Mine merkeligste matvaner

Det finnes mennesker som har de merkeligste matvarepreferanser, og jeg er et slikt menneske.. Her følger de av mine matvaner som andre har vanskelig for å forstå seg på.. 

 

Jeg er langt fra alene om å like sushi, men de færreste spiser den imidlertid med kniv og gaffel.

 

  • Jeg foretrekker brusen lunken fremfor kald, liksom jeg liker kaffen lunken fremfor varm.
  • Det samme prinsippet gjelder nær sagt alt i matveien; Kjøleskapmat må stå ute å ‘varme seg’ før jeg spiser, liksom varmmaten må kjølne seg først.
  • Syltetøy og brunost er i mine øyne en fortreffelig kombinasjon. Dette er også det eneste, sammen med pommes frites jeg kan få ned når jeg er syk.
  • Jeg har til dags dato enda ikke klart å ta en bit med egg i munnen, kokt så vel som stekt, uten å kaste opp. Eggerøre går imidlertid greit nå i voksen alder. Egg er dermed det eneste som tvinger meg til å bryte høflighetsprinsippet jeg har om alltid å spise det jeg får servert borte.
  • Jeg er ikke spesielt begeistret for smakene surt og bittert. Surt smågodt er derfor ikke godt i det hele tatt, mens jeg elsker dets salte motstykke.
  • Dette har også ført til at jeg sukrer syltetøyet (for bringebær er dette et absolutt ‘must’).
  • Jeg syntes billigbrødene er langt å foretrekke fremfor de øvrige.

 

‘Tante & Onkel’ (kokkene i resturanten) vet å skjemme oss bort. Her er det en posjon kylling m/ cashewnøtter som skal settes til livs.

 

  • Jeg har aldri vært noe glad i matvarer som gir mye tyggemotstand (dvs. seigt å tygge), hvilket stort sett innkluderer det som er av kjøtt fra svin og storfe. Koteletter og ribbe er dermed ikke noe jeg spiser uten at jeg ‘må’ (les:får servert), mens biffen må være av møreste sort. Etter jeg begynte å jobbe i resturanten, er dette blitt synonymt med biffen til ‘Onkel’ (kokken vår). Dette vil også si at jeg heller ikke er spesielt begeistret for vingummi, o.l, mens sukkertøy derimot er toppers.
  • Jeg syntes nærmest å være det eneste voksne mennesket nord for Ekvator som elsker burgerne fra mcDonalds. Spesielt cheeseburgerne går rett hjem hos meg. Dette innebærer at nå som nærmeste mcDonalds resturant befinner seg en halvtimes kjøretur unna, hamstrer jeg en 10-15 stk. som er fortært i løpet av et par timer, slik at jeg bestandig angrer at jeg ikke kjøpte fler..
  • Jeg må bestandig mose potetene i sausen. I de settinger hvor dette ikke ‘sømmer seg’, er måltidet rett og slett forringet, hvilket vil si at det ikke smaker så godt som det ellers ville ha gjort.
  • Når det kommer til leverposteig, er denne absolutt å foretrekke oppvarmet (til middagstemperatur) med en ‘dæsj’ remulade (ev. majones) på.
  • Jeg elsker mandariner/klementiner, men i form av ‘peelede’ båter på catering-smørbrød o.l, er de derimot ‘anything but’.
  • Bort i mot alt mitt inntak av frukt og bær skjer etter å ha mixet de sammen til en smoothie. Årsaken er at alt av skall, steiner og annet rusk da er eliminert, pluss at det for en del frukter også er relatert til det nevnte issuet med tyggemotstanden.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Syltetøy på brunost liker jeg også..men kaffen må jeg ha glovarm.. Jeg har en greie med at jeg liker risengrynsgrøt best før korna er skikkelig kokt..må kjenne gryna ikke ha det så grautetet..der er det nok ikke så mange som er enig med meg.. Av godteri liker jeg både søtt, salt og syrlig… Ha en fin kveld <3

      1. Det går gjerne flere år mellom hver gang jeg spiser grøt, så jeg har rett og slett ikke spist det ofte nok til å ha noe sammenligningsgrunnlag, for å si det sånn. Men ut i fra en kalkulert gjetting, vil jeg mest sannsynlig være ganske enig med deg, da dette, som du sier, gjør det mindre grautete..
        Hva den glovarme drikken angår, skjønner jeg rett og slett ikke hvordan dette er mulig uten å skolde både lepper og munnhule 😛

    2. Liker syltetøy på brunorst jeg også. Og å mose poteter i sausen. Og McDonaldsburgere kan jo være kjempegodt!! Forresten veldig stilig nytt topppbilde:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg