektive vinneren, har dama knapt sunget en strofe før ‘om så er’ (gal vinner) kan utelukkes; For den begynner aldeles skrekkelig! Versmelodien låter rett og slett som om artisten synger falsk! Den tar seg visstnok greit opp etterhvert, men etter å ha hørt bidragene av henholdsvis Tone Damli, Rein Alexander & brødrene Solli-Tangen, er jeg alikevel ikke i tvil om at min mening er i samsvar med hylekorets; Norge vil etter alt å dømme såvisst ikke stille med det beste bidraget i Rotterdam!.

Når det er sagt, var imidlertid den respektive låten alikevel hinsides mye bedre enn det alternativet som sto igjen før siste avgjørelse skulle tas, og en vinner kåres, for denne var regelrett skrekkelig..

 

8 kommentarer
    1. Nrk sitt tabbeopplegg og kaoset gjorde at jeg mistet hele interessen for MGP i år. De fikk et flott show av artister, men tok dem ikke på alvor når det gikk galt. Neida, da hadde de allerede på forhånd kåret vinneren..30 hemmelige personer spredt rundt om i landet hadde avgjort det på forhånd..uten å ha hørt finalen. Skjønner godt at artistene reagerer negativt.

      Men bevares, kloden består. Det er ikke verdens undergang,dette heller.

      1. Enig.. Her er det, som Tone Damli uttalte, utvist niks og nada respekt for artistene og alt av tid og krefter disse har lagt ned i forberedelser for å kunne yte maksimalt. Videre, mener jeg måten avgjørelsen ble tatt på er udemokratisk og respektløs.
        Men, som du sier, det finnes faktisk værre issues å forargre seg over her i verden, så.. 😛

    2. Vi satt og så på. Pleier ikke gjøre det, men var med søsknene mine i Sverige og det var passende familie -greie. Vi ble skikkelig irriterte. Juks liksom. Men verden går videre 🙂

      1. ..- Og takk gud for det (haha).
        Men ikke desto mindre, må det jo være lov å reagere når en demokratisk avstemming, om så den ikke er av den største betydning, blir feid til side på denne måten. Værst er det jo alikevel i forhold til den respektløsheten som er utvist ovenfor artistene, og det arbeid de har lagt ned i forkant av denne finalen..

    3. Hadde norge hatt noe som helst av selvrespekt,hadde vi trukket oss fra dennne tragdeien av et show.
      Vi har intet der å gjøre. En gang i tiden var det artister som deltok. ‘I dag er det produkter.
      Vi drømmer fortsatt om at vi skal komme opp med et nytt A-ha. og bli verdenskjent.

      1. Du har et poeng her, ass..
        Mitt inntrykk er at det her i Norge kun er de artistene som aldri vil kunne strekke seg lenger enn en nasjonal B- eller C -kjendisstatus som deltar i MGP. De som enten er rimelig store, eller har veien staket ut for å få et internasjonalt gjennombrudd (A-HA, Madcon, Kygo, Marcus & Martinus, for den saks skyld..), kunne aldri funnet på å stille i denne konkurransen, da det ville innebære et totalt bortfall av anseelse. I Sverige, derimot, har de jo et helt annet syn på dette arrangementet. Her tas det uber-seriøst, hvilket fører til at toppartistene nærmest slåss om de respektive 3 min i neonlyset. Pga dette, fører det hele også til at det er en arena for de å kunne vise seg fra sitt beste, men når det er en ‘laughing stock’ som her, blir det bare flaut.. Skal vi delta, mener jeg det krever at en går inn for å gjøre en god figur. Slik det er nå, ville det antagelig vært bedre å gitt faen 😛

        1. Well.M&M er jo og et produkt.På linje med Tone.
          Tenker M&M forsvinner når de kommer i stemme skiftet.

          Men jo.De fleste som stiller opp har ikke noe mer å fare me,enn evt vinner låten.
          El forsøket deres på og bli vinner låten.
          Problemet er jo at når de evt har vunnet hele Eurovision,så er de i slutten av dagen bare ett produkt. De hverken skriver låta selv, eller musikken.(De fleste av dem)
          Er jo nok av artister fra USA og UK som har vunnet idol etc, og tror at de kan skrive sanger selv.
          Bare for å oppleve at når de bryter med teamet,er det til syvende og sisst ingen som vil høre deres materiale,pga det suger. De gelmmer at teamene de har i ryggen,som skirver låtene deres. Har masser av godt selgene hits under belte. De vet hva de gjør på og de vet hva som selger.

          Klart, alle har en våt drøm om å bli kjendis hjemme fra pike/gutte rommet, med eget materiale. Men lets face it. sjangsen for at det skjer i disse dager er minimal.

          I den senere tid, er det vel bare Lordi, LEna phillipson og Carloa(er hun med fortsatt? Hu pleide å være Svenskens håp) Som har vert solid etablert,både før og etter. Som du poengterte selv de får 3min med fame og noen notiser I SE&Hør,så ender de opp i kassen på rema eller hvilken som helst annen jobb.

    4. (hehe) Carola dukker opp i mediene fremdeles, hun! Hun har nemmelig vært lur nok til å bytte hjemland til det som holder hennes stjerne skinnende..
      For eget vedkommende kan jeg røpe at eneste muligheten for kjendisstatus innen sang, måtte ha utkommet fra min spesialitet hva angår å synge helt for jævlig.. Om du husker hun der Olga-Marie Mikalsen som ble landskjent for nettopp dette for en del år siden (sang bla.a bursdagssangen i en reklamefilm for Solo)?.. Vel.. Jeg og en venn sitter å gauler i en b il med anlegget såpass høyt på at vi ikke hører oss selv. – Dvs. Inntil min venn skrur ned for å si noe, hvorpå ‘Olga’ – alias Gry – fortsetter å gaule av full hals.. Kompisen min blir helt perpleks, for så at jeg trenger et sek eller to ekstra for å evne å ta inn over meg hva som ligger i dette scenarioet. Jeg lød nemmelig klin likt! 😀 😀 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg