Manipulert skolevalg

Tradisjonen tro, er det også i forkant av årets kommune- og fylkestingsvalg blitt avholdt skolevalg. Elever ved de videregående skoler over det ganske land har dermed atter en gang orientert seg i det politiske landskapet, og funnet frem til det parti som i størst grad representerer deres synspunkter. Spesielt for dette skolevalget, er imidlertid at ikke alle er gitt muligheten til å finne ‘sitt’ parti under de rådende demokratiske prinsipper. Elevene på Lillestrøm, er nemmelig blitt utsatt for manipulasjon for å få flest mulig stemmer til et bestemt politisk parti grunnet et prosjekt satt i scene av NRK Folkeopplysningen..  

 

 

Formålet med det hele, var i følge NRK Folkeopplysningen, som sto bak prosjektet, å øke bevisstheten rundt falske nyheter og manipulasjon gjennom media og sosiale medier, men kritikken har formlig haglet etter at sannheten om det manipulerte valget er kommet for dagen. Det som får folk til å reagere, er at det fremstår som om de unges stemmer ikke tas på alvor. -At de demokratiske prinsipper ikke gjelder i samme grad for denne gruppen som for andre. Av det jeg har sett av omtale og ytringer i forbindelse med denne saken, har samtlige vært mildt sagt kritiske bortsett fra arrangøren,og skolens ledelse, som godtok prosjektet satt ut i livet for elevene ved Lillehammerskolen. I tillegg, har faktisk de respektive elevene et langt mer positivt syn på det de har blitt utsatt for enn folket forøvrig..

I den forbindelse, var jo jeg, som seg hør og bør, nødt til å gå dette etter i sømmene for dermed å kunne danne meg en oppfatning på selvstendig grunnlag. Er det virkelig et slikt overtramp som dette massive flertallet i befolkningen hevder, eller har det faktisk en verdi som faktisk vil være med på å sikre at demokratiet fortsatt får forløpe i sin pureste form i fremtiden?..

Ut i fra de elevene hvis synspunkter har kommet meg for øret, syntes de, som tilsynelatende de eneste på nåværende tidspunkt, å ha fått en økt bevissthet rundt falske nyheter og den slags snusk, hvilket slulle indikere at prosjektet i det minste har virket etter planen på de utsatte. Hva befolkningen forøvrig angår, har de i det minste fått nok PR, dersom vi forutsetter at all PR er god PR. Hvorvidt prosjektet satt ut i praksis for nasjonen å se effekten falske nyheter og manipulert informasjon har på et valgresultat i praksis, gjenstår å se. Her lar det seg iallefall ikke gjøre å si noe som helst inntil sinnene er lagt seg.

 

msn

 

Men om vi nå går ut i fra at disse dataene som har kommet ut av å manipulere valget ved denne skolen har en fremtidig verdi i hht formålet.. Er det greit å underminere demokratiet på denne måten, tatt i betraktning at min. halvparten av disse elevene tross alt er stemmeberettigede?.. Det han jo faktisk ikke stikkes under en stol at den manipulerte infoen og det de er blitt utsatt for i den forbindelse sitter i underbevisstheten, og derav vil gi faktiske utslag i valgkampen!?..

For det er nemmelig ikke småtteri som ble iscenesatt for disse ungdommene. Her var stort sett det som finnes i boken av skitne triks innkludert, som f.eks infiltrering av sosiale media, spredning av de nevnte falske nyheter, manipulert info, osv, osv. Kort fortalt, har NRK folkeopplysningen satt inn såpass med ressurser at det elevene her ble utsatt for tilsvarer det en stat med det for øyet å manipulere valgresultatet i en annen vil gå for [les; Putin og Russlands (åpenbare) innblanding i det siste amerikanske presidentvalget]. -Og slikt som en får ‘foret’ hjernen med på denne måten er jeg langt fra sikker på at en evner å kvitte seg med selv om en har fått vite hva en er blitt utsatt for, og at den meningen en har gjort seg opp eventuelt er manipulert frem. Det er jo faktisk en kjennsgjerning at det kun er en ørliten prosentandel av hjernens informasjonslager som er oss bevisst, så at det fremdeles finnes manipulerte sympatier liggende i underbevisstheten hos de elevene som har stemt i tråd med det de er blitt påvirket. Dette bør ikke nødvendigvis gi seg utslag i at de stemmer det respektive partiet som ble fremmet i skolevalget. -Men om vi f.eks tenker oss en elev som upåvirket i et normalt skolevalg/valg ville stemt Sp, men her er manipulert til å stemme MDG, ender opp med å stemme Sv eller Ap i det reelle valget, har de jo blitt dratt mot venstre kontra hvor de ville befunnet seg om de hadde fått lese seg opp på partiene upåvirket. -Så å innkludere stemmeberettigede i dette prosjektet, iallefall så tett opptil valget, er ikke greit, sett fra mitt ståsted.

Når det er sagt, ser jeg imidlertid nytteverdien i det som er blitt gjort, samt at det var nødt til å være en viss alder på personene prosjektet ble utført på, siden det tross alt har som formål å vise hvordan reelle valg kan manipuleres. Hadde de f.eks brukt ungdomsskoleelever, vil disse være såpass unge at de er for lette å styre kontra en voksen til at resultatet kan bli tilkjennegitt den nødvendige legitimitet i hht hvordan voksne vil kunne la seg påvirke.

 

nab.no

 

I mine øyne, både kan og bør en i særskildte tilfeller faktisk gå rimelig langt med det for øyet at målet helliger midlet. Intet eksempliserer vel dette bedre enn de manipuleringsprosjektene som er blitt satt i scene i tiden etter 2.verdenskrig med det for øyet å finne ut av hvordan en hel nasjon kunne gå så fullstendig av skaftet som tyskerne gjorde den gangen. – Og ikke minst om denne kapabiliteten til unison tilbedelse og ukritisk følging av en leder som fant sted i Tyskland i forkant av- og under krigen finnes i alle befolkninger eller er/var utkommet av noe unikt i den tyske. Her kan det ikke hverken fornektes at det ‘forsøkspersonene’, hvilket gjerne var skole- og studentklasser, ble utsatt for var temmelig drøyt til tider, eller at utkommet av prosjektene har gitt en ubetalelig innsikt i- og forsåelse av det som hendte. 

Vi må nemmelig være særdeles forsiktige med å undervurdere dette med valgfiksing, også her i Norge! Her har vi en lei tendens til å lulle oss inn i en falsk trygghetsfølelse av at vi nær sagt er avskåret fra verden, -iallefall hva ubehageligheter angår. Men like fullt som ethvert annet folk, kan også vi bli utsatt for- så vel som å la oss manipulere. Har en imidlertid øyne og ører åpne for hva som vil kunne komme i så måte, vil en både forutsetningene for å finne ut at vi er utsatt for noe slikt på et tidlig stadie, og dermed få satt en stopper for det, samt at velgerne er seg bevisst på hva av info som er reell og ikke, slik at de ikke lar seg lure øke betraktlig.

Men å benytte stemmeberettige i et slikt prosjekt, i allefall så kort tid i forkant av valget, syntes alikevel å kunne avstedkomme med såpass negative konsekvenser at de ikke burde vært innkludert i prosjektet. I mine øyne, burde de istedet ha innkludert en skole eller to til, hvorpå de kun benyttet seg av 16 og 17 -åringene. Disse er såpass nært opp til voksen alder at resultatet ville blitt tilnærmet like legitimt som det hvor deres 1-2 år eldre medelever var inkludert, samtidig som de har to år med ‘avklimatisering’ i hht den urettmessige påvirkningen de er blitt utsatt for, hvilket gjør at en kan være temmelig sikker på at de er ‘nullstilt’ til stortingsvalget i 2021.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg