Mamma-politiet = Nett-troll i forkledning!

Selv jeg som ikke har barn, og dermed heller ikke leser stort av ‘mamma-blogger’ har fått med meg hvordan dette såkaldte ‘mamma-politiet’ går inn og på skinnhellig vis går løs på folks omsorgsevne. Bare i går kveld, ble det meg bekjent at både ‘Pilotfrue’ og Jessica Eneberg, som er innehaver av bloggen ‘Mamma som 16’ var blitt angrepet på en måte som ikke kan sees på som noe annet enn nett-mobbing på lik linje med den mer grovkornede sorten. 

 

df-foto 

 

Selv jeg, som hverken har- eller har noe ønske om å få barn, og dermed ikke har den største innsikten i morsrollen, for å si det slik, har full forståelse for hvordan disse kommentarene på hvordan den respektive forelderen velger å oppdra og/eller ta seg av barna sine. I de nevnte tilfeller, var det i ‘pilotfruens’ tilfelle et bilde av deres roterbare barnesete vendt fremover, og ikke motsatt vei, slik forskriften sier en trygger barn i bil. At de sto parkert, og etter alt og dømme var i ferd med å frakte ting inn eller ut av bilen ble ikke tatt til etterretning. For Jessica Eneberg sin del, gikk ‘synden’ helt enkelt ut på at de hadde barnet i barnehagen når de selv ikke skulle avgårde på jobb/skole.

I begge tilfeller er kritikken så åpenbart uberettiget at det sett utenfra fremstår direkte latterlig. Samtidig har jeg ingen vanskeligheter med å relatere meg til hvordan en lett vil kunne ta ting innover seg, uansett hvor uberettiget det måtte være, når det kommer til nettopp dette med omsorgsevnen. Jeg trenger jo faktisk ikke gå lengre enn til meg selv og hvor ‘touchy’ jeg er når det kommer til de firbeinte! Her stilles jo betydelig mindre krav som sådan, da disse både spiser, sover om natten, og trengs ikke å skiftes på, men de er nå uansett det kjæreste jeg har, hvilket medfører at deres ve og vel har høyeste prioritet.

Vi syntes å ha dannet oss et alt for ensidig bilde av ‘nett-trollet’ som direkte og grov i sin fremtoning. Vi forbinder de med fornærmelser som går på utseendet, forsøk på å så splid i forhold, samt i enkelte tilfeller rene trusler. I mine øyne, er imidlertid slike som ‘mamma-politiet’ like fullt nett-troll, om ikke enda værre. Disse er langt mer utspekulerte i sin fremferd, hvorpå de evner å treffe svært hardt, både m.h.t at de går på folks omsorgsevne, men også at de benytter seg av fakta, slik at det kan være vanskelig å se det irrasjonelle i det de sier.

Jeg mener dermed at det bør bli et økt fokus på denne gruppen. Det er nemmelig så langt fra bare den direkte mobbingen som må bekjempes etter beste evne, men den subtile, kamuflerte ondskapen er minst like viktig å komme til livs!..

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg kaller dem psykopat-troll. De har jo adferd som onde psykopater.
      Når man hakker på noen pga ungen er i barnehagen mens foreldre er hjemme, dummer psykoene seg ut, ja. Barnehageplassen betales for enten ungen er der eller ei, og barna trives jo der. Mine barnebarn gjør ihvertfall det, så absolutt. De har vennene der, de leker, de lærer, de gjøres mer selvstendige og klare til skoletiden. Da jeg var barn, hadde vi vennene i nabolaget. Alle var jo hjemme før. Barnehage, hva var det?

      1. Jeg ville også benyttet barnehageplassen på fridager dersom jeg var forelder. For det første, er det lov å unne seg litt kvalitetstid for seg selv, og for det andre sosialiseres ungen med andre barn.
        Jeg mistenker imidlertid at en god del av disse folka ikke mener det de sier i meldingene, men at det er kun for å være slem..

      1. Jeg er sikker på at iallefall en god halvpart av dette ‘mamma-politiet’ ikke kunne brydd seg mindre, men har nærmest spesialisert seg på å finne de rette tingene å ‘hakke’ på kun for å skape kvalme. De er rett og slett ikke annet enn nett-troll i skinnhellig ‘innpakning’..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg