Merkelappen ‘konspirasjonsteori’ er den mest effektive sensur!

Vi kan vel alle enes om at såkalte konspirasjonsteorier og ‘fake news’ uten rot i virkeligheten er en uting som må bekjempes etter beste evne. Samtidig er ingen hersketeknikker er mer effektiv i hht å undergrave uønskede opplysninger og/eller advarsler, i tillegg til å få kneblet ens meningsmotstandere enn merkelappen konspirasjonsteori/konspirasjonsteoretiker, da folk flest ikke evner å skille mellom det en bør ta til seg som en plausibel/mulig sannhet eller advarsel, der argumentasjonen er bygget på de faktiske forhold, og det som hentes ut i fra løse luften. 

Og da har vi unektelig et problem..

Hvorfor akkurat oss??

Adm.dir i gigantkonsernet META, som er selskapet bak (bla.a) Facebook og Instagram, Mark Zuckenberg, innrømmer å ha gitt etter for press fra myndighetene om å sensurere uønskede ytringer/advarsler/opplysninger i forbindelse med C19. (foto: Matt Mc Clair / TWP / Getty images)

 

Per i dag overgår konspirasjonsteori/teoretiker selv den viden kjente bruken av det såkaldte rasismekortet, i hht effektivt å kunne undergrave ytringer, advarsler og opplysninger våre myndigheter og makthavere anser som uønskede. – Hvilket jo unektelig sier sitt. Følgelig, kan nær sagt alt av utsagn, og fremlagte opplysninger som går på tvers av de oppfatninger/virkelighetsbilder allmennheten er ment/ønsket å skulle inneha i et gitt anliggende effektivt sensureres vekk ved å påsette denne merkelappen. Følgelig, vil det som fremkommer være like ikke-eksisterende som en plausibel/mulig sannhet i publikums bevissthet som om det skulle vært underlagt en faktisk sensur i form av at det var blitt forhindret offentliggjort i god, gammeldags diktaturstil.

Grunnet det særs uønskede- og ofte direkte skadelige stigma som følger denne merkelappen, blir følgen at man, bevisst eller ubevisst, vil unngå den for enhver pris. Den uungåelige følgen av dette, er at folk mister evnen til å skille mellom de opplysninger som er overraskende/sjokkerende der argumentasjonen faktisk er grunnet i de faktiske forhold, og det som rett og slett er tatt ut av løse luften.

Og da er vi vitterlig ute på ville veier..

Om en skulle hatt noen tvil i hht hvorvidt dette er en realitet eller et hypotetisk scenario kokt opp i eget hode, burde den ‘ballen legges død’ i det CEO for gigantkonsernet META, hvilket drifter sosiale mediekanalene Instagram og Facebook, Mark Zuckenberg, nå har gått ut med en innrømmelse der han på det sterkeste beklager å ha gitt etter for press fra myndighetene om å innføre en automatisk/konsekvent sensur av opplysninger som stred mot det virkelighetsbildet vi var gitt å skulle ha i anledning pandemien. Allerede i august 2021, var over 20 millioner innlegg hvis innhold brøt med gitt c19 -policy slettet, i tillegg til at det automatisk fulgte en pop-up med link til ‘fasitsvarene’ i forbindelse med ethvert innlegg som var relatert til pandemien.

 

(foto: Dreamstime.com) 

 

Zuckenberg og resten av teamet hans, følte seg angivelig aldri komfortable med det som ble gjort, hvilket han var klar på o brevet som er sendt kjongressen i forbindelse med dette anliggendet, Særlig tungt har det falt ham for brystet at en betydelig andel av de opplysninger som ble sensurert i ettertiden har vist seg å være sanne. Sosiale media -mogulen kan så erklære at han ikke vil la seg presse til å foreta lignende operasjoner i fremtiden.

I samme artikkel fremgår det også at selv FBI viser seg å ha særs urent mel i posen hva knebling og sensur av uønskede opplysninger angår. Det føderale etterforskningsorganet skal nemlig ha regelrett lurt selskapet til å peile seg inn på innhold relatert til en påstått russisk desinformasjonskampanje relatert til Hunter Biden, sønn av sittende president Joe Biden. I dette tilfellet, ble ikke ‘bare’ de respektive innlegg slettet. De som postet, ble også straffet med å få sitt øvrige innhold bremset av de såkalte skjulte algoritmer, for så at gjentatte overtramp ble straffet med utestengelse/blokkering fra plattformen. Ettertiden har så ugjenkallelig bevist at sanne påstander også her ble gitt å være- og derav behandlet som konspirasjonsteorier.

En kan vitterlig både si- og mene så mangt om Zuckenberg og hans mekrige selskaper, men uansett hvilke kritikkverdige forhold som måtte hefte ved ham som leder- og konsernet som sådan, så må han berømmes for håndteringen av den respektive problematikken generelt, og  de nevnte anliggende spesielt. Det er faktisk lite, om noe, som nyter større respekt fra min side enn det er og på eget initiativ gå ut og innrømme- og herav beklage sine feilgrep, – også de som man nærmest er garantert å kunne ‘komme unna med’, samtidig som en tar det fulle ansvar for det inntrufne slik Zuckenberg gjør her. I motsetning til den ‘beklagelsen som f.eks ble gitt av Matius Borg Høiby (uten sammenligning forøvrig), som ikke bare var påkrevd utsendt, og derav først kom halvannenm uke etter forholdet ble kjent, men hvor det for det første ble forsøkt å begrense hva som har vist seg være et mønster til å fremstå som en enkeltepisode, og for det andre handler stikk i strid med ordene som ble fremlagt, er META-bossen høyst troverdig. Begrunnelsen for dette, er først og fremst at han faktisk tar grep som samsvarer med det som blir fremlagt i det han allerede i utgangspunktet henvender seg til kongressen, -altså de han gav etter for da feilgrepet ble gjort.

 

OPm noen for bare en måned tilbake hadde kommjet med opplysninger om at kronprinsessesønnen var en alkoholisert og kokainsniffende rabiat hvorav norges kronprinspar (og etter alt å dømme også kongepar til en viss grad, og gudene måtte hvite hvilke andre myndighetsinstanser) har gått ut av sine gode skinn i hhty å dekke over vold- og vinningskriminalitet i stor skala, ville vedkommende blitt kneblet som konspirasjonsteoretiker QAnon-style pronto. (foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB)

 

Nå er det sikkert de som tenker at noe lignende umulig kunne skjedd her til lands.

Svaret på det spørsmåølet gir seg vel i grunnen selv. En kan jo f.eks bare begynne å forestille seg hvordan en opplysning om nevnte Marius Borg Høibys sanne karakter og handlingsmønster, og at Norges kronprinspar i en årrekke har gått ut av sine gode skinn i hht å benytte sin posisjon til å dekke over hans angivelige talløse voldelige- og vinningskriminelle eskapader for bare en snau måned siden bille blitt mottatt! Det ville selvsagt bli fordømt og forkastet som en ondsinnet konspirasjonsteori av verste QAnon -slag på momanget!

I dette anliggendet, er det mange som må ha visst, hvilket igjen betyr at ingen har våget å gå ut med det. Og årsaken til det, er etter alle solemerker intet annet enn frykten for det stigma som vil avstedkomme, og som i tillegg ville eliminert enhver mulighet for å bli trodd. Ergo ville en ha påført seg selv en skadelig merkelapp uten å ha oppnådd noe som helst. – Og da mener jeg det burde være åpenbart for alle og enhver hvilket skadepotensial som ligger i dette.

7 kommentarer
    1. Jeg føler meg ærlig talt usikker på om man burde anbefale deg å spise mere hallusinogener, eller å slutte helt med det. Ting løser seg liksom opp i en tåke av ubegripeligheter. Ja jeg er klar over at jeg gjør det samme, men med all respekt å melde, min ekspertise i dette faget ligger et stykke foran din. Det er derfor jeg kan se hva du gjør.

      1. Først syntes det på sin plass med en anmodning om å holde seg for god til å komme med hentydninger og insinuasjoner en ikke har dekning for i et forsøk på å underminere ens meningsmotstandere. For min del, gir jeg blaffen, liksom jeg mener det å gå ut i offentligheten som en meningsytrer krever at en har det i seg å kunne stå i en storm. Det er dog ikke dermed sagt at jeg bifaller bruk av hersketeknikker som dette. Én ting er at jeg vil forsvare alle sin rett til trygt å kunne ytre seg uten å risikere personangrep og stigmatiserende merkelapper som i ytterste konsekvens kan få uheldige følger for alt fra jobbsituasjon- til vedkommendes mentale helse. Hva om du nå hadde oppfordret en tidligere rusavhengig til å kjøre på med hallisugener!? Jeg sier ijke en skal gå på nåler i hht hva en sier for ikke å krenke- eller trigge ett eller annet, -for all del! Men henvisninger til rusmidler er blant de potensielle triggerne som er viden kjent, av den enkle grunn at dette er noe svært mange har slitt eller sliter med, og du kunne faktisk ikke vite hvorvidt jeg var rehabilitert fra noe i den retningen.
        Hva debatten som sådan angår, bør enhver med respekt fpor seg selv gå inn i disse med det for øyet å fremme sitt eget syn, så vel som å ta til seg- og bestrebe seg på å forstå motbartens ståsted av den hensikt å få utvidet ens horisont.
        Dette her faller jo fullstendig i staver, da du bla.a går ut med en påstand om at du, på ett eller annet vis, har tilegnet deg et kunnskapsnivå som overgår mitt med ‘flyingt colors’. Følgelig forteller dette meg at du angivelig skal sitte på ett eller annet som fullstendig underminerer mine refleksjoner. (Den greia med at du ikke forstår det som er kommunisert i dette innlegget, gidder jeg ikke engang å forholde meg til, da du i så tilfelle enten måtte ha graverende mangler innen språkforståelse, eller så nmåtte du rett og slett vært evneveik), men så følges det jo ikke opp med et jævla argument!!
        Det blir som om jeg brått skulle gå inn i noe sånt som f.eks en bil- og motordiskusjon, for her å pælme alt av normal høflighet, takjt og tone i det jeg svarer Henning Solbergs innlegg/artikkel om hvordan best kunne kontrollere en bil i fart på glattisen at det han skriver bare er tull, for når det kommer til glattkjøring, har han intet å stille opp med ovenfor meg!
        Her ville jeg selvsagt ikke hatt en dritt å backe opp dette med, for sannheten er jo at jeg ikke kan en dritt om bil- og bilkjøring utover det vi lærte på trafikkskolen i sin tid! Ergo ville det stoppet her i hht min påstand om å være denne rally-championen overlegen.. – Og akkurat slik jeg ville fremstrått i denne diskusjponen med Solberg, slik fremstår du ved ikke å backe opp den overlegne kunnskapen du påberoper deg. Nå påstår ikke jeg å inneha en tilsvarende ekspertise innen det emnet som tas opp her, men poenget bør nå ha fremkommet ganske greit..,

        (Og sånn for ordens skyld, kan jeg meddele at ut i fra den temmelig begrensede erfating jeg har med hallisugener, så ville jeg vært fullstendig fjetret over å kunne se luften, fargene, og fasinasjonen over at hva som best kan beskrives som en ekstra dimensjon åpenbarer seg til å befatte meg med slik verdslig kviss-.kvass som tematikken i dette innlegget. Riktignok begynner det å bli ‘en drøy halvtime’ siden de nevnte erfaringer ble gjort, for å si det sånn, men jeg tror vel neppe det ville ha utartet seg stort annerledes i dag. – Så da er den katta ute av sekken, og da har vel iallefall jeg gjort mitt for å legge denne ballen død i hht fremtidige tåpeligheter og muligheter for å påføre noen skade)

        1. La meg si det sånn Gry, en gang for sin tid siden så leste jeg et blogginnlegg der vedkommende skrøyt av å ha spist over 100 syretripper på én gang, og dette var kvalitetssyre av beste sort. Og videre fortalte vedkommende i sitt innlegg at disse 100 trippene fungerte ikke whatsoever, angivelig. Jeg har mang en gang vært sammen med personer som har fått i seg i overkant mye og insistert på at det ikke fungerer. Den turen er de på enda den dag i dag.. etter 20 år!! Så du kan vel selv tenke deg hva du har med å gjøre her. Vedkommende er faaaaaar out og institusjonialisert. Tre ganger (som jeg har fått med meg) har han viet lange blogginnlegg om hvordan jeg skal dø, drepes, springskalles, slås i bakken, sparkes ihjel til jeg slutter sprelle og spyttes på. Så om du tenker at denne nominerte meningsytreren viser dårlig fremtoning og denslags.. you ain’t seen nothing yet 🐰

          1. Nå er riktig nok mine erfaringer på feltet, som sagt, temmelig begrensede og ligger ganske så langt tilbake i tid, samt at det dreier seg om en pizza med en belgisk importert sopp, og ett eller annet med et sånn kinesisk klingende navn som ble røyket ved et par anledninger (hvilket var jævlig artig, I can’t lie *hehe*), og ikke LSD i noen slags form. Men ikke desto mindre, anser jeg det allikevel erfaring nok til å kunne si at 100 syretripper på en gang uten å merke det, kun kan være mulig dersom en ikke har noen hjerne det kan virke på.. *hahaha*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg