Når ofret selv har skylden!

For hva som vel må være et par-tre år siden, så tok jeg opp nødvendigheten av at jenter/kvinner faktisk lærer hvordan de kan beskytte seg mot overgrep i DETTE innlegget. Vi har faktisk et ansvar for å ivareta egen sikkerhet selv også! Den gang, poengterte jeg imidlertid at et offer aldri kan pålegges noen skyld for den urett hun er utsatt for. – Vel.. I den tid som har gått etter at det respektive innlegget ble lagt ut, så har jeg fått et mer nyansert syn på dette; For det er unektelig tilfeller der dama er så til de grader ubrukelig når det kommer til grunnleggende selvoppholdelsesdrif at hun helt eller delvis må ta skylden selv!.. 

 

Les også innlegget Overgrepsdømtes tips for å unngå overgrep!

 

Helt konkret, er dette innlegget grunnet av en mildt sagt heftig irritasjon som vokste frem som et forbannet cresendo mens jeg leste om ei dame ved navn Vibeke som fortviler over å ha vært overvåket og forfulgt av en nabo i 13 samfulle år. I utgangspunktet, så tilsier jo en slik overskrift at det vil dreie seg om en historie som gjør en harm på hennes vegne, da det jo også vitterlig også insinuerer et svik fra samfunnet som har tillatt denne adferden å vedvare uten å gripe inn..

Men den gang ei!

For i stedet så serveres det en historie om hva som, uten overdrivelse, må være et av de mest tafatte kvinnemennesker som eksisterer i den frie delen av verden!

Altså.. Den respektive storyen er å finne HER.  

– Og om du ikke gidder lese hele, så har du min fulle forståelse, for det gadd jaggu ikke jeg heller! Sånn ca halveis, så kjente jeg at grensen min var nådd for hvor mye idioti jeg evner å ta inn før det koker over, for å si det sånn. Så derifra og ut, så skummet jeg over første setningen i avsnittene for å sjekke om det dukket opp noen nye fakta i saken som kunne tale til damas fordel. – Men den gang ei!..

 

 

Om jeg skulle gått igjennom samtlige av de elementene som var kilde til irritasjon borderline rødglødende mix av sinne og frustrasjon, så ville dette snarere endt opp som en liten bok enn et blogginnlegg, så det får bli med det aller groveste (hvilket sier mer enn nok, for å si det sånn!)

– Altså.. Denne stalker-naboens innsyn til damas liv, er gjennom vinduet hennes. Hun tør bla.a ikke ha på seg ytterklær der det er vinduer som vender ut mot mannens leilighet. Følgelig, kler hun på seg i de vindusløse deler av leiligheten, i tillegg til at hun konsekvent går ut igjennom kjellerdøren..

Jeg mener.. Seriøst!?? Om en har følelsen av å bli beglodd igjennom vinduet, så løser man da for faen dette ved å stenge for innsyn!! – Personlig, så kunne jeg brått funnet på å virkelig gi fyren noe å se på, liksom jeg ville vært enda mer trolig til å rase over til vedkommende, for så å avlevere et ballespark det etter alt å dømme ville gått gjetord om i uminnelige tider dersom vedkommende skulle vise seg for knepp til å ta mine bitende sarkastiske overhøvlinger..

Videre, så følte jeg en trang til å rive meg i håret mens jeg hylte ut min frustrasjon inn i dataskjermen da hun fikk spørsmål om hvorfor i himmelens navn hun rett og slett ikke bare flyttet! For nautet svarer altså som følger;

Hun nekter å la seg presse ut av leiligheten sin av denne naboen. For hun trives svært så godt, må vite (hæ!?) For hun har bla.a fått mange venner blandt naboene i denne blokken!

 

 

– Et statement som vanligvis vitner om styrke og mestring, men som i dette tilfellet er et patetisk paradox. Årsaken er at denne holdningen krever at en i det minste har ‘baller nok’ til sånt som å ta på seg ytterklærne i gangen, for så å gå ut døren som normale folk! Dama lever livet sitt som en forbannet eremittkreps, og har nitidige prosedyrer for å gå ut døren, men nekter altså å flytte for med det nærmest være garantert å få bukt med problemet! Vet du, da er det elendet hun lever i hennes egen forbannede skyld. Greit nok at man ikke skal drive å stalke/spionere på folk, liksom det ei heller er akseptabelt å sperre veien for folk og annen små-creepy adferd. Men ikke desto mindre, kreves det faktisk at voksne mennesker etter beste evne tar grep for å fikse opp i egne problemer! Å legge seg ned i fosterstilling i påvente av at andre (les; samfunnet) skal ordne opp i den minste lille filleting en enkelt kunne ha håndtert selv, blir bare for dumt!

 

 

15 kommentarer
      1. Ja, jeg blir altså så frustrert over at slike naut som dette her får komme frem, for det tar faktisk noe av brodden fra de sakene som faktisk ER alvorlige!
        Dette her dreier seg jo om stalking, men det gjelder jo like fullt de som alene blir med en totalt fremmed mann hjem i fylla, og kjører på som seg hør og bør, for så å trekke seg i det øyeblikket selve forplantningsakten skal til å begynne, for å si det sånn.. Her kan jeg bare beklage til kvinnegruppa Ottar, for dette er lysår unna sånt som å bli utsatt for en overfallsvoldtekt.

    1. Interesssnt tema Gry. 🙂 Jeg klarte ikke helt å forstå hvorfor hun ikke flytta. Dersom det feks gjelder vold i nære relasjoner kan det være gode grunner for at noen “ikke bare flytter”på dagen. Ting kan være komplekse. Men dersom “det at man har venner i blokka” er eneste argument, klarer jeg ikke helt å forstå avgjørelsen. Hvis det er grunnen til å la seg ha en så stressede hverdag hun beskriver hjemme Så om det ikke ligger noe mer bak.. Alle kan få en dust til nabo. Og enda så ergelig det er, så er det av og til bare ett scenario ..å selv skifte bolig..om noe plager en. Selv om det føles urettferdig. Men høres jo ut som det var noe ute også. Det er litt verre hvis det er sånn, og selvsagt ikke greit og ubehagelig å bli stalket. krever mye bevis og mer alvor.. for poltiet har ikke engang ressurser til å følge opp alle livstrusler virker det som..

      1. Spot on! Dette kvinnemennesket fremsto så patetisk at jeg ikke evnet å føle så mye som et snev av empati. Jeg mener.. Når problemet er grunnet i innsyn gjennom vinduet, og du ikke engang evner å gjøre noe med det, så er det virkelig ikke synd på deg! 😛

        1. Jeg forstod ikke alt selv. Men jeg må likevel si at jeg støtter henne også. For selvsagt burde det være han som flyttet dersom han bevisst trakasserer. Men når det ikke er realistisk, som det nok desverre ikke er, så skjønner jeg ikke at man orker bo der.. hvis man kan flytte. Og man blir nok opphengt i det også.. naboen. Men leit at hun må forsvare hele tiden hvis han stalker henne ute, og ikke føler seg trodd. Så jeg tror jeg tok noe av poenget. Så jeg gir henne nok empapti 🙂 Ps. Jeg skjønner ikke kommentarfelta for tida. Jeg redigerte kommentaren over tidligere, og så kom begge utkasta publisert. Jeg slettet den ene. Men så var begge publisert her igjen senere.. (Og når jeg blogger på bloggen min iste så kunne jeg ikke redigere tekst de uten å havne direkte inn på “last inn bilde” sida..)

          1. Lest den derre tidligere.Men så vidt jeg husker var han aldri fysisk truende,med henne. Ei heller noengang fysisk generelt. Det gjorde det hele til en gråsone sak for politiet. Han bare stalket henne og dukket opp i de samme stedene som henne. Creepy,joda. Men harmløst,i allefall for øyeblikket. Lite som kan gjøres. Annet en å flytte,hadde ikke jeg heller gjort i hennes sted.
            Ang spenne ballene opp i nesen på ham.Greit på papiret,men i RL kan han da anmelde.(tviler på han herre ville gjort det,men like fult gambling) Da er det strax alle dine påstander som om går oppi flames.

            1. Det blir nevnt et par småklønete episoder som skal ha skjedd innledningsvis i dette bekjentskapet. Den ene gangen skal hun ha følt han sperret henne fra å gå av t-banen, mens den andre gangen, så følte hun han sperret henne i trappeoppgangen. Fyren bekrefter faktisk disse episodene, dog i den mindre dramatiske ordlyden ‘klønete/uheldige sjekkeforsøk’..
              – Jeg tror neppe det vil være nødvendig å flytte for å få slutt på den her virksomheten, faktisk. For det kommer jo tydelig frem at det er vinduene som vender mot hans leilighet i naboblokken som er cluet her; Ergo ville ‘problemet’ etter alt å dømme vært løst ved å stenge for innsynet!
              Jeg mener.. Av alt det idiotiet som fremkom av den artikkelen, så er den greia med at hun har latt det være fritt innsyn til leiligheten hele forbannede veien så hinsides at jeg ikke har ord.. 🙄🤭

            2. Det blir nevnt et par småklønete episoder som skal ha skjedd innledningsvis i dette bekjentskapet. Den ene gangen skal hun ha følt han sperret henne fra å gå av t-banen, mens den andre gangen, så følte hun han sperret henne i trappeoppgangen. Fyren bekrefter faktisk disse episodene, dog i den mindre dramatiske ordlyden ‘klønete/uheldige sjekkeforsøk’..
              – Jeg tror neppe det vil være nødvendig å flytte for å få slutt på den her virksomheten, faktisk. For det kommer jo tydelig frem at det er vinduene som vender mot hans leilighet i naboblokken som er cluet her; Ergo ville ‘problemet’ etter alt å dømme vært løst ved å stenge for innsynet!
              Jeg mener.. Av alt det idiotiet som fremkom av den artikkelen, så er den greia med at hun har latt det være fritt innsyn til leiligheten hele forbannede veien så hinsides at jeg ikke har ord.. 🙄🤭

          2. Det springende punktet for meg, er at det er vinduene som vender mot hans leilighet i naboblokken som gir ham innsyn til livet hennes. Det er med andre ord vinduet det hele dreier seg om..
            Når hun da ikke har sperret disse for innsyn, så er det hun selv som har besørget kikkehullet, for å si det sånn! Jeg evner bare ikke å oppdrive noe empati for dette kvinnemennesket her jeg, ass.. Jeg heller faktisk mer i retning av å tro at hun liker dette her, liksom hun liker oppmerksomheten i offerrollen. Hvorfor skulle hun ellers beholdt vinduet fritt for innsyn, liksom!.. 🤪🙄🤭 *hehe*

    2. Burde være greit å skjerme for innsyn med noen gardiner eller persienner når det er mørkt ute, i alle fall. Stalking er ikke greit, men titting er vel ikke forbudt, så blir vel litt hvem sin sannhet man ser…

      1. Dessuten har en jo de vindusinretningene hvor en ser ut, men hvor det er umulig å se inn..
        – Men hva i alle dag…
        HÆ!??..
        ..- ‘Dekke for vinduene når det er mørkt ute’, sier du, -> hvilket får meg til å komme på det faktum at tiltak for å sperre for innsyn slettes ikke vil være nødvendig i dagslys, da lys ute = umulig å se inn!
        Dog så fremkommer det klart av denne damas beretning at denne kikker-virksomheten fra naboblokken så visst ikke er begrenset til tiden etter at mørket har falt på! – Og da blir en jo nødt til å spørre seg hvordan i hule heiteste dette kan være mulig!?? For dersom denne her dama har den eneste leiligheten på planeten med innsyn igjennom vinduene i fullt dagslys, så peker det ubønnhørlig i retning at det er en god posjon løgnaktighet ute og går her!!..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg