My life matter!!

Jepp, du som reagerte på at overskriften oser av billig ‘click-bate’, der den så åpenbart henviser til parolen til antirasistbevegelsen ‘Black lives matter’, må vel forsåvidt sies å ha rett i det. Hva som imidlertid rettferdiggjør den fra mitt ståsted, er opplevelsen av å bli tvunget til å oppgi egen helse på coronatiltakenes alter. – Opplevelsen av at mitt- og mine fysisk robust utrustede likemenn påtvinges en form for isolasjon som er soleklart innenfor rammene av den norske og beslektede nasjoners definisjon av tortur, tilsier at vår rett til å bevare helsen, og i manges tilfelle livet selv, bortfaller for internasjonal anerkjennelse i coronakrisen..  

 

 

At det å gå ut i offentligheten med en holdning som er stikk i strid med set syn som råder hos et overhveldende flertall av befolkningen rett og slett er å be om bråk, er jeg fullstendig klar over. Jeg fremmer med dette et syn som for mange oppleves særs kontroversielt, og ikke minst provoserende. Å proklamere det å ha nådd det punkt hvor en ser seg nødt til å redde seg selv, om så andre ville måtte ofres i så henseende, klinger unektelig hinsides elendig i den norske, sosialdemokratiske folkesjelen, og i særdeleshet nå da denne er skremt ut av sans og samling.

Den eneste andre forbindelsen vi konfronteres med den holdningen jeg her gir uttrykk for, er i hht flysikkerhetsinstruksene, hvor folk instendig blir forklart nødvendigheten av å prioritere det å redde seg selv før alt annet. For det er nemmelig akkurat denne policy’en  som ligger til grunn for min beslutning om at grensen for å måtte prioritere eget liv og legeme. – At  dette er hvor langt jeg kan strekke meg for andre uten st dette innebærer en uforholdsmessig risiko for selv å bukke under. De nevnte flysikkerhetsreglene, er nemmelig basert på det ubestridelige faktum at det å holde seg i live, er en absolutt betingelse for å kunne gjøre noen som helst for andre igjen!.. Første pri m.h.t liv som skal besørges, er og blir ens eget!

 

 

Selvsagt har vi de helter som ofrer seg for at andre skal få leve, og all ære til disse! Men aldri om vi skal kunne forlange, eller engang forvente en slik oppofrelse, -av noen, i noen sammenheng! Heldigvis,er det heller ingen aksept for ofring av liv for at andre skal få leve i de instanser som sysler med nettopp dette, noe som tydeligst fremkommer ved at en forelder ikke gis muligheten til å redde sitt barn ved å ofre seg selv i form av en organdonasjon.  Som den svorne liberalist jeg er, er jeg jo glødende opptatt av enhvers eierskap av eget liv og legeme, men selv jeg har tydeligvis en grense i så henseende, da denne i et slikt tilfelle så avgjort ville vært overskredet..

 

 

I skrivende stund, befinner jeg meg i sentrum av området som grunnet et betydelig smitteutbrudd i slutten av forrige uke, har pålagt sine innbyggere en tilnærmet total isolasjon. ALL sosial kontakt utenom de innenfor samme husstand er FORBUDT! – Hvorpå det ENESTE unntak som er gitt, er å gå til anskaffelse av dagligvarer og medisiner ved NÆRMESTE utsalgssted, og under strikte regler og oppfølging. For at samtlige skal være inneforstått med hva vi snakker om her, er f.eks det å ringe på hos naboen for å låne en toalettrull en lovovertredelse hvis strafferamme er betydelige bøter, og skulle en i tillegg takke ja til en kaffeinvitasjon, kan dette meget vel sende deg i fengsel. – Og tro det eller ei: Dette er verken en overdrivelse eller utkommet av noen rykteflom. Dette er realiteten av de forholdene innbyggerne i dette området er pålagt å leve under fra og med i går kl. 12:00. – Og derav den realiteten som ligger til grunn for at jeg nå ser meg nødt til å flykte.. Er jeg heldig, behøver jeg ikke dra lenger enn til min familie en drøy times biltur sør i fylket, men dersom jeg skulle være max uheldig, vil jeg måtte gjøre svenske av meg på ubestemt tid.. Det kan også være at det ikke går noen transport, da vi jo i bunn og grunn er holdt som fanger i egne hjem, hvorpå en i værste fall blir nødt til åforeta flukten på sykkel. En ting er iallefall sikkert: Her kan jeg IKKE bli værende dersom jeg skal klare meg uten å utsettes for en betydelig helserisiko!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg